سه‌شنبه 1 مرداد 1398 - 8:5
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

بررسي عناصر داستان ايراني

 

 

·   بررسي عناصر داستان ايراني

·   گردآوري و تنظيم حسين حداد

·   انتشارات سوره­ مهر

·   چاپ اول/1387ش/2500نسخه 

·   رقعي/389ص/شوميز

·   شابک: 9ـ096ـ506ـ964ـ978

·   قيمت: 5100تومان

 

دست­يابي به رمان‌هاي شيوا و خواندني از بدو تأسيس حوزۀ هنري سازمان تبليغات اسلامي همواره در دستور كار بوده است. حاصل حدود دو دهه كار مداوم در اين عرصه و بررسي تنگناها و مشكلات پيرامون علل عدم امكان رشد مؤثر در اين زمينه بررسي و چنين شد كه الگوي فعلي نويسندگان و قصه‌نويسان ايراني، قالب و فرم رمان‌هاي غربي است. فرم رمان‌هاي غربي، قالب است كه كه امكان طرح موضوعات با فلسفه و جهان‌بيني مادّي غرب در آن‌ها وجود دارد.

فلسفه و جهان‌بيني الهي نياز به فرم مناسب خود دارد. به نظر مي‌رسد كه نويسندگان ما براي بيان انديشه‌شان در دنيا بايد صاحب سبك و روش‌هاي مستقل باشند و اين حاصل نخواهد شد مگر با كاوش و نگرش كارشناسانه در گنجينه‌هاي داستان‌هاي ايراني و اسلامي و يافتن راز جاودانگي و مقبوليت عامّۀ آن‌ها.

 كتاب حاضر، مجموعه مقالاتي است كه داراي طليعه‌ كاوش و نگرشي كارشناسانه است. صاحبان همه مقالات اين مجموعه ـ به جز يك مورد كه به ادبيات معاصر پرداخته است ـ در تلاش بوده‌اند تا جايي كه ممكن است عناصر داستان‌هاي ايراني را تبيين و تفسير كنند...

داستان سياوش در شاهنامۀ فردوسي منظومه‌اي دراز و پرمايه است سراينده، با حوصلۀ تمام و نفس تازه‌ كرد‌ن‌ها و حك و اصلاح‌ها و تغيير و تبديل‌هايي، آن‌ را ساخته و بازساخته است. شاعر كه در سرودن بخش‌هايي از شاهنامه، به خاطر بي‌روح بودن روايت، ظاهراً احساس ملال مي‌كرده و حتّي گاهي پس از فراغت از كار كسل‌كننده، اين احساس را به صراحت بيان كرده است و در داستان سياوش از تمام وجود خود مايه گذاشته است، گويي چندان و چنان از تلاش‌ هنري خود لذّت مي‌برده كه دلش نمي‌خواسته رايگان از آن فارغ شود.

عبارات فوق بخشي از «عناصر تراژدي در داستان سياوش» است كه احمد سميعي به عنوان اولين مقالۀ اين كتاب آن را به نگارش درآورده است.

بحث استفاده از عناصر داستان‌هاي كهن و عاميانه براي نگارش يا آفرينش داستان‌هاي نوين، بحث تازه‌اي نيست از اين رو محمد ميركياني عنوان مقالۀ دوم كتاب را «داستان‌هاي كهن و داستان‌هاي امروزي» نام نهاده است.

مقالۀ سوم را منوچهر ياري با عنوان «مقدمه‌اي بر شگردهاي روايت در درام ايراني» به نگارش درآورده است.

«محتوا و شكل در اولين داستان‌هاي روايي فارسي» عنوان مقالۀ چهارم مي‌باشد كه توسط محمود عباديان نوشته شده است.

حميدرضا شا‌ه‌آبادي مقالۀ پنجم را تحت عنوان «سياحت غرب و جهان پس از مرگ در ادبيات فارسي» به نگارش درآورده است.

«بررسي عناصر داستان ايراني در رستم و سهراب»، «عناصر داستان ايراني در داستان‌ سمك ‌عيار»، «جنبه‌هاي اجتماعي و روان‌شناختي مثنوي مولوي»، «غيب­باوري در متون كهن»، «عناصر داستان ايراني در آثار بيهقي»، «بررسي عناصر ايراني در هزار و يك شب»، «رديابي عناصر داستان‌هاي علمي ـ تحليلي در ادبيات كهن»، عناوين مقالات ششم تا دوازدهم اين كتاب را شامل مي‌شود كه به ترتيب توسط محمد عزيزي، مصطفي رحماندوست، منيژه آرمين، محمدعلي علومي، محمد عزيزي، محمدرضا محمدي و محمد قصّاع به نگارش درآمده است.

نادر ابراهيمي، حبيب‌ احمدزاده، ناصر ايراني و عبدالعلي دستغيب به ترتيب نويسندۀ مقالات سيزدهم تا شانزدهم؛ «عناصر پايه در ادبيات داستاني»، «بوف کور و صادق هدايت»، «ساختار روايت ايراني ـ اسلامي»، «عناصر داستان ايراني در منطق‌الطير» مي‌باشند.

 

 

 

دوشنبه 4 آبان 1388 - 16:6


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری