شنبه 28 مرداد 1396 - 17:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

آرام

 

از طرح‌هاي نو در حوزه‌ پژوهش ديني، جسورانه حمايت كرده‌ايم

 

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سيدجواد موسوي هوايي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با در برگرفتن 4 دفتر برنامه‌ريزي پژوهش‌هاي كاربردي، دفتر برنامه‌ريزي و توسعه‌ آموزش‌هاي تخصصي، دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش عالي، دفتر تهيه و تأليف متون و نشريات و گروه مستقل برنامه‌‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي، وظايف مهمي همچون برنامه‌ريزي و انجام مطالعات راهبردي و پژوهش‌هاي كاربردي در زمينه مسائل و نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان، حمايت و پشتيباني علمي و تحقيقاتي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سازمان، تهيه راه‌كارهاي مناسب براي پاسخگويي به نيازها و حل معضلات فرهنگي، شناسايي و تحليل ترفندهاي فرهنگي و تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي، تهيه و تأمين محتواي فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي سازمان، برقراري ارتباط و تعامل با انديشمندان حوزه‌هاي علميه و مراكز آموزشي-پژوهشي و اطلاع‌رساني، جمع‌آوري اطلاعات، بررسي و ارزيابي تأثير محصولات فرهنگي عرضه شده در جامعه، برگزاري مجموعه همايش‌هاي علمي‌-پژوهشي در جهت توسعه و تأمين فرهنگي، رصد شبهات، پرسش‌هاي اعتقادي و فرهنگي جامعه و پاسخگويي به آنها، برنامه‌ريزي به منظور بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي نظام آموزشي رسمي كشور براي تأمين نيروي انساني متخصص در زمينه مديريت و كارشناسي حوزه فرهنگي و تبليغي، برنامه‌‌ريزي براي ايجاد و توسعه مؤسسات آموزش عالي مورد نياز سازمان، برنامه‌ريزي، توسعه، هدايت و نظارت بر مدارس علوم و معارف اسلامي و‌... را به عهده دارد.

رويكرد اين معاونت در قبال پژوهش‌ها و طر‌ح‌هاي مختلف مربوط به حوزه دين‌مداري رويكردي نوآورانه و جوان‌گرا بوده است. توليد محتوا در حوزه دين با نگاهي جديد و رويكردي متفاوت، راه‌اندازي سامانه پاسخگويي به شبهات ديني، تأسيس بانك جامع داده‌هاي ديني، تدوين آشنايي با تفسير مطالعات اسلامي نوين (آسمان)، توليد كتاب‌هاي صوتي و 3 دقيقه‌اي و برگزاري جشنواره‌هاي دوسالانه كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر را مي‌توان از جمله مهم‌ترين نوآوري‌هاي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان نام برد.

همچنين در سال‌جاري اين معاونت در تعامل با صدا و سيما توليدات رسانه‌اي خوبي را همچون مستند تلويزيوني «شوك» با موضوع گرايش جوانان به نحله‌هاي انحرافي و مستند تلويزيوني «آخرين منجي» با موضوع مهدويت و بررسي رويكردهاي ساير اديان به منجي‌گرايي، عرضه كرده كه با استقبال خوبي هم از طرف مردم   و هم دستگاه‌هاي فرهنگي كشور مواجه بوده است. از طرفي انجام پژوهش‌هاي مختلف با موضوعات ساماندهي نظام تبليغات كشور، سازمان تبليغات اسلامي در نگاه مردم، بررسي نگرش دانشجويان نسبت به رفتارهاي ديني، بررسي نگرش زنان نسبت به انواع پوشش‌هاي رايج، بررسي سنجه‌هاي مرتبط با دين در ايران، ارزيابي عملكرد روحانيون‌مستقر در سال‌هاي 83 و 85، را‌ه‌هاي تقويت باورهاي ديني و بسياري از پژوهش‌هاي ديگر از اين قبيل توسط اين معاونت علاوه بر بررسي بازده طرح‌هاي فرهنگي و فراهم كردن امكان برنامه‌ريزي بهتر براي طراحي فعاليت‌هاي آتي سازمان دستاوردهاي بسيار خوبي را نيز به همراه داشته است.

به گفته حجت‌الاسلام سيدجواد موسوي هوايي معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي اين معاونت با توجه به اسناد بالادستي سازمان همچون اساسنامه مورد تأييد مقام معظم‌رهبري و ابلاغات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با استفاده از ngoها و مؤسسات جوان و كارآمد، پژوهش و آموزش در حوزه دين را مديريت مي‌كند. در واقع نگاه حجت‌الاسلام موسوي هوايي به پژوهش و آموزش در طول چند سال اخير همواره نگاهي نوآورانه و جوان‌محور بوده است. با وي در مورد عملكرد معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان در سال‌جاري و رويكردها و راهبردهاي آن در حوزه پژوهش و آموزش ديني و همچنين تأثير محرم و صفر در انقلاب اسلامي گفت‌وگو كرده‌ايم كه خواندن آن به خصوص براي جوان‌ترها خالي از لطف نيست.

 

وظيفه معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان دقيقاً چيست؟

معاونت پژوهشي و آموزشي از لحاظ علمي، فكري و محتوايي ساير بخش‌هاي سازمان تبليغات اسلامي را مورد حمايت قرار مي‌دهد. در واقع ما از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي سازمان پشتيباني‌ علمي و پژوهشي مي‌كنيم. توسعه فرهنگ ديني كه مأموريت اصلي سازمان است بايد از لحاظ شكلي و محتوايي و روش علمي، مورد تحقيقات و پژوهش‌هاي مختلف قرار بگيرد. تفصيل طرح‌هاي فرهنگي سازمان و تحقيق علمي در مورد آن‌ها و بررسي اين كه آيا طرح‌ها واقعيت دارند يا خير بر عهده معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان است. پشتيباني ما از اين طرح‌ها و فعاليت‌ها يا در قالب توليد محتواست يا در قالب ارائه روش‌هاي مختلف تبليغي و مديريت فرهنگي كه در همين راستا تغذيه فكري و آموزش مخاطبان مختلف سازمان مخصوصاً مخاطبان دسته اول آن يعني روحانيون مستقر، ائمه جماعات، مداحان اهل‌بيت(ع)، مسئولان تشكل‌هاي ديني و اقشار تأثيرگذار ديني مثل معلمان و مربيان تربيتي را در دستور كار خود قرار داده‌ايم. البته بعضي از اين خدمات آموزشي شامل مخاطبان عام هم مي‌شود. به منظور ارتقاي سطح علمي و پژوهشي مديران سازمان هم تا به حال كارهاي تخصصي زيادي انجام داده‌ايم كه برگزاري سلسله نشست‌هاي ميز انديشه از 4 سال پيش تاكنون از جمله همين كارها بوده است. در اين نشست‌ها كه با حضور اساتيد مجرب حوزه و دانشگاه برگزار مي‌شود مسائل روز جامعه از جمله نفوذ گروه‌ها و فرقه‌هاي انحرافي همچون بهاييت، وهابيت و شيطان‌پرستي كه جزو دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري هم محسوب مي‌شود، مورد بحث قرار مي‌گيرد؛ طوري كه اين مباحث كاملاً قابل استفاده و قابل پيگيري است.

همان‌طور كه مي‌دانيد اساسنامه جديد سازمان تبليغات اسلامي به تأييد مقام معظم رهبري رسيده و مطمئناً افق‌هاي جديدي براي اين سازمان باز كرده است. معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تا چه حد به اين اساسنامه وفادار است و رويكرد برنامه‌اي و اجرايي آن در مقابل آن چيست؟

استراتژي و راهبردهاي اصلي ما را اسناد بالادستي سازمان تعيين مي‌كند. اين اسناد بالادستي شامل اساسنامه سازمان‌، برنامه‌هاي توسعه و ابلاغات شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌شود. پس از تأييد اساسنامه جديد سازمان توسط مقام معظم‌ رهبري، وظيفه ما در اين زمينه سنگين‌تر هم شده است. در اين اساسنامه به ايجاد روش‌هاي نوين تبليغ ديني با استفاده از فناوري‌هاي جديد تأكيد شده و از سازمان خواسته شده است فعاليت‌هاي قوي قرآني انجام دهد. موارد بسيار زياد ديگري هم در اساسنامه مطرح شده كه بايد بر روي همه آن‌ها تمركز كنيم. از طرف ديگر برنامه‌هاي توسعه و ابلاغات شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز براي ما مهم است مثلاً در برنامه‌هاي توسعه سوم و چهارم بعضي از امور پژوهشي و اجرايي همچون اجراي طرح نهضت قرآن‌آموزي در كل كشور و طرح جامع ارتقاي جايگاه فرهنگي مساجد و اماكن مذهبي بر عهده سازمان گذاشته شد. اما فراتر از همه اين‌ها فرمايشات و منويات مقام معظم‌رهبري به‌عنوان كارشناس فرهنگي و متخصص‌ترين فرد در حوزه فرهنگ ديني و مديريت تبليغ ديني است. ما وظيفه داريم راهكارها را از ولي‌فقيه بگيريم و ا‌جرايي كنيم. در واقع معاونت پژوهشي و آموزشي همه اين راهكارها را به صورت علمي و گفتمان‌ بومي سازمان درمي‌آورد. ما علاوه بر انجام كارهاي مرسوم معاونت كارهاي ديگري هم انجام مي‌دهيم كه از جمله آن‌ها طراحي دوره آموزشي معلمان و مربيان ديني و تربيتي آموزش و پرورش در قالب 36 واحد درسي مختلف است.

اين دوره آموزشي با چه هدفي طراحي شده است؟

هدف از طراحي اين دوره آموزشي آشنايي معلمان و مربيان تربيتي با فرقه‌ها و نحله‌هاي انحرافي مخصوصاً وهابيت و بهاييت بوده است. به نظر من بايد با يك روش بسيار منطقي و بيان رسا و بليغ به مقابله با ناتوي فرهنگي دشمن پرداخت كه در قالب اين طرح به 5 هزار معلم آموزش و پرورش، آموزش‌هاي لازم در اين زمينه داده مي‌شود كه ما سياستگذاري آن را به عهده داشته‌ايم.

آن‌طور كه معلوم است، شما از آغاز مديريت خود تاكنون همواره از كارهاي نو در حوزه پژوهش و آموزش حمايت كرده‌ايد. تغيير و نوآوري براي جا افتادن خود همواره با مشكلات خاصي همراه است. شما در اين زمينه تا چه حد موفق بوده‌ايد؟

ما علاوه بر انجام كارهاي متداول معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان همواره دنبال نوآوري بوده‌ايم كه در اين مورد اعتماد رييس محترم سازمان تبليغات اسلامي به ما بسيار مؤثر بوده است. مثلاً يكي از همين نوآوري‌ها ايجاد مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا در استان‌ها بوده است كه در ابتدا مخالفت‌هايي هم با آن شد اما به تدريج كار به جايي رسيد كه شهرستان‌ها از ما تأسيس چند مدرسه صدرا را درخواست كردند كه ما با توجه به امكانات خود توانايي پاسخگويي به نياز آن‌ها را نداشتيم. يا راه‌اندازي سامانه پاسخگويي به شبهات ديني خود يك نوآوري بزرگ بوده است. در رأس همه اين نوآوري‌ها تأسيس بانك جامع داده‌هاي فرهنگي- ديني يك كار بسيار عظيم اساسي و زيربنايي است كه گستره جغرافيايي ايران اسلامي را در بر مي‌گيرد؛ طوري كه براي اجراي هر طرح فرهنگي، اقتصادي، سياسي، و... به داده‌هاي اين بانك احتياج داريم. تنظيم و گردآوري اطلاعات اين بانك كاري بسيار پيچيده بوده است در حالي كه استفاده از آن براي مخاطبان بسيار ساده است. به‌عنوان مثال وقتي شما بر اساس اطلاعات اين بانك ميزان حضور روحاني در يك استان را با ميزان طلاق، خودكشي، اعتياد و ناهنجاري‌هاي ديگر اجتماعي مقايسه كنيد آن وقت به خوبي در‌خواهيد يافت هر جا روحاني بيشتري حضور دارد ناهنجاري‌هاي اجتماعي افت مي‌كند. البته بحث‌هاي تحليلي اين بانك در حال آماده شدن است. از سوي ديگر اكثر فعاليت‌هاي ما در زمينه توليد محتوا و كتاب هم فعاليت‌هاي نوين بوده است. درصدد هستيم كتابي با عنوان حماسه امام علي‌(ع) را شامل 12هزار بيت مثنوي كه از لحاظ انتخاب لغات، تركيب و سجع كلمات دست كمي از شاهنامه فردوسي ندارد، به چاپ برسانيم. اخيراً يك خانم جوان روانشناس پس از چند سال تحقيق و پژوهش آيات قرآن را بر اساس روانشناسي رنگ‌ها به طور دقيق و موشكافانه رنگ‌آميزي كرده است كه ما از اين كار پشتيباني فكري كرده‌ايم. توليد مجموعه كتاب‌هاي تبليغ ديني تحت عنوان شبستان انديشه براي مخاطبان سازمان با محتوا و ساختار جديد از ديگر نوآوري‌هاي معاونت محسوب مي‌شود. حداقل 25هزار نفر امام جماعت با سازمان مرتبط هستند در حالي كه بضاعت ما فقط توليد 10هزار كتاب شبستان انديشه است، از طرف ديگر سازمان حج و زيارت و سازمان صدا و سيما نيز اين كتاب را از ما خواسته‌اند كه اميدواريم تيراژ اين كتاب با تعامل و هم‌افزايي بالاتر برود. علاوه بر اين‌ها ما وارد كار توليد نرم‌افزار موبايل هم شده‌ايم در حالي كه موبايل‌هاي نسل چهارم نيز به زودي وارد بازار مي‌شود. بعد از كار روي پيامك و بلوتوث به تدريج  وارد بحث نرم‌افزاري موبايل شديم كه اخيراً نرم‌افزار جامع‌التفاسير قرآني را در دست توليد داريم كه در آينده‌اي نزديك آماده بهره‌برداري مي‌شود. اين نرم‌افزار شامل 12 عنوان تفسيري فارسي و 3 عنوان تفسيري عربي مي‌شود كه قابليت تلاوت و جست‌وجو (search) دارد. نرم‌افزارهاي مناسبتي ديگري هم مخصوص ماه رمضان، رحلت امام خميني و... پيش از اين  توليد كرده‌ايم و در سايت معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان (www.pajoh e.ir) در دسترسي علاقه‌مندان قرار داده‌ايم. آشنايي با سير مطالعاتي نوين (آسمان) با ساماندهي 8500 جلد كتاب در حوزه‌هاي مختلف عقيدتي، تاريخي، فلسفي، عرفاني، اخلاقي و... براي مخاطبان مختلف از كودك و نوجوان گرفته تا اساتيد دانشگاه، توليد كتاب‌هاي صوتي همچون كتاب «سيب» براي كساني كه فرصت يا حوصله خواندن كتاب را ندارند، توليد كتاب‌هاي انتظار مطهر شامل 45 جلد در قطع پالتويي و بسياري از فعاليت‌هاي ديگر همه جزو كارهاي نو و جديدي بوده‌اند كه ما جسورانه از انجام آن‌ها حمايت كرده‌ايم. البته توليد و انتشار كتاب‌هايي موسوم به كتاب‌هاي 3 دقيقه‌اي از ديگر كارهاي نوين معاونت بوده است كه بعد از توليد و انتشار در مورد آن به تفصيل توضيح خواهم داد.

شما روي جوان‌گرايي تأكيد زيادي داريد به همين دليل بسياري از افراد، ngoها و مؤسساتي كه با معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان كار مي‌كنند، جوان هستند. كار كردن با جوانان اقتضائات خاص خودش را دارد. اما مي‌خواهم صادقانه بگوييد از اعتماد كردن به جوانان راضي هستيد‌؟

كاملاً راضي هستم. همان‌طور كه گفتيد بيشتر مجموعه‌هاي طرف‌ قرارداد معاونت جوان هستند. از همين اعتماد به جوانان بود كه مؤسساتي مثل بصيرت، ماسك، پايداري و چراغ روشن دهكده بال و پر گرفتند و آثار شگرفي را به وجود آوردند. براي مثال مؤسسه بصيرت در سال 82 مستندي را در مورد استهزاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي تهيه كرده بود. آن موقع هنوز ماهواره به اين شكل بحث روز جامعه نبود. ما اين مؤسسه را با صرف هزينه مختصري به سازمان وصل كرديم كه الان براي خود كارهاي بسيار بزرگي انجام مي‌دهد. افراد مؤسسه ماسك، پايداري و چراغ روشن دهكده نيز همه جوان هستند كه توليد فيلم‌هاي مستند آيينه و جشن تكليف و اجراي طرح سوگواره پيامك‌هاي عاشواريي و بسياري كارهاي بزرگ ديگر حاصل حمايت ما از اين مؤسسات بوده است. ما نمي‌گوييم جوانان خطا نمي‌كنند. بله، آن‌ها خطا هم دارند اما بايد راه درست را به آن‌ها نشان داد. مثل معروفي هست كه مي‌گويد املاي نانوشته غلط ندارد. البته نبايد با ديد زياد افراطي به اين مثل نگاه كرد. خيلي از جوان‌ها براي ارائه كارهاي خود به جاهاي مختلف مراجعه مي‌كنند اما معمولاً پاسخ قانع‌كننده‌اي به آن‌ها داده نمي‌شود. به هر حال برخي از همين جوانان با حمايت‌ معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان توانستند جريان‌سازي‌ها و موج‌‌‌هاي بزرگي در كشور به وجود بياورند.

برداشت‌ من از گفته‌هاي شما اين است كه معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان بيشتر از آن كه خودش وارد فعاليت‌هاي پژوهشي شود، از فعاليت‌هاي پژوهشي افراد و مؤسسات حمايت مي‌كند. اين‌طور نيست؟

بله. همين‌طور است. در واقع ما مديريت پژوهش و آموزش مي‌كنيم و خودمان مشغول به اين كار نمي‌شويم. خوشبختانه مجموعه معاونت از توان علمي خوبي برخوردار است بنابراين مي‌توان به خوبي از عهده اين كار بر بيايد. وقتي كه طرحي به صورت اجمالي پذيرفته و چهارچوب آن به صورت تفصيلي مشخص شد آن وقت براي اجرا به يك مؤسسه فرهنگي - هنري يا گروه پژوهشي صاحب صلاحيت واگذار مي‌شود.

آيا فعاليت‌ اين مؤسسات فقط شامل استان تهران مي‌شود يا استان‌هاي ديگر را هم در بر‌مي‌گيرد؟

اگر مقرر شود هر كدام از اين ngoها فعاليت‌ استاني انجام بدهند، آن وقت ما آن‌ها را با مديركل تبليغات اسلامي استان مرتبط مي‌كنيم. مثلاً كنگره پيامك‌هاي عاشورايي توسط همين مؤسسات چندي پيش در استان‌هاي خوزستان و همدان اجرا شد. به نظر من بايد به مسأله تهران‌گريزي اهميت بيشتري داد و به استان‌ها و شهرستان‌هاي ديگر كشور نيز رسيدگي كرد. آن كسي كه در مناطق مرزي ايلام، سيستان و بلوچستان يا هر جاي ديگري زندگي مي‌كند فرزند جمهوري اسلامي و تحت لواي ولايت فقيه است و حق دارد كه از خدمات پژوهشي و آموزشي بهره‌مند شود. البته براي استان تهران به دليل موقعيت ويژه‌اش معمولاً كارهاي تخصصي‌تر و قوي‌تري انجام مي‌شود. تمام برنامه‌ها و كارها بايد با توجه به آمايش سرزميني و نيازسنجي‌هاي انجام شده سطح‌بندي شود. مثلاً واحد درسي تاريخ اسلام يك دانشجوي رشته فني با يك دانشجوي رشته الهيات نبايد در يك سطح باشد. اين جزو كارهاي مديريت‌ مباني فرهنگ ديني و اتصال فرهنگ عمومي به مباحث ديني است.

آيا شما اين سطح‌بندي را در توليدات خود رعايت مي‌كنيد؟

بله. مثلاً بعضي‌ها گفته‌اند كه فلان كتاب توليدي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان فاخر نيست يا در حد متوسط است. ببينيد، كار فاخر تعريف خاص خودش را دارد. ما بايد به يك زبان روان، رسا و منطقي ساده كه از قرآن و سيره اهل‌بيت(ع) گرفته شده است، دين را به مردم ارائه دهيم. ما كتاب‌هايي توليد كرده‌ايم كه حتي بعضي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواستار تدريس آن در حوزه و دانشگاه شده‌اند. به هر حال بيشتر كارهاي پژوهشي و آموزشي، در سطوح مختلف طوري طراحي شده است كه قابل استفاده همه اقشار جامعه باشد.

اين معاونت برگزاري سومين جشنواره كتاب دين را در پيش رو دارد، نوآوري و شكوفايي در حوزه كتاب و پژوهش را چگونه قابل اجرا و تحقيق مي‌دانيد؟

برگزاري جشنواره كتاب دين خود يك نوآوري محسوب مي‌شود. ما در اين جشنواره مي‌خواهيم فضاهاي تلفيقي صحيحي را كه بين دين، فرهنگ و علوم ارتباطاتي اتصال برقرار مي‌كند و بياني نو دارد، شناسايي كنيم. هرگاه در شناخت و تبيين فرهنگ والاي ديني تعلل كنيم يا به اندك داشته‌هاي پيشين خود در اين زمينه بسنده كنيم، در واقع زمينه‌هاي حاكميت فرهنگ‌هاي تحميلي و ضداسلامي را بر بينش‌ها و عملكردها فراهم كرده‌ايم. ما هر گاه در روشنايي فرهنگ پويا و بارور اسلام طي طريق كنيم تلاش‌هاي خصمانه بدانديشان را براي ضربه زدن بر پيكره فرد و اجتماع خنثي و بر پليدي‌ها غلبه خواهيم كرد. از همين رو كتاب به‌عنوان يك كالاي عظيم و تأثيرگذار فرهنگي و معنوي نقش عمده و حياتي ايفا مي‌كند. در پرتو كتاب است كه مي‌توان شكوفايي و بالندگي فرهنگ ديني را نظاره كرد. به فرموده رهبر معظم انقلاب «آن كس كه مي‌خواهد اسلام را حمايت كند بايد فكر و ابتكار جديد و صلاحيت‌هاي لازم را براي برخورد با شبهات در خود به وجود بياورد». بنابراين بايد نويسندگان متعهد و هنرمند باتوجه به نيازهاي روز و درك موقعيت زمان به تقويت مباني و تحكيم عقايد مردم اقدام كنند كه اين خود خدمتي شايسته به فرهنگ و تمدن اسلامي به شمار مي‌رود.

اولويت‌هاي كاري معاونت پژوهشي و آموزشي در سال آينده شامل چه مواردي مي‌شود؟

يكي از اولويت‌هاي اساسي كاري ما در سال آينده پيگيري روند پيشرفت مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا است كه خوشبختانه با تأسيس سازمان مدارس معارف اسلامي، اين مدارس به شكل مناسب و وزين به كار خود ادامه خواهند داد. گسترده كردن بانك جامع داده‌هاي ديني، ادامه توليد محتوا از لحاظ روشي، تبليغي و اطلاع‌رساني براي اقشار تأثيرگذار و پيگيري و استمرار پژوهش‌ها در شاخصه‌هاي دين و دين‌داري در استان‌ها از جمله اولويت‌هاي كاري ديگر ما در سال آينده است. همچنين با توافقي كه با شهرداري انجام داده‌ايم، سال آينده براي تلويزيون‌هاي شهري، محتواي تبليغي توليد مي‌كنيم. توجه به بحث عفاف و حجاب، خانواده، امور بانوان و عرفان‌هاي انحرافي از جمله ديگر مسائلي است كه سال آينده به آن‌ها اهميت بيشتري خواهيم داد. علاوه بر اين‌ها قصد داريم سال آينده ميزان كتاب‌هاي طرح سير مطالعاتي نوين (آسمان) را از 8500 كتاب به 20هزار كتاب برسانيم.

با توجه به تقارن محرم و صفر با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به نظر شما تأثير اين دو ماه بزرگ و پربركت در پيروزي انقلاب اسلامي تا چه حد بوده است؟

نهضت روح‌الله و قيام ثارالله و بعثت رسو‌ل‌الله همه و همه از لحاظ هدف، روش و استراتژي يكسان بوده‌اند؛ يعني نهضت امام خميني(ره) از قيام عاشورا و قيام عاشورا از بعثت پيامبر(ص) ارتزاق كرده و ريشه گرفته است. با اين تفاسير انقلاب هم از لحاظ روش و اجرايي مديون محرم و صفر است هم از لحاظ فكري و محتوايي. در واقع نجات‌ ما مديون فداكاري سيدالشهداء است و اين يك حقيقت است كه در حاق واقع اتفاق افتاده نه يك شعار. به همين دليل است كه امام(ره) در بحبوحه جنگ ‌فرمودند: حضرت سيدالشهداء(ع) تكليف ما را روشن كرده است. برپايي عزاداري در محرم و صفر بود كه تير خلاص را به رژيم منحوس شاهنشاهي شليك كرد همان‌طور كه امام(ره) فرمودند: عاشورا رفراندوم بزرگ ملت ايران بود مبني بر اين كه ما شاه را نمي‌خواهيم. انديشه شيعه‌ انديشه محرك و ديناميك است و از فرهنگ اهل‌بيت(ع) گرفته شده است. ما در استدامه انقلاب به انديشه امام‌خميني(ره) و راه و روش او نيازمنديم. انقلاب ايثار مي‌خواهد، صبر مي‌خواهد، فداكاري مي‌خواهد، هوشياري مي‌خواهد، استقامت مي‌خواهد كه همه اين‌ها در تابلوي كربلا نقش بسته است. استدامه انقلاب به مقاومت و تبعيت از ولايت است.

 

 

 

 

چهارشنبه 28 اسفند 1387 - 12:12


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری