يكشنبه 26 آذر 1396 - 0:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

اكرم اماني

 

در تهيه محتوا، تنظيم اثر و نحوه ارائه به پختگي رسيده‌ايم

 

 

گفت‌وگو با محمد حمزه‌زاده، مديرعامل انتشارات سوره مهر

   

حضور محمد حمزه‌زاده در رأس مديريت سوره مهر طي دهه اخير تأثير فراواني را در ساماندهي و انسجام اين انتشارات و ارتقاء سطح محتوايي، فني و تيراژ آثار به همراه داشته است.

حمزه زاده متولد سال 1348 تهران است و از هفده سالگي نوشتن براي مجلات را آغاز و در 22 سالگي اولين كتاب خود را كه مجموعه قصه‌اي براي نوجوانان بود به چاپ رسانده است.

وي مدت‌ها سردبيري مجلات رشد كودك، نوآموز و دانش‌آموز وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشته و در حوزه نيز طي آن ايام با دفتر هنر مقاومت و مجله سوره نوجوان همكاري داشته است.

او در حوزه كتاب كودك و نوجوان كتب متعددي را منتشر كرده كه از آن جمله مي‌توان به كتاب‌هاي، راز لوكوموتيو، پرتغال خوني، چوپان باز هم دروغ گفت و سبز آسماني اشاره كرد كه تعدادي از آن‌ها برنده جوايز مختلف ادبي شده‌اند.

حمزه‌زاده از سال 81 مسئوليت انتشارات سوره مهر را به عهده گرفت و با تجربه و پشتكار خود تاكنون توانسته است موجبات تحولي اثرگذار را در اين انتشارات فراهم نمايد. او مي‌گويد كه هدفش رساندن سوره مهر به جايگاه «يك بنگاه بزرگ و همه‌جانبه چاپ و نشر است» و انصافاً در اين مسير تلاش و دستاوردهاي مطلوبي نيز داشته است. تيراژ خيره‌كننده برخي از كتب سوره مهر خصوصاً در ماه‌هاي اخير نمايانگر بارقه‌هاي اين چشم‌انداز است.

 

قبل از هر چيز در رابطه با نحوه شكل‌گيري انتشارات سوره مهر صحبت بفرماييد گويا اين انتشارات قبل از سال 1378 كه سال رسمي تأسيس آن محسوب مي‌شود به شكل‌ها و نام‌هاي ديگر فعال بوده است؟

فعاليت انتشارات حوزه هنري همزاد با خود حوزه هنري است يعني تقريباً در سال 1360 با جمع شدن عده‌اي از نويسندگان، فيلمسازان و طراحان متعهد و توليد يكسري آثار معدود حوزه هنري شكل گرفت و با انتشار آثار اين نويسندگان و هنرمندان طبعاً انتشارات حوزه هنري راه‌اندازي شد كه در اوايل اسم خاصي نداشت و با عنوان حوزه انديشه و هنر اسلامي آثاري را منتشر مي‌كرد. بعدها در سال 1361 به سازمان تبليغات اسلامي پيوست و تا سال 1370 به عنوان انتشارات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي شناخته مي‌شد، در فاصله بين‌ سال‌هاي 1381- 1370 به مؤسسه انتشارات سوره تبديل شد و به موازات آن از سال 1378 شركتي تأسيس شد با نام شركت انتشارات سوره مهر با مأموريت‌هايي همچون: توزيع، فروش و بازرگاني يعني خريد و فروش كتاب؛ از سال 1378 تا سال 1381 انتشارات سوره مهر فعاليت چنداني نداشت و عمدتاً در خريد و فروش و اداره فروشگاه‌هاي حوزه هنري كار مي‌كرد. در سال 1381 با آمدن مديريت جديد همه فعاليت‌هاي انتشاراتي حوزه در همين انتشارات متمركز شد و به نام انتشارات سوره مهر تا به حال نزديك به 7 سال مشغول به فعاليت مي‌باشد.

با تغيير مديريت اين انتشارات در سال 1381 چه تغييراتي در شكل و محتواي كار آن به وجود آمد؟

حوزه در طول فعاليت خودش ناگريز شده بود دفاتري را براي مأموريت‌هايي ايجاد كند، به طور مثال واحد ادبيات با مأموريت توليد ادبيات داستاني و شعر، دفتر ادبيات و هنر مقاومت با مأموريت توليد كتاب‌هاي حوزه جنگ و انقلاب، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي با مأموريت توليد كتاب‌هاي پژوهشي در حوزه هنر؛ كار اين دفاتر فعاليت‌هاي تحقيقاتي است كه بخشي از اين فعاليت‌ها منجر به تهيه كتاب‌ مي‌شود يعني بعضي از محصولاتشان مصرف كتابخانه‌اي دارد يا كارهاي پژوهشي و يا آموزشي است كه در حوزه آموزش نيروي انساني كار مي‌كنند؛ جلسات، همايش‌ها، گردهمايي‌ها و نقد و بررسي‌هايي دارند كه لزوماً جزء فعاليت‌هاي انتشاراتيشان نيست اما بخشي از فعاليت‌هاي آن‌ها كه منجر به تهيه كتاب مي‌شود به انتشارات مي‌رسد. زماني كه ما مشغول به كار شديم در سال 1381 اين دفاتر از پيش مشغول فعاليت بودند و كتاب‌ها و آثاري هم در اين زمينه داشتند كه به دلايلي مانده بود و انتشارات حوزه غيرفعال شده بود و بحث‌هايي درباره اينكه كتاب‌هاي حوزه هنري خريدار ندارد به وجود آمد. كتاب‌هاي حوزه جنگ فروش نداشت و كتاب‌ها مانده بود كه با آمدن گروه جديد رونق گرفت و شروع به كار كرد و ما سعي كرديم شاخه‌هاي قبلي را حفظ كنيم و چند شاخه جديد هم ايجاد كرديم و توسعه داديم. به طور مثال كتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس، كتاب‌هاي پژوهشي، ادبيات و شعر همان راه قبلي را با تعداد بيشتري پيش گرفتند؛ اما در حوزه موسيقي كتاب قابل اعتنايي چاپ نشده بود كه ما اين كار را كرديم و حوزه سينما، كودك و نوجوان و نمايش شاخه‌هاي جديدي بودند كه به حوزه فعاليت‌هاي انتشارات اضافه شدند و در حال حاضر در همه اين زمينه‌ها از لحاظ كميت و كيفيت محصولات قابل اعتنايي وجود دارد.

نحوه انتخاب كتاب براي انتشار توسط چه سيستم يا گروه يا فردي صورت مي‌گيرد و معيارهايتان چيست؟

به طور كلي حوزه فعاليت ما حوزه ادبيات و هنر انقلاب و جنگ است (ادبيات و هنر متعهد) كه در اين حوزه در قالب‌هاي مختلفي توليد اثر داريم مانند: داستان، شعر، نمايشنامه، فيلمنامه، كارهاي پژوهشي و خاطرات. روش انتخاب و داوري كتاب نيز مطابق همه انتشاراتي‌ها توسط يك يا چند شورا در زمينه‌هاي مربوطه مي‌باشد كه آثار ارائه شده توسط شوراها بررسي مي‌شود و به شرط آوردن رأي كافي تأييد و به چاپ مي‌رسد ولي فرق اساسي با ساير ناشران در اين است كه حدود 80 درصد كتب منتشر شده به سفارش خودمان و يا محصول تحقيقات خودمان مي‌باشد و ما منتظر آوردن كتب نمي‌نشينيم و مسير و آينده توليدات خودمان را خودمان برنامه‌ريزي مي‌كنيم و بر آن اساس توليد مي‌كنيم و حاصل آن هم كتاب‌هاي منتشر شده حال حاضر است.

پس شما با نويسندگان خاصي كار مي‌كنيد؟

لزوماً نه، خاص نيستند. هر نويسنده‌اي كه بتواند در حوزه‌هاي نامبرده با ما فعاليت كند ما با ايشان كار مي‌كنيم. الان تعداد نويسندگاني كه با ما كار كرده‌اند از يك مقاله در يكي از نشريات بگيريد تا يك يا چند عنوان كتاب از حدود 700- 600 نفر هم تجاوز مي‌كند كه عددي قابل اعتناست.

نحوه توزيع كتاب‌هاي انتشارات سوره مهر چگونه است، آيا اين شبكه توزيع در شهرستان‌ها هم فعال است؟ در مجموع آيا در شهرستان‌ها هم نمايندگي داريد و آيا با نويسندگان شهرستاني هم كار مي‌كنيد؟

بله، در حوزه توليد، حوزه هنري نمايندگي‌ها و شعباتي در شهرستان‌ها دارد كه آن‌ها هم مطابق خود حوزه واحدهاي دارند مثل واحد مقاومت، واحد ادبيات و واحد پژوهش كه آن‌ها هم در اين زمينه توليداتي دارند كه به طور طبيعي در يك مكانيزمي كتاب‌ها انتخاب مي‌شود و براي ما فرستاده و بازنگري و چاپ مي‌شود. طبعاً نويسندگان شهرستاني هم شامل اين‌ها مي‌شوند و بسياري از نويسندگاني هم كه الان در مركز توليد اثر مي‌كنند عمدتاً شهرستاني هستند كه يا در اينجا اقامت مي‌كنند و يا كماكان در رفت و آمد به مراكز استان‌هايشان هستند، اما در بخش توزيع زمان زيادي را صرف كرديم چون توليد در حوزه يك سابقه بيست و چند ساله داشته و فارغ‌ از اينكه اين كتب به چاپ مي‌رسند يا نه با يك فراز و فرودي كتاب‌ها توليد شده است. اما بعد از چاپ، توزيع عمده‌ فعاليت‌ ما را شكل مي‌دهد و ما تلاش كرديم در تمامي استان‌ها و شهرستان‌ها نمايندگي داشته باشيم. امسال هم درصدد آنيم كه در بعضي از مراكز استان‌ها شعبه داشته باشيم يعني فروشگاهي با تابلوي سوره مهر داير بكنيم. مي‌توان گفت كه با توجه به فعاليت‌هاي انجام شده تقريباً حدود نيمي از فروش كتاب‌هاي ما متعلق به شهرستان‌ها و استان‌ها مي‌باشد و مابقي نيز در تهران به فروش مي‌رسد. البته اين بدان معنا نيست كه نصف خوانندگان ما در تهران هستند بلكه به دليل نبود شبكه‌ فروشگاهي و توزيع مناسب خيلي از شهرستاني‌ها هم در تهران كتاب‌هاي ما را تهيه مي‌كنند.

پس قصد داريد مركز خاصي در شهرستان‌ها تأسيس كنيد؟

بله، البته الان هم داريم، الان هم مراكزي داريم كه با تابلوي سوره مهر فعاليت مي‌كنند اما شعبه ما نيستند. ما قصد داريم با تأسيس فروشگاه‌هايي كه نمونه آن را در خيابان سميه در تهران با استانداردها و ويژگي‌هاي خاص شاهد هستيم در مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها با تابلوي سوره مهر به وجود بياوريم و معتقديم كه نسبت به اين اسم به علت شناخته شدنش اعتماد وجود دارد و مشتري هم دارد و احتمال دارد فروش قابل اعتنايي نيز داشته باشد.

به طور متوسط تيراژ كتب انتشارات چقدر است؟

متوسط تيراژ كتاب‌هاي ما حدود 4000 نسخه است منتها در ميان آن‌ها معدود كتاب‌هايي داريم در حدود 1100 نسخه و عرفاً كتاب‌هاي ما با تيراژ 2500 نسخه منتشر مي‌شود. از تعداد حدود 600 عنوان كتاب فعالي كه ما داريم بيش از 100 عنوان به چاپ‌هاي مكرر رسيده است، به طور مثال از بيش از 5 چاپ، تا كتاب «دا» كه الان به چاپ 69 رسيده است.

اتفاقاً سوال بعدي من نيز در اين رابطه است كه به نظر شما علت فروش بسيار عالي كتاب «دا» چيست و به چه دليل مخاطبان جذب چنين كتابي مي‌شوند؟

استقبال مخاطبان از «دا» ادامه يك جريان اقبال از كتاب‌هاي انقلاب و جنگ است كه نقطه اوج آن كتاب «دا» شده است. چند سالي است كه ما شاهديم توجه نسل جوان و نوجوان به كتاب‌هاي حوزه انقلاب و جنگ زياد شده و دلايلي هم براي آن قائليم از جمله اينكه تقريباً حدود يك نسل از عمر انقلاب و جنگ گذشته است. نسل نوجوان و جوان در مورد جنگ و اتفاقاتش كه مهم‌ترين اتفاق عصر حاضر بوده است سؤال‌ها و دغدغه‌هايي دارد و آن شرايط باعث شده كه قهرمانان و شخصيت‌هاي برجسته و بارزي ظهور كنند، اطلاع از زندگي آنان براي گرفتن الگو و مطالعه ماجراها و فراز و فرودهاي قابل اعتناي زندگي آن‌ها موجب شده كه جوانان و نوجوانان به سمت اين موضوع كشيده شوند. اما بعضي از اين كتاب‌ها در اين مجموعه كتاب‌هاي جنگ تيراژهاي بالايي دارند كه فقط «دا» نيست. شايد دست كم با اين نسبت اگر حساب كنيم كتاب‌هاي بالاي 20 چاپ ما كه كار خارق‌العاده‌اي است از مرز 50-40 عنوان هم گذشته و اينكه چرا نسبت به اين كتب استقبال شده به نظر من به دليل اين است كه ما به يك پختگي در تنظيم اثر و تهيه محتوا و نحوه ارائه آن اطلاعات به مخاطب رسيده‌ايم، زمينه اوليه براي توليد اين كتاب‌ها فراهم شده بعضي از اين اشخاص بعد از ديدن 100 عنوان كتاب به انتشارات سوره مهر اعتماد پيدا كردند و اطلاعاتي را ارائه مي‌كنند كه قبلاً اين اعتماد وجود نداشت و مطالبشان را ارائه نمي‌كردند و بالاخره اينكه تجربه‌هاي ما در حوزه توزيع و فروش هم قابل اعتنا شده و كمك كرده به اينكه ما بتوانيم راه‌هاي جديد در اطلاع‌رساني، در جريان‌سازي، و در ايجاد موج‌هاي خبري را طي بكنيم و به اين منجر شود كه نقطه‌هاي اوجي مثل كتاب «دا» داشته باشيم. خود ويژگي‌ محتوايي كتاب «دا» هم خيلي مؤثر بوده است. خاطرات يك دختر 17 ساله در شرايط جنگي با آن جزئيات و وقايع شگفت‌انگيزي كه نقل شده مورد مشابه ندارد و كتاب به رغم اينكه همه وقايع آن واقعي است نحوه اطلاعات و تنظيمش آن را شبيه يك رمان كرده و همين شباهتش و شخصيت زن كتاب و جنس وقايعي كه در آن اتفاق مي‌افتد موجب شده كه به اين كتاب توجه و اقبال بيشتري شود.

فكر مي‌كنيد كتاب‌هاي شما مخاطبان خاصي دارد يا تمام افراد جامعه به مطالعه آن‌ها مي‌پردازند؟

اگر در چارچوب تقسيم‌بندي‌هاي صنفي بخواهيم اظهارنظر كنيم دانشجويان و دانش‌آموزان بيشترين مخاطبان ما هستند. شايد بالاي 70 درصد از مخاطبان ما را اين صنف تشكيل مي‌دهند. اگر بخواهيم از نظر گروه‌ها و دسته‌بندي‌هاي اجتماعي بيان كنيم طبق نظرسنجي‌ها به طور كلي كتاب‌هاي ما را عمدتاً همه اعضاي خانواده مي‌خوانند. از نظر اينكه ما مخاطبان خاصي از گروه‌هاي فكري خاص داشته‌ باشيم من اين را مشخصاً در كتاب‌هايمان نديد‌ه‌ام. يعني فرض كنيد كه فقط  افراد مذهبي يا افراد دانشگاهي يا عوام كتاب‌هاي ما را نمي‌خوانند خوانندگان كتب ما تقريباً از تمام دسته‌ها و گروه‌ها هستند ولي دانشجويان و دانش‌آموزان بيشترند و آن‌ها هم از پايه‌هاي مختلف اجتماعي هستند نه از يك قشر خاص اجتماع.

به نظر شما موفقيت انتشارات شما بيشتر به محتواي كارتان باز مي‌گردد يا تكنيك و نحوه نگارش و آيا ساختار انتشارات هم در آن نقش مهمي دارد؟

كتاب محصولي است كه شرايط پديدآمدنش در كيفيت و مصرفش توسط مخاطب خيلي اهميت دارد. همانطور كه قبلاً اشاره شد سابقه نويسندگان ما در توليد كتاب- نزديك به عمر انقلاب- نوع وقايعي كه ما بدان مي‌پردازيم، جنگ و انقلاب، خود اين وقايع و بزرگي آن در كنار ورود نسل جديد نويسندگاني كه جامعه نسبت به آن‌ها ذهنيت‌هاي جديدي پيدا مي‌كند از جمله اين دلايل است. ضمن اينكه در چند سال اخير توجه به ويژگي‌هاي گرافيكي و تنظيم اثر نيز افزايش يافته است. و بعد هم تلاش‌ براي رساندن كتاب به دست مخاطب؛ يعني اگر شما بهترين اثر را با تمام ويژگي‌هاي محتوايي و شكلي توليد كنيد ولي در انبار بماند و نتوانيد به دست مخاطب برسانيد طبعاً آن اثر مصرفي پيدا نمي‌كند، من گمان مي‌كنم كه تقريباً اين روزها يك مدل نسبتاً رو به تكاملي يا كامل شده‌اي از اين بسته در انتشارات سوره مهر ارائه شده است. يعني در تمام بخش‌ها تقريباً كارشان را درست انجام مي‌دهند و اين منجر شده كه در مصرف هم اقبال زيادي ببينيم. هر كدام از اين بخش‌ها اگر دچار نقص بشود يعني ما در محتوا يا عقب‌نشيني كنيم يا متوجه مزيت نسبي آن موضوعي كه بدان مي‌پردازيم نباشيم، در توليد فني كوتاهي كنيم و در توزيع بنشينيم تا سراغمان بيايند با مسائلي كه الان در نشر كشور وجود دارد راهي كه خواهيم رفت طبعاً يك راه پر شيب و منفي خواهد بود. نكته ديگر اينكه تداركي كه ما براي كار اطلاع‌رساني كرديم و جريان‌سازي‌هاي خبري و شكل دادن به افكار عمومي مخاطبان در اقبال آن‌ها تأثير گذاشته است. تعداد اخباري كه براي كتابمان توليد مي‌كنيم مصاحبه‌هايي كه صورت مي‌دهيم و نظر سنجي‌هايي كه در بخش روابط‌عمومي انجام مي‌دهيم همه اين‌ها در پيشرفت كار ما تأثير دارد.

آيا كتب را به زبان‌هاي ديگر هم ترجمه مي‌كنيد؟ ملاك اين ترجمه‌ها چيست و آيا اين كتب ترجمه نيز مخاطب و فروش دارند؟

در سال‌هاي اخير نه به اين دليل كه بازار داخلي اشباع شده بلكه به اين دليل كه بازارهاي مخاطبان ما در فراي مرزها هم به اين ادبيات و محتوا توجه نشان مي‌دهند سعي كرديم از برگزيده‌هاي ادبيات جنگ و انقلاب و ادبيات داستاني تعدادي را به زبان‌هاي مختلف از جمله اردو، عربي، تركي استانبول و انگليسي ترجمه كنيم اما كل اين كار از نظر تعداد و تيراژ تقريباً به نوعي يك كار مطالعاتي است و نمي‌توان گفت كه وارد كار حرفه‌اي و تجاري شده‌ايم. خيلي بايد راه طي كنيم و تيراژ‌ها بالا برود و تعداد عناوين و كشورهاي مقصد بايد زياد شود كه بتوان گفت ما رو به ترجمه آورده‌ايم و توانسته‌ايم بازارهاي جهاني را به نوعي پوشش بدهيم. حوزه ترجمه كتاب به نوعي حوزه صادرات كتاب است، يكي ديگر از برنامه‌هاي ما صادرات كتاب براي فارسي زبانان و كشورهاي همجوار و كساني است كه بازار قابل اعتنايي را تشكيل مي‌دهند. ما تا الان متأسفانه در آن حوزه نتوانسته‌ايم كاري انجام بدهيم و به تقاضاهاي موجود در اين زمينه جواب بدهيم.

مي‌توانيد از كتب ترجمه شده چند كتاب را نام ببريد؟

در حوزه رمان كتاب سفر به گراي 270 درجه آقاي احمد دهقان و شطرنج با ماشين قيامت آقاي حبيب احمدزاده كه هر دو در آمريكا منتشر شده‌اند، كتاب فال خون آقاي داود غفارزادگان، اسماعيل، آقاي اميرحسين فردي، آنك يتيم نظر كرده و گرداب سكندر كار آقاي محمدرضا سرشار، اي كاش گل سرخ نبود كار خانم آرمين، ارميا نوشته آقاي رضا اميرخاني و در حال حاضر كتاب «دا» كه به انگليسي ترجمه مي‌شود.

آيا اين كتب در خارج از كشور نيز مخاطب دارد؟

انتشار با تيراژي كه در خارج اتفاق مي‌افتد دو مرحله دارد: يكي انتشار آزمايشي و مطالعاتي براي پيدا كردن مشتريان كه در آن مرحله اين كتب بر اساس ارزيابي ناشران آنجا موفق بوده‌اند، با تيراژي در حدود 2000 نسخه چاپ مي‌كنند و در دانشگاه‌ها و مراكز معتبر به فروش مي‌رسانند و از اين جهت ما موفق بوديم ضمن اينكه كتاب‌هاي حوزه‌ ادبيات داستاني جدي كه كتب ما را شامل مي‌شود در كشورهاي اروپايي و آمريكايي تيراژشان همين مقدار است و اين اعدادي كه گاهي درباره تيراژ كتاب‌هاي غربي مي‌گويند در مورد كتاب‌هاي خاص است با شرايط خاص كه در ايران هم از اين كتب با تيراژ ميليوني داريم.

با توجه به سياست‌هاي دولت جديد آيا سياست‌ها و برنامه‌هاي انتشارات هم تغيير خواهد كرد؟

ما زيرمجموعه دولت نيستيم بلكه يك نهاد انقلابي و زيرمجموعه رهبري هستيم و در چارچوب رسالت‌هاي تعيين شده در طول 30 سال گذشته كارمان را انجام مي‌دهيم اما بدين صورت نيست كه رفت و آمد دولت‌ها در رونق‌ يا بي‌رونقي كار ما اثر نگذارد، در دولت قبل اوضاع ما اوضاع بدي نبود. نه به اين خاطر كه به ما به ديد يك ناشر نگاه كنند بلكه فضايي كه از طريق دولت، وزارت ارشاد و نهادهاي مشابه در جامعه ايجاد شده، باعث شده است كه ما در اين فضا بهتر تنفس كنيم و بتوانيم كارمان را توسعه بدهيم و مخاطبان‌مان را پيدا كنيم اما اينكه دولت‌ها كار قابل اعتنايي براي حوزه نشر انجام دهند كه زيرساختي باشد نه فقط براي ما بلكه براي همه ناشران متأسفانه وجود ندارد و از اين دغدغه‌ها فارغند كه بتوانند كاري بكنند كه مسائل زيربنايي نشر كشور مثل نبود شبكه توزيع، نبود شبكه فروشگاهي، اقتصادي نشدن چرخه كتاب و تجاري نشدن كتاب به سرانجامي برسد و به دور از اين موضوعات در حال فعاليت هستند. اميدواريم كه در دولت جديد شرايطي فراهم شود كه بخش‌هاي دولتي واقعاً به وظايف اصلي‌شان در حوزه نشر كشور عمل كنند و كاري كنند كه ناشراني همچون سوره مهر با همه اهميت محصولاتش از درگيري‌هايش در جبهه‌هاي مختلف كاسته شود و عمدتاً در حوزه توليد محتوا و غنا بخشيدن به محتوا و انجام وظيفه اصلي خودشان تلاش بكنند، به طور مثال ناشري مثل سوره مهر وظيفه‌اش ايجاد شبكه فروشگاهي در كشور نيست بلكه وظيفه‌اش توليد كتاب و تحويلش به شبكه توزيع مي‌باشد؛ با اين وصف طبعاً بايد هدايت‌ها و حمايت‌ها به سمتي باشد كه شبكه فروشگاهي بدون دخالت ناشران ايجاد شود و توسعه پيدا كند. براي ما فروشگاه‌داري كار اقتصادي نيست و خيلي بايد در اين كار تلاش بكنيم. داشتن يك شبكه توزيع كشوري و داشتن نمايندگي بخش‌هايي هستند كه به علت نبود زيرساخت‌ها عملاً وقت ما را مي‌گيرد- هرچند كه الان آن را انجام مي‌دهيم- مثل اين مي‌ماند كه شما بخواهيد از مبدأي به مقصدي برويد و بايد جاده خودتان را بسازيد و امنيتش را خودتان تضمين كنيد و در عين حال تداركات ديگري هم بايد ببينيد. خوب طبعاً از سرعت و امنيتتان كاسته مي‌شود و كيفيت كارتان پايين مي‌آيد، در عين حال راهي كه شما رفتيد به درد ديگران نمي‌خورد يعني هر كس راه خودش را مي‌رود دائماً به تعداد ناشران راه اضافه مي‌شود و تمام انرژي‌ها صرف كاري مي‌شود كه مي‌توانست متمركز و توسط يك نهاد دولتي كه وظيفه‌اش هم هست انجام بگيرد ولي متأسفانه امكان‌پذير نيست.

چه برنامه‌هايي براي آينده داريد و چشم‌انداز آينده نشرتان را چگونه مي‌بينيد؟

ما كماكان كارهاي سابقمان را انجام مي‌دهيم و در چشم‌انداز انتشارات، انتشارات را يك بنگاه فرهنگي- اقتصادي معتبر ديده‌ايم و اعتقاد داريم كه از طريق توليد و فروش كتاب مي‌توان به يك چرخه اقتصادي رسيد كه نيازي به كمك‌هاي مستقيم و غيرمستقيم دولتي و استفاده از بودجه دولت نداشته باشد، منتها با شرايط خاص و شرايطش هم اين است كه تيراژ كتاب از يك حدي بالاتر برود، تنوع محصولات به قدر كافي باشد و يك سرمايه اوليه براي به وجود آوردن اين چرخه وجود داشته باشد؛ البته ما در حال حاضر هم فارغ‌ از كمك‌هاي دولتي مشغول انجام كارهايمان هستيم و كارمان، كاري است كه چرخه اقتصادي و تجاري‌اش تكميل شده و يك كار خودگرداني است، حالا سود چنداني ندارد اما خودش را اداره مي‌كند و توليدات هم دارد و به فروش هم مي‌رسد و به نظر من مي‌شود يك فعاليت سودآور داشت. اين يكي از چشم‌اندازهاي شكلي ماست كه بالاخره ما به عنوان يك شركت انتشاراتي در حال فعاليت هستيم. در حوزه محتوا، گرايش اصلي دفاتر حوزه هنري به سمت توجه به نسل كودك و نوجوان است و دفاتري را ايجاد و نيروهايي را جذب كردند و در سال گذشته چيزي حدود 100 عنوان كتاب در اين زمينه چاپ كرديم. خلأيي كه الان در ادبيات كودكان كشور وجود دارد چه در آموزش و چه در هنر آثار تأليفي محدود و معدود است و عمدتاً تحت تأثير آثار ترجمه هست. ما مي‌خواهيم به سهم خودمان تا حدودي در جهت از بين بردن آن خلأ كار بكنيم و آنچه را كه تا الان گردآوري شده كه يك گنجينه‌ غني و عظيمي از اطلاعات و ادبيات و پژوهش‌هاست آن‌ها را به دست مخاطبان نسل جديد نوجوان و جوان برسانيم. ما راهي كه حوزه كتاب و نشر از طرف دولت‌ها مورد بي‌اعتنايي است و توجهي به آن‌ها نمي‌شود و كارهاي زيرساختي صورت نمي‌گيرد آموزش نيروي انساني و توسعه شبكه فروشگاهي و توزيع در برنامه‌هايمان هست، چون هيچ دانشگاهي و هيچ مركز آموزش رسمي و غيررسمي از هنرستان تا علمي كاربردي و مؤسسات عالي آموزش و دانشگاه‌ها، هيچ كدام حتي يك نفر را براي حوزه نشر تربيت نمي‌كنند بدين جهت خصوصاً در كار توزيع و فروش كه بسيار مهم است طبعاً بخشي از وقت فعليمان صرف پرورش نيروي انساني مي‌شود و سعي مي‌كنيم به شكل نظام‌مندي اين كار را ادامه بدهيم و كارهاي ديگري هم انجام داديم مانند: تأسيس باشگاه كتابياران جوان و عضوگيري كرديم و از بين مشتركينمان براي مجموعه نيرو جذب مي‌كنيم. چون اگر بخواهيم فروشگاهي تأسيس كنيم اين فروشگاه‌ها اداره‌كنندگاني مي‌خواهد كه از بين نيروهاي آموزش ديده آن‌ها را انتخاب مي‌كنيم، پس غير از قضيه ادبيات كودك و نوجوان، بحث آموزش نيروي انساني، توسعه شبكه فروشگاهي و توسعه اطلاع‌رساني هم وجود دارد. كاري هم امسال شروع كرديم بدين صورت كه براي كتاب‌هايمان محصولات جانبي از جمله فيلم، عكس، صدا و... توليد كرديم. با توجه به اينكه بيشتر كتاب‌هايمان، كتاب‌هايي هستندكه مصاحبه با شخصيت‌ها و خاطراتشان است توليد چيزي حدود 10-9 تا فيلم مستند با توجه به كتب منتشر شده در برنامه‌هاي امسالمان قرار دارد و بعد از توليد ضميمه‌ آثار مي‌شود و بخشي از قيمت پشت جلد را شامل مي‌شود و هزينه‌ خود را برمي‌گرداند؛ علاوه بر اين‌ها فروش الكترونيك با توجه به نبودن شبكه فروشگاهي و توسعه شبكه مشتركين از ديگر برنامه‌هاي ما مي‌باشد.

به عنوان آخرين سؤال لطفاً پرفروش‌ترين كتاب‌هاي انتشارات سوره مهر در ماه‌هاي اخير را نام ببريد؟

به طور كلي در حوزه ادبيات دفاع مقدس و ادبيات داستاني كودك و نوجوان بيشترين فروش را داريم كه تقريباً هر ماه اين اتفاق مي‌افتد. به طور مثال در حوزه رمان كتاب‌هاي من او، ارمياء و اي كاش گل سرخ نبود، در حوزه ادبيات دفاع مقدس سفر به گراي 270 درجه و شطرنج با ماشين قيامت. در حوزه شعر نيز خوشبختانه آثاري پرفروش داريم كه در فاصله يكسال از چاپ اولشان به چاپ 7-6 رسيده مثل كارهاي آقاي فاضل نظري و مجموعه شعر جوان؛ و در حوزه قصه فرماندهان و قهرمانان انقلاب آثاري هستند كه مجموعه تيراژشان از يك ميليون هم فراتر رفته است.

 

 

چهارشنبه 28 مرداد 1388 - 15:17


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری