يكشنبه 30 تير 1398 - 22:40
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

تعامل براي گسترش کتابخواني در مدارس

 

 

 جلسه معاونان پرورشي آموزش و پرورش استان ها با رئيس و مديران حوزه هنري

 

به گزارش ستاد خبر انتشارات سوره مهر, در جلسه‌اي كه روز شنبه در حوزه هنري برگزار شد, رييس سازمان حوزه هنري و رؤساي برخي دفاتر حوزه به همراه مديرعامل انتشارات سوره مهر و معاونت پرورشي تربيت بدني آموزش و پرورش كل استان‌ها راجع به بيان دغدغه‌ها و ايجاد تعامل و ارتباط هر چه بيشتر نهادهاي فرهنگي براي رفع آن دغدغه‌ها به بحث و گفت و گو پرداختند.

در ابتداي جلسه, حسن بنيانيان, رئيس سازمان حوزه هنري, ضمن خوش‌آمدگويي و معرفي حضار با اشاره به اينكه ادبيات ما «نقدش درون خانوادگي است» به معرفي و سوابق خود پرداخت ،از اينكه يك مهندس راه و ساختمان چگونه وارد كارهاي اجرايي شد.

بنيانيان با شروع اين صحبت كه در اين 30 سال همواره نگران مسائل فرهنگي بوده‌ايم, اما موضوع عملي تربيت هنوز ناشناخته مانده, افزود: تربيت ما هميشه از آن ميانسالان بوده و هنوز ما در اين دوره سپري‌شدة سي سال گذشته به جد به بلوغ و مسائل تربيتي نپرداخته‌ايم هر چند كه اين امور بر عهده حوزه هنري است, امازماني برآيند كارها مطلوب است كه ساير نهادها كنار هم اين وظايف را بر عهده بگيرند.

رئيس سازمان حوزه هنري خاطرنشان كرد: حرف من اين است كه اشتباه آموزش و پرورش در كار تربيتي اين است كه به عنوان مثال، ما هميشه از معاون تربيتي مي‌پرسيم, چه كاري انجام داده‌اي. در صورتي كه اين صحيح نيست و در واقع اختلاف و تفاوت جدي است و براي اينكه ايران اسلامي ما به جايگاه واقعي برسد بايد درك پذيرش تصميمات درست را بگيريم.

وي سپس با اشاره به اينكه در تعريف كار فرهنگي «با عمل افراد روبه‌رو هستيم» با ارائة چند مثال به ارايه اين مطلب پرداخت كه رفتارها از عوامل مختلفي تأثير مي‌پذيرند؛ قدرت‌طلبي, انگيزه‌هاي مادي, زور و قانون و تمايلات دروني (عاطفه و احساس) مي‌توانند رفتار فرد را تحت تأثير قرار دهند و باورها (فكر و اعتقادات) نيز روي تمايلات دروني (عاطفه, احساس) تأثير مي‌گذارند.

بنيانيان با ارائة مدل‌هاي گوناگون از آگاهي و شخصيت فرد و طريقه ساختن فرهنگ‌سازي براي رسيدن به موضوع و دغدغه اصلي مسائل فرهنگي كشور خاطرنشان كرد: در محيط زيست فرهنگي آگاهي‌ها سبب مي‌شود كه فرد توان انطباق با شرايط محيطي را داشته باشد و همين آگاهي‌ها و تمايلات دروني را تحت تأثير قرار دهند كه بالتبع آن تمايلات دروني نسبت به انعكاس به محيط و رفتارها واكنش نشان مي‌دهند. آن وقت واكنش محيط نيز به وجود مي‌آيد.

رئيس حوزه هنري در ادامه مطلب افزود: شخصيت فرد در تقابل دوسويه با رفتار قرار دارد و رفتارهاي فرد نيز به صورت كنش و واكنش نسبت به تمايلات دروني هميشه در تقابل همديگرند. بعد از اين تعاملات, از يك سو تمايلات دروني با كنش به محيط واكنش محيط را به همراه دارند و رفتارها نيز محيط را تحت تأثير قرار مي‌دهد و پذيرش رفتار فرد از محيط را به وجود مي‌آورند.

بنيانيان نظم را يكي از ويژگي‌هاي اساسي در فرآيند فرهنگ‌سازي ذكر كرد و گفت: مهم‌ترين فرد تحولات جامعه كودك است, كودك براي خودش فضاي ذهني مي‌سازد, نمونه مثبت اين قضيه مدل عاشورا است كه مادر براي سلامتي كودك به فرزندش مي‌گويد از كلمه ياحسين استفاده كند.

وي با اشاره به اينكه «به دليل شرايط تغييرپذيري ما نمي‌توانيم همچون علم اقتصاد كه نرخ تورم را به طور متناوب اعلام مي‌كنند شاخصه‌هاي مهم فرهنگي را ارزيابي كنيم» گفت: لايه‌هاي تشكيل‌دهنده فرهنگ رفتارها و نمادها از سويي و ارزش‌ها و هنجارهاي جامعه از سوي ديگر هستند كه به صورت متعامل با همديگر در ارتباطند.

بنيانيان با تعريفي از نماد ،از تعامل رفتار فرد و محيط فرهنگي سخن به ميان آورد، سپس به تشريح سيستم ارزيابي دانش‌آموزان پرداخت و اظهار داشت: در زماني كه دانش‌آموز وارد محيط مدرسه مي‌شود, عواملي همچون مديريت, كاركنان مدرسه, معلمان و فضاي فيزيكي مدرسه مي‌توانند بر دانش‌آموز تأثير بگذارند و دانش‌آموز نيز نسبت به آن عوامل واكنش نشان دهد. همچنين لوازم كمك‌آموزشي و محتواي درس‌ها نيز در ساختن ذهنيت دانش‌آموز نقش بسزايي دارند. هر‌چند كه دانش‌آموز نيز مي‌تواند آن‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد, پس از سپري شدن اين تعاملات آن‌گاه براي ما سيستم ارزيابي ويژگي دانش‌آموزان را بعد از طي كردن اين فرآيندها نشان مي‌دهد. آن وقت ما مي‌توانيم به خود نمره مثبت يا منفي بدهيم.

وي تصريح كرد: اولين فردي كه در مدرسه نقش تربيتي را بر عهده دارد مدير مدرسه است و وقتي به دانش‌آموز آگاهي مي‌دهد به شرطي به ايمان تبديل مي‌شود كه براي دانش‌آموز خوش‌يمن باشد.

بنيانيان سپس افزود: عناصر نامطلوب را بايد بشناسيم و آن را از مقوله تربيت بيرون بكشيم. همين عناصر سبب شده اند كه عشق در روابط ما حذف شود و به صورت اداري و بروكراسي تجلي پيدا كند و اين نگران‌كننده مي‌شود. در واقع بايد گفت اگر مي‌خواهيم تربيت به روش صحيح انجام بگيرد بايد اين مسئوليت بر عهده مدير مدرسه باشد, نه معاون تربيتي.

رئيس سازمان حوزه هنري با ذكر اين موضوع كه در حكومت ديني مدرسه نبايد فراري‌دهنده دانش‌آموز از مدرسه باشد, گفت: همه آمارها نشان مي‌دهد كه كشور ما در شرايط موجود ،با افزايش ميزان تحصيلات دانش‌آموزان ما, گرايش به بي‌ديني آنها بيشتر مي‌شود. حتي در رشته‌هاي علوم انساني و بخصوص هنر گرايش به بي‌ديني به سرعت در حال افزايش است.

بنيانيان سپس افزود: بايد به چرايي اين مسئله پرداخت, اينكه اين پديده در يك حكومت ديني چرا بايد اتفاق بيفتد. يكي از دلايل اين مسئله اين است كه حوزه تربيت را از مديريت دانشگاه گرفتيم و به دفتر نهاد مقام معظم رهبري داديم. در صورتي كه وظيفه اصلي تربيت دانش‌آموزان مديريت دانشگاه است نه فقط حوزه نهاد مقام معظم رهبري.

وي خطاب به معاونان پرورشي تربيت بدني اداره كل آموزش‌ها تصريح كرد: معاون امور تربيتي نقشي انرژي‌بخش به مدارس نسبت به مقوله تربيت دارد. بهبود‌دهنده تربيت و ايجاد امور انگيزه‌اي از وظايف اين معاون است؛ وگرنه امور تربيتي يك رسالتي براي همه است.

بنيانيان با بيان اينكه تنها بخش روحانيت نبايد مسئول تربيت باشد بلكه وظيفه او بايدايجاد كردن حساسيت باشد, گفت: هيچ فرد و سازماني در تغييرات فرهنگي جامعه بي‌طرف نيست و همه بايد در اين امر كوشا باشيم.

بنيانيان سپس با جمع‌آوري مباحث و نتيجه‌گيري از آن اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبري در يك جنگ فرهنگي تمام‌عيار درگير هستيم و راهبرد ما بايد اين باشد كه يك دانش‌آموز بايد مثل يك سرباز مهاجم متدين باشد نه فاسد. استراتژي ما بايد اين باشد كه به فرهنگ مهاجم حمله كنيم و بايد فراتر از اين ادبيات گفتماني فرهنگي‌مان، كه ادبيات دفاعي است، باشيم.

وي گفت: هرچند بعد از انتخابات دشمن درصدد نهيب سهمگيني بود، ولي ما توانستيم نقطه‌ضعف‌ها را مشخص كنيم. در واقع اعتقاد ما بر اين است كه جامعه ما در حوزه رفتار دارد بي‌دين مي‌شود و رفتارهاي غيرديني در جامعه در حال افزايش است.

رئيس حوزه هنري در ادامه افزود: همچنان كه مقام معظم رهبري نگراني خود را از اين موضوع اعلام مي‌كنند و مي‌فرمايند" پوسته مي ماند و محتوا خارج مي‌شود"، نشان از آن دارد كه دشمن در حال استفاده كردن است. هرچند كه من به عنوان رئيس حوزه هنري بيش از همه شما مقصرم، امابايد اين حرف تلخ را باور كنيم كه ما در شرايط موجود وضعيت راضي‌كننده‌اي نداريم.

وي با اشاره به اينكه دشمن با نفس فرزندان ما كار دارد، راهبرد اساسي مقابله را سوق دادن فرزندان به سوي فطرت و سپس تفكر كردن دانست و گفت: اگر فكر كردن به صورت تمرين دربيايد و عشق به مطالعه را نهادينه كنيم، آن گاه توانسته‌ايم به خواسته خود برسيم. در واقع بايد در حوزه كاري مساجد دشمن‌شناسي را جدي بگيريم.

رئيس حوزه هنري با يادآوري اين مطلب كه لايه‌هاي مديريت را بايد با تربيت آشنا كنيم و اين شاكله فرهنگي ماست, گفت: آدم‌هاي سياسي و اقتصادي براي محيط فرهنگي همانند سم هستند و اگر اين اراده در آموزش و پرورش رخ دهد، يعني به مسئله تربيت با نگاهي ديگر ديده شود, آن‌گاه آموزش و پرورش در جمهوري اسلامي تقويت مي‌شود. مدرسه دوست‌داشتني مي‌شود و هنر به مدرسه‌ها سوق مي‌يابد.

وي در پايان افزود: با اين سابقه 30 ساله تجربه حوزه هنري از هنر، ما در طبقه اخلاص گام اول را براي اين امر مهم برخواهيم داشت.

بعد از پايان سخنان حسن بنيانيان، رئيس حوزه هنري، تعدادي از معاونان پرورشي تربيت بدني آموزش و پرورش استان‌ها همچون كاظم زماني از قم, حميد رستگاري از يزد, محمد حسن‌پور از بوشهر,

نجات حسيني‌نژاد از كرمانشاه, علي‌احسان علي‌خاني از كردستان و ناصر حمزه‌اي از قم به ارائة ديدگاه‌ها و پرسيدن چندين سؤال از رئيس حوزه هنري پرداختند.

همچنين محمدباقر فهامي، مشاور معاون وزير آموزش و پرورش، با خطاب به بنيانيان با بيان اينكه جان كلام را كه گفتيد زيبا بود, گفت: هنر بهترين راه‌حل براي ايجاد تفكر است, هر چند كه به نظر من، ما هنرمندان عالي و متديني در سطح كشور داريم و بايد از اين سرمايه‌ها بهره برد.

حسن بنيانيان، رئيس حوزه هنري، سپس دوباره در جايگاه سخنران با يادآوري سخنان گذشته و ذكر بيان مثال‌ها و نمونه‌هاي واقعي اذعان داشت: ميزان تلاش آگاهانه‌اي كه در 30 سال گذشته انجام داده‌ايم، قابل رويت است. اما آلودگي كه در اين دهه‌ها بر ما آسيب رسانده, سبب شده است كه نگاه واقع‌گرايانه‌تري به موضوع داشته باشيم. اينكه جامعه ما به سمت بي‌ديني مي‌رود و بايد در عوض شدن حركت كليت جامعه تلاش مضاعف كرد.

پس از پايان يافتن سخنان بنيانيان, معاونان پرورشي تربيت بدني اداره كل استان‌ها به همراه رئيس حوزه هنري و برخي از روساي مراكز دفتر حوزه هنري براي ديدن فيلم 50 دقيقه‌اي مستند معرفي حوزه هنري به تالار سوره مراجعه كردند.

گفتني است اين فيلم 50 دقيقه‌اي به تاريخچه شكل‌گيري حوزه هنري و بررسي دستاوردهاي آن در دفاتر مختلف پرداخت.

پس از ديدن فيلم مستند ٥٠ دقيقه‌اي، نمايندگان معاونت پرورش تربيت بدني استان‌ها به همراه كاركنان سوره مهر به نمايشگاه انتشارات سوره مهر رفتند و از اين نمايشگاه با خريد كتاب‌هاي مورد نياز و علاقه‌مندشان، خستگي را از ياد بردند.

شايان ذكر است روز گذشته در نمايشگاه انتشارات سوره مهر كه در سازمان حوزه هنري برگزار شده، كتاب‌هاي مختلفي از دفاتر گوناگون حوزه هنري براي بازديد نمايندگان معاونت استان‌ها به نمايش عمومي درآمد.

بعد از ظهر مراسم كه قبل از آن با غيبت يزداني معاونت وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين بهشتي مدير كل فرهنگ عطرت و گسترش نماز در وزارت آموزش و پرورش و سخنراني يزداني آغاز شد.

بر اساس اين گزارش، يزداني معاونت پرورشي تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه مهم‌ترين مسئلة ما اين است كه از نقش فرهنگ و هنر در تربيت بايد تجارب ارزشمندي به دست بيايد، گفت: تعاملات خوبي با حوزه به عمل آمده و از فرصت‌هاي اندكي كه در پيش رو داريم تدابير خاصي ايجاد مي‌كنيم. به طوري كه از اول مهر با راه‌اندازي سايت «مهر» به منظور ساماندهي مسائل فرهنگي و سياسي دانش‌آموزان، جهت خاصي را به خوبي ايفا خواهيم كرد.

معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش از مجموعه دستگاه‌ها و نهادهايي را كه در زمينه سياست‌گذار فرهنگي نقش ايفا مي‌كنند آغازش را حوزه هنري دانست و گفت: برنامه‌ها و منيات ما در جهت سياست‌هاي مقام معظم رهبري است و با استفاده از ظرفيت مطلوبي كه داريم به دنبال تهيه و تدوين سياست‌ها و محتواهايي مناسب در اين راستا هستيم.

وي افزود: اگر ما با اثرات شوم بناي مقابله داشته باشيم، با تعاملات بيشتر در خدمات دوستان خواهيم بود و به دنبال برنامه‌هاي قوي براي اجراي آن‌ها داريم. به عنوان نمونه بسياري از افراد صاحب ايده وجود دارند اما ساز و كار اجرايي ندارند كه به همين منظور به دنبال تدارك‌سازي براي مديران و حتي رؤساي استان‌ها هستيم كه مقوله تربيت در حوزه اجرايي آموزش و پرورش به جد دنبال شود.

يزداني خودشكوفايي فرهنگي را نياز به هم‌انديشي مناسب به تناسب هر استاني دانست و گفت: ما معتقديم در روند تعقل تربيت تمام روندها تأثيرگذارند و تعاملات دو سويه مي‌تواند موجبات بهتري را فراهم آورد كه ارتباطات خوبي صورت بگيرد و شرايطي ايجاد شود كه از ظرفيت اين مجموعه بهره‌برداري كنيم.

وي در آخر اين بخش از سخنان افزود: امروز بعدازظهر درصدد اين هستيم كه خدمت مناسبي ارائه دهيم تا خودمان از اقدامات بهره‌برداري كنيم.

بعد از پايان يافتن سخنان معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري با بيان اينكه سعي مي‌كنيم در نشست‌هاي بعدي حوزه هنري استان‌ها به برادران آموزش و پرورش كمك كنيم گفت: موضوع دشمن‌شناسي و جريان‌هاي سياسي مسئله‌دار بايد به طور جدي در حوزه تربيتي مورد كنكاش قرار گيرد.

وي سپس با اشاره به سخنان گذشته‌اش در پايان اظهار اميدواري كرد بتوانيم موضوع آموزش و پرورش را در نظام جمهوري اسلامي به معناي واقعي خود برسانيم.

يزداني سخنراني بعدازظهر مراسم ديروز با اظهار تشكر از تلاش‌هاي حوزه هنري گفت: همچنان كه گفتيم ما به دنبال اين هستيم كه با راه‌اندازي سايت «مهر» در دو بعد دشمن‌شناسي و شناخت مسائل ديني و معرفتي براي دانش‌آموزان و تمام مديران گام برداريم.

وي سپس گفت: با تعامل با حوزه هنري مي‌خواهيم شرايطي را ايجاد كنيم كه سفارشات ويژه داشته باشيم و با پرداخت هزينه ،وتهيه بسته‌هاي آموزشي و تربيتي به تناسب استان‌ها و شرايط مذهبي و قومي به توانمندي‌هاي مطلوبي دست پيدا كنيم.

وي افزود: ما بايد گستره اصلي فعاليت‌هاي فرهنگي و ادبي و متعهد را تعريف كنيم و معاونت پرورشي تربيت بدني استان‌ها نيز به منظور تعامل با حوزه هنري بايد به تناسب شرايط استاني خود نيازسنجي كنند و با ديدن ابعاد فني مقوله تربيت و ساير مقوله‌ها كارهاي عمقي فرهنگي ـ سياسي انجام دهند.

يزداني با بيان اينكه استان‌ها به هيچ وجه نگران هزينه‌ها نباشند، گفت: ديگر شعار ندهيم، بس است، بحمدالله تشكل‌هاي مختلف كارهاي مطلوبي انجام داده‌اند و ما مي‌توانيم از اين گستره نهايت استفاده را ببريم.

معاونت پرورشي تربيت بدني وزات آموزش و پرورش خطاب به سوي رئيس سازمان حوزه هنري گفت: شما به حوزه هنري استان‌ها ابلاغ فرماييد كه رويكردهاي استاني حوزه انتقال يابد و بر اساس خواسته شما، سفارشات شكل بگيرد.

يزداني سپس به رويكردها و فعاليت‌هاي ديگر وزارت آموزش و پرورش در حوزه پرورشي تربيتي پرداخت و پس از آن با بيان اينكه براي ساماندهي برنامه‌هاي حوزه هنري از بودجه استان‌ها كم نمي‌شود بلكه اقدامات ملي در اين زمينه انجام مي‌شود، گفت: از سازمان صدا و سيما و ظرفيت‌هاي آن نيز در جهت بهبود وضعيت استفاده خواهيم كرد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه فرزندان ما بايد به اندازه‌اي توانمند شوند كه ديگر دغدغه‌اي در اين حوزه باقي نماند.

 اميد ايراني

 

چهارشنبه 7 مرداد 1388 - 16:29


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری