چهارشنبه 5 تير 1398 - 2:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سيدرضا آباقي

 

نگاهي به مركز مشاوره و پاسخگويي به سوالات ديني

 

 

 مركز مشاوره و پاسخگويي به سوالات ديني وابسته به معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در سال 1383 تاسيس شد.تلفن گوياي اين مركز با شماره تلفن 09650 که همزمان 60 خط ديجيتال pri  را پشتيباني مي كند با بهره بردن از بيش از 200 كارشناس در حوزه‌هاي مشاوره، احكام و اعتقادات و معارف اسلامي، توانايي پاسخ گويي به دو هزار سوال را در روز دارد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان در سال 1383 درصدد راه‌اندازي سامانه تلفني جهت پاسخ‌گويي به سوالات و شبهات ديني برآمد و طرحي را در 3 مرحله اجرا كرد. مرحله‌ نخست اين طرح بين سال‌هاي 83 تا 85 به صورت آزمايشي با شماره تلفن4ـ8891212 در سطح استان تهران به اجرا در آمد. كادر اجرايي سامانه چند نفر كارشناس بودند كه سؤال‌هاي مربوط به احكام را پاسخ مي‌دادند. سپس با توجه به گسترش خدمات مخابرات در کشور، اجراي اين طرح در سطح كشوري برنامه‌ريزي شد. مرحله‌ دوم طرح نيز در گستره کشوري آغاز و درسال 1386 به بهره برداري رسيد.

شماره 09650 که همزمان 60 خط ديجيتال pri را پشتيباني مي كند و قابليت افزايش به 120 خط را دارد پل ارتباطي اين سامانه با مردم ايران زمين است. مخاطبان در هر کجاي ايران که باشند مي توانند سوالات ديني خود را به صورت شبانه روزي مطرح کنند و اين مرکز تعهد دارد ظرف مدت 48 ساعت پاسخ سوالات را بدهد.

*ضرورت احتياج به سامانه

پيشرفت کنوني بشر در علم و فن‌آوري مرهون سوالاتي است که در ذهنش بوده و در پي پاسخگويي به آنها به دانش‌اندوزي روي آورده است. بنابراين پيشرفت‌هاي امروزي در واقع جواب سوالات ديروز است.

همانگونه که در حوزه صنعت و تکنولوژي سوالات موجب پيشرفت است در علوم انساني نيز سوالات موجب پيشرفت و تعالي انسان مي‌شود با اين تفاوت که اگر کسي در صنعت و تکنولوژي پاسخي را نيافت، عدم دستيابي او به سوال موجب عقب نشيني او نمي‌شود بلکه او را در به‌دست آوردن پاسخ تشويق كرده و فعاليتش را مي افزايد درحالي که وضع در حوزه علوم انساني متفاوت است به اين معنا که اگر شخص نتواند سوال خود را بدست آورد ممكن است او را تا سرحد نابودي و ارتداد پيش برد. علاوه بر آنکه در علوم انساني و مخصوصا در مسايل ديني هر کس به خود اجازه اظهار نظر مي‌دهد و وضع هنگامي بحراني مي شود که عده اي مغرض با اغراض سياسي و مادي قدم در اين عرصه گذاشته و شروع به مغلطه و القاء شبهه در محيط‌هاي غير علمي مي‌كنند اين امر به ويژه در عصر حاضر که وسايل ارتباطي و اطلاع رساني گسترده و سهل الوصول گشته ولي‌ اطلاعات ديني و مذهبي غالب مردم در حد متوسط و پايين‌تر است، مشكل را مضاعف كرده است.

همچنين از صدر اسلام تاکنون گاه به سبب تعاليم ديني در مدارس علميه و بحث و مناظره در آنها و گاه به سبب لجاجت و دشمني مخالفان, سوالات و شبهات بي شماري در زمينه هاي مختلف از قيامت و معاد گرفته تا علت بعضي از احكام اسلامي در ذهن مسلمانان به وجود آمده است . يکي از بزرگترين دغدغه‌هاي بزرگان دين و علماء نيز پاسخ‌دهي مناسب به اين سوالات بوده است. البته حجم سؤالات و شبهات اعتقادي در سالهاي اخير به دلاليل متعدد, با گذشته به هيچ وجه قابل مقايسه نيست. در اين خصوص گروه‌هاي مختلفي براي پاسخگويي علمي به اين شبهات تشكيل شده‌اند اما غالب اين آثار که به صورت مکتوب و علمي منتشر شده داراي مخاطبان خاص است و بيشتر افراد عادي که به علت مشغله روزانه کمتر فرصت مطالعه دارند از آنها بي بهره اند. به همين دليل تشکيل سامانه‌ تلفني که در آن مسايل و مشکلات از نوشتار به گفتار تبديل شود و زبان خشک علمي آن به مقتضاي فهم مخاطب درآيد امري ضروري به نظر مي رسيد.

*برخي ويژگي هاي اين سامانه

 جامع و کشوري بودن طرح، البته با مرکزيت تهران

شماره تلفني 5 رقمي و يکسان براي سراسر کشور بدون نياز به کد

بدون نياز به پرداخت هزينه تلفني بين شهري براي مخاطب

استفاده از تلفن گويا که مزاياي خاص خود را دارد از جمله اين که در اين سيستم محدوديت هاي زماني و مکاني وجود ندارد.

شرم و حيا مانع طرح سوالات نيست.احتمال ابهام يا اشتباه در پاسخ کاهش مي يابد.نياز به حضور فيزيکي کارشناس و ... وصرف وقت و انرژي زائد نيست.دسترسي آسان به کارشناسان سراسر کشور وجود دارد.مخاطب از جهت عواقب احتمالي طرح سوال احساس امنيت مي کند و امکان تکرار، ضبط و نوشتن پاسخ توسط مخاطب وجود دارد.

تنها مرکز جامع پاسخگويي است که به صورت تلفن گويا طراحي شده است.

فراگير بودن مخاطبان ( سنين مختلف و همه سطوح فهم و علم ) مورد نظر است.

مضبوط شدن سوال و جواب ها و تشکيل بانک صوتي پرسش و پاسخ،امکان پذير است.

به تحرير درآمدن آرشيو صوتي و تهيه کتب و جزواتي از آن و راه اندازي سايتي به همين نام، قابل حصول است.

امکان نمودار سازي، تجزيه و تحليل هاي آماري و بررسي مشکلات عموم مردم و مردم مناطق خاص

اطلاعات علمي و بعضا تخصصي به اطلاعات شنيداري و قابل فهم براي عموم، تبديل مي شود.

*دستاورد هاي سامانه

نتايج فعاليت هاي سامانه پاسخگويي به شبهات ديني در بخش هاي زير قابل بررسي است:

خدمت به مردم: نتيجه مستقيم فعاليت سامانه، پاسخگويي به سوالات، شبهات و مشكلات مردم است.

اطلاع رساني به مسئولان: از سوالات مختلف مردم بانكي تشكيل مي شود كه از اطلاعات آن مي توان نقاط ضعف ديني جامعه را بررسي كرد.

استانداردسازي پاسخ ها: با اين كار مي توان از پراكنده گويي و تفاوت و تعارض در پاسخ ها كاست.

*نحوه پاسخ گفتن به سوالات

1ـ پرسشگر سوال خود را مي پرسد

2 ـ سيستم تلفن گويا سوال را ضبط،كد پيگيري صادر و به پرسشگر مي دهد

3 ـ كارشناس مربوطه با سامانه تماس مي گيرد و سوال را پاسخ مي دهد

4 ـ پرسشگر كد پيگيري را وارد مي كند و سوال را مي پرسد

5 ـ شنيدن پاسخ

*ظرفيت پاسخگويي

هم اكنون اين سامانه با 30 خط تلفن روزانه به 2000 سوال پاسخ مي دهد و توانايي افزايش ظرفيت به 150 خط تلفن و پاسخگويي به 10000 سوال در روز را در كوتاه ترين زمان ممكن دارد. اما همين ميزان افزايش خطوط نيز به هيچ وجه پاسخگوي درخواست هاي مردمي نيست. طبق آمار مخابرات سامانه در هر روز با ميانگين 110 هزار تماس روبروست كه تنها 8 درصد از اين تعداد توانسته اند به سامانه ورود پيدا كنند و مابقي آنها با اشغال خطوط مواجه شده اند. اين در حالي است كه تاكنون هيچ تبليغي هم براي سامانه صورت نگرفته است.

*ملي بودن سطح پوشش سامانه 09650:

žهمانطور که گفته شد سامانه تلفن گويا 09650 در سراسر کشور قابل شماره گيري است. از اين قرار که شماره‌هاي 096xx کشوري بوده و به صورت محدود از سوي مخابرات به نهادهايي که خدمات گسترده کشوري داشته باشند بعد از برگزاري جلسات کارشناسي و اثبات کشوري بودن خدمات به نهادهاي مربوطه اختصاص مي يابد. بدين ترتيب مردم مي توانند با شماره مذکور از سراسر کشور با سامانه تلفن گويا تماس بگيرند به همين دليل بعد از راه اندازي اين طرح مردم از سراسر کشور با اين سامانه تماس گرفته، سوالات خود را مطرح كرده اند. اين امر از آمار سوالات به تفکيک استان‌ها به خوبي معلوم است.

žهمچنين بدليل اينكه كارشناسان مركز توسط تلفن به پاسخگويي مي‌پردازند امكان استفاده از همه فضلا و روحانيون در سراسر كشور وجود دارد و به اين وسيله فرصتي بدست آمده است که نخبگان علمي کشور با يکديگر در ارتباط باشند بعبارت ديگر بدليل اينکه محدوديت مکان و زمان براي پاسخ به سوالات از ميان برداشته شده است اين مرکز از کارشناسان و فرهيختگان کل کشور به نحو احسن استفاده نموده و با ايجاد واحد آموزش تجربيات ايشان را به صورت کاربردي در اختيار سايرين قرار مي دهد و به اين وسيله بين ايشان ايجاد ارتباط علمي كرده است.

žلازم به يادآوري است که هم اكنون کارشناسان اين مرکز در شهرهاي قم، تهران، همدان، مشهد و کاشان مستقر هستند.

žسامانه تلفن گوياي 09650 تنها سامانه پاسخگويي به سوالات است که به صورت تلفن گويا و در سطح کشوري احداث شده است و بنابراين هيچ مرکز مشابه آن در كشور وجود ندارد.

 

يكشنبه 8 شهريور 1388 - 14:8


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری