دوشنبه 31 تير 1398 - 20:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

درون مايه‌ها و دست‌مايه‌هاي نمايشي در قرآن

 

 

درون­مايه­ها و دست­مايه­هاي نمايشي در قرآن

مظفر سالاري

انتشارات سوره مهر، چاپ اول، 1387

رقعي، 260ص، شوميز

روند به دست آمدن طرح يک داستان، نمايش­نامه و يا يک فيلم­نامه مي­تواند با يکي از سه منبع زير آغاز شود:

1ـ درون­مايه­اي که بتوان به تصوير کشيد؛

2ـ دست­مايه­اي که بتوان بسط داد؛

3ـ شخصيت­هايي که بتوان به صورت دراماتيک درگيرشان کرد.

«درون­مايه» انديشۀ مرکزي يا انديشۀ حاکم بر يک قصه­پرداز است که به آن موضوع يا تِم هم گفته مي­شود، مانند «حسد بيماريي است که هم حسدبرنده را تباه مي­کند و هم کسي را که مورد حسد واقع شده است.» هر درون­مايه­اي به صورت بالقوه، آبستن هزاران طرح و قصه مي­تواند باشد.

«دست­مايه» يا موقعيت، واقعه و يا رويداد قابل توجهي است که ذهن و دل هنرمند قصه­پرداز را به خود جلب مي­کند. مانند «برادران حسود، برادر کوچک­تر خود را که مورد توجه ويژۀ پدر است، به چاه مي­اندازند.» يا «ابراهيم بر آن مي­شود در روزي که مردم بت­پرست به بيرون از شهر رفته­اند، بتان را بشکند تا آن­ها را به تأمل وادارد.»

«شخصيت» از ارکان و عناصر اصلي و اساسي داستان، نمايش­نامه و فيلم­نامه است. اگر نويسنده، کارش را با يافتن شخصيت­هاي جالب و مورد نظرش آغاز کرد، در اين صورت بهتر است بي­درنگ به موقعيتي بيانديشد که اين شخصيت­ها را در آن قرار دهد و درگيرشان کند.­

همان­طور که گفته شد، نويسندگان براساس درون­مايه، دست­مايه و شخصيت، طرح داستانشان را پي مي­ريزند. براي همين است که در طرح، سه عنصر: درون­مايه؛ دست­مايه و شخصيت، ظهور و بروز دارند.

در اين کتاب سعي شده است، برخي از مهم­ترين درون­مايه­ها، دست­مايه­ها و شخصيت­هاي قرآني معرفي شود و در حدّ بضاعت، ظرفيت­هاي آن­ها براي تبديل شدن به داستان، نمايش­نامه و يا فيلم­نامه، در اختيار هنرمندان قصه­پرداز قرار گيرد.

کتاب از مقدمه و سه بخش: درون­مايه­هاي قرآني؛ دست­مايه­هاي قرآني و دسته­بندي شخصيت­ها در قرآن تشکيل شده است. پايان­بخش کتاب، گزيدۀ منابع مي­باشد.

 

 

 

چهارشنبه 30 ارديبهشت 1388 - 14:48


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری