سه‌شنبه 21 آذر 1396 - 2:34
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

حجه الاسلام علي دشتكي
مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان

 

صلح امام حسن (ع) ضامن بقاي اسلام

 

  

 زندگي سراسر افتخار امام مجتبي (ع) جلوه هاي زيبا و پرشكوهي داشت. او در روز پانزدهم رمضان سال سوم هجري پا به عرصه وجود گذاشت .

 هفت سال در دامن پرفيض پيامبر (ص) از چشمه هاي زلال نبوت بهره برد وحي الهي فكر و انديشه او را شكل داد و اعماق جانش را جهت بهره دهي به اسلام و مسلمانان آماده ساخت سپس سي سال حوادث تلخ و شيرين بعد از رحلت پيامبر وي را از تجربه هاي گران بهره‌مند ساخت در سال چهلم هجرت هدايت كشتي اسلام در سخت ترين موقعيت به عهده او گذاشته شد آن امام معصوم (ع) با كمترين آسيب و تلفات امت اسلامي را رهبري كرد توطئه هاي بزرگ و خطرناك بني اميه را نقش بر آب ساخت مانع نابودي اسلام و برنامه هاي حيات‌بخش آن شد و پيش بيني پيامبر خدا (ص) را محقق نمود .

 

برخورد زيباي امام حسن مجتبي (ع) در قضيه صلح افتخار بزرگي در تاريخ اسلامي بر جاي گذاشت همانگونه كه در تاريخ درج شده بيعت يكپارچه مردم كوفه و نمايندگان قبايل مختلف در روز شهادت اميرالمومنين علي (ع) با امام حسن (ع) وحشت بزرگي در دل معاويه به وجود آورد و نقشه ترور اميرالمومنين مردم را در طرفداري از اهل بيت مصمم تر نمود . و اين امر معاويه و ياران او را به اين فكر انداخت كه درمنع گرايش مردم به حكومت علوي و براندازي حكومت تازه پاي امام حسن مجتبي (ع) يك فكر و نقشه اساسي طراحي نمايند و براي هميشه از اين تهديد رهايي پيدا كنند و لذا شورا تشكيل دادند و تصميماتي به شرح ذيل اتخاذ نمودند .

 

1-    فرستادن جاسوس جهت اغتشاش و آشوب و  ايجاد نا امنـــي در ميان طرفــداران‌ امام حسن(ع)

2-  تطميع و تهديد نيروهاي ارشد نظامي امام مجتبي (ع)

3- ارسال گشتيهاي رزمي جهت ايجاد رعب و وحشت در مرزهاي حكومت علوي

4-   شايعه صلح قبل از تحقق آن و تبليغات گسترده در اين زمينه

5- شايعه كشته شدن بعضي از ياران امام و يا پناهندگي بعضي از شخصيتهاي سياسي و نظامي حكومت علوي

6-  فعال شدن ستون پنجم و نيروهاي اموي و افرادناراضي از حكومت امام حسن (ع)

 

توطئه هاي ذكر شده فوق موجب شد تا حكومت تازه نفس امام مجتبي (ع) گرفتار و سرگرم مقابله و برخورد با آنان شود و از برنامه ريزيهاي درازمدت بازمانده و نتواند شالوده محكمي را پي ريزي كندو از سوي ديگر طولاني شدن معركه صفين و فقدان نيروهاي ارزشمند و صحابه پيامبر (ص) مانند عمار و ياسر و000 كه سابقه اي درخشان در تاريخ اسلام داشتند و از همه مهمتر شهادت امير المومنين در فروپاشي شيرازه حكومت بسيار مؤثر بود .

امام حسن مجتبي (ع) چنان پيش بيني مي كرد كه اگر جنگ شروع شود به دلايل مختلف از جمله نداشتن همراهاني كه قابل اعتماد باشند به شكست نظاميان حكومت امام حسن (ع) خواهد انجاميد و معاويه به بهانه جنگ همه دوستان اهل بيت (ع) را خواهد كشت و به همين سبب فرمود :» اني خشيت ان يجتت المسلمون عن وجه الارض فاردت ان يكون للدين ناعي « من ترسيدم ريشه مسلمانان از روي زمين كنده شود خواستم براي پاسداري و حفاظت از دين نگهباني باقي بماند .

حفاظت از شيعه و ترس از كشته شدن و از بين رفتن آنها مرا ناگزير به مصالحه ساخت و مناسب ديدم جنگ را به زماني ديگر بگذارم و تكليف انسان بر اساس اوامر الهي هر روز به گونه اي است و بايد به آن عمل كند .

 

و اما صلحنامه

بندهاي قرارداد صلح كه از طرف امام مجتبي (ع) مطرح شده داراي امتيازات بسياري است كه در هر زمان جايگاه والاي سياسي ـ الهي خود را باز مي كند و منشور اصلاح و انقلاب تدريجي را پايه ريزي مي نمايد امام حسن (ع) در اين قرارداد تلاش نموده كه پرده از چهره معاويه بردارد و تبليغات نابحقي كه براي تثبيت موقعيت اجتماعي او انجاميده خنثي كند .

بند اول : صلحنامه اعمال و كردار معاويه را مخالف قرآن و سيره پيامبر (ص) و خلفاي صالح دانسته و از وي خواسته شده تا بعد از واگذاري حكومت برنامه هاي آينده خويش را بر اساس قرآن و روش پيامبر (ص) قرار دهد .

بند دوم: ‌به موقت بودن حكومت معاويه اشاره مي كند و اينكه او نمي تواند سرنوشت آينده مسلمانان را بر عهده گيرد .

بند سوم : بيانگر كينه معاويه به اهل بيت (ع) است او آغازگر سب و نفرين عليه علي ابن ابيطالب (ع) بود .

بند چهارم : بر بي تقوايي ، ستمگري و نژادپرستي معاويه اشاره مي كند .

بند پنجم : خواستار حفاظت و امنيت ويژه اي براي ياران علي (ع) است .

بندششم : تأكيدي است بر دو بند پيشين وهشداري است بر ترك توطئه آشكار و پنهاني حاكمان شام عليه امام مجتبي و اهل بيت (ع) زيرا آنان مشعل هدايت امتند .

و در بند هفتم امام مجتبي (ع) بالاترين ضربه روحي را بر پيكر معاويه و بني اميه وارد كرده زيرا اولاً اقامه شهادت بايد نزد افراد عادل ، مطمئن و مورد وثوق باشد و معاويه از اين خصال به دور است و امام خواسته با آوردن اين قيود معاويه را فاقد اين صفات اعلام كند و ثانياً معاويه خود را اميرالمومنين نداند و بر اين اساس صلح امام حسن مجتبي (ع) در حقيقت پايه ريزي يك حكومت اسلامي و شيعي بود و بقاي اسلام نيازمند اين تاكتيك بود اگر اين حركت نبود فرصت متزلزل نمودن بني اميه شايد در هيچ زمان پيش نمي آمد .

 

 

چهارشنبه 11 شهريور 1388 - 12:29


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری