دوشنبه 27 آذر 1396 - 16:8
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

حسين سعيدي

 

سعي كرده‌ام روح آسماني و قدسي را در معماري‌ها رعايت كنم

 

 

گفتگو با آرتور اميد آذري، استاد برجسته معماري

آقاي آرتور اميد آذري از استادان برجسته معماري، متولد سال 1356 مي‌باشند كه در حال حاضر رياست هيئت علمي كانون نخبگان معماري را بر عهده دارند و داراي چندين جلد كتاب ارزنده در مباحث‌ گوناگون هنر معماري و به طور مشخص اسكيس و راندو مي‌باشند طراحي سردر دانشگاه قزوين از جمله كارهاي موفقي است كه ايشان انجام داده‌اند. از سوابق فعاليت‌هاي فرهنگي- هنري ايشان مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرده:

 

-        برگزاري جشنواره زادگاه آب

-        نمايشگاه معماري سفارت سوريه تهران

-        سمينار امور فرهنگي دانشگاه تهران

-        نمايشگاهي تحت عنوان ماسوله در تهران

-        سمينار و مسابقه سوره همراه workshop و نمايشگاه گروهي در نگارخانه آيه

-        مسابقه اسكيس دانشگاه آزاد واحد جنوب

مصاحبه پيش رو به بهانه برگزاري بزرگترين نمايشگاه تخصصي اسكيس و راندو توسط ايشان در تالار آيه (13 الي 17 مهرماه 1383) مي‌باشد.

 

 

 

1-    آقاي آرتور اميد آذري لطفاً در مورد بزرگترين نمايشگاه اسكيس و راندو كه توسط شما و جمعي از دانشجويانتان كه در نگارخانه آيه شروع به فعاليت‌ نموده است قدري توضيح دهيد؟

نمايشگاهي كه در حال حاضر برگزار كرده‌ايم يكسري آثار نقاشي و معماري است كه اين آثار تشكيل شده است از آثاري كه بنده در طي سال‌ها انجام داده‌ام و همچنين تعداد قابل توجهي از كارها مربوط به دانشجويان عزيزي است كه در واقع دانشجويان برگزيده‌اي بوده‌اند كه از سراسر كشور با من كار كرده‌اند.

2-    جناب استاد در مورد فرآيند آموزش كه جناب عالي در زمينه هنر معماري در پيش گرفته‌ايد كه يكي از مظاهر تجلي آن اين نمايشگاه است لطفاً مقداري توضيح بدهيد؟

اين فرآيند آموزشي كه در كشور عزيزمان ايران در حال پيگيري آن هستم و بيشتر اين فرآيند در خانه آتليه هنر معماري پيگيري شده است از نظر من فرآيندي فوق‌العاده عالي بود كه بنده مشاهده مي‌نمودم دانشجوياني را كه از نااميدي به كارهاي عالي رسيدند.

اين يكي از افتخارات من است كه كساني را كه احساس مي‌كردند هيچ استعدادي ندارند به نبوغي رسانيديم كه خودشان مي‌توانند ادامه بدهند و آرزو دارم كه اين مسير ادامه داشته باشد و خود بنده نيز بتوانم با انرژي بي‌پايان اين مسير را هدايت كنم و دانشجويان امروز اساتيد فردا بشوند.

همچنين بنده در راستاي اجراي فرآيند آموزشي 5 جلد كتاب تأليف كرده‌ام كه اين كتاب‌ها در ضميمه‌ اسكيس و راندو بوده است و همچنين كتابي نيز در مورد كارهاي اجرايي داشته‌ام.

3-    شما در كتاب‌هايتان و همچنين ديگر آثارتان به اسكيس توجه خاصي نشان داده‌ايد،  دليل اين توجه چه چيزي بوده است؟

در دانشگاه‌هاي معماري به اسكيس كمتر بها داده شده است، يعني آن طور بها داده نشده است كه فرآيند خلاقيت اكثر دانشجويان رشد پيدا كند، بنده در اين عمل سعي كرده‌ام بسيار كوشا باشم كه چنين فرآيندي را در سيستم‌هاي آكادميك كشورمان بتوانم پايه‌ريزي كنم 59 جلد كتابي كه چاپ شده است نيز در راستاي همين فرآيند است كه بتوانيم با اين كار فاصله‌ ميان هنر و معماري را بسيار كم كنيم. بعضي‌ها رشته معماري را نمي‌شناسند و وقتي وارد اين رشته خيلي گرانقدر مي‌شوند براي چند ترم يا حتي تا زماني كه فارغ‌التحصيل شوند اين رشته را درك نمي‌كنند بنده خودم نقاشي نيز مي‌كنم ما حتي مسابقاتي را تحت عنوان زادگاه آب برگزار نموده‌ايم كه بتوانيم به اهميت اين موضوع بيش‌تر بپردازيم و دانشجويان استعدادهاي خودشان را كه نهفته است بتوانند پياده كنند.

4-    آثار انتخاب شده و به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه از ميان چند اثر انتخاب شده است؟

اين آثار كه در نمايشگاه فعلي و در گالري آيه برگزار شده است 57 اثر است كه از ميان 200 كار انتخاب شده است كه آن‌ها نيز كارهايي قوي بودند اما به علت اين كه اولاً جاي محدودي در نمايشگاه وجود دارد و ثانياً اين 57 اثر دربرگيرنده و نشان‌دهنده كل كارها بوده مجبور به انتخاب آثار فعلي شديم.

5-    به نظر شما اين‌گونه نمايشگاه‌ها مي‌تواند مرجع مناسبي براي هنرجويان معماري باشد. در مورد لزوم برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي توضيح دهيد؟

اين سؤال، سؤال بسيار خوبي است و بسيار جاي صحبت و بحث دارد، اين وقت و فضايي كه الان و در اين نمايشگاه براي اين كار مي‌خواهد مصرف شود خود بيان‌گر اهميت اين مطلب است همانطور كه گفتيد اين نمايشگاه‌ها مي‌تواند مرجع خوبي براي دانشجويان باشد و فرصتي براي معرفي آثار دانشجويان فراهم مي‌سازد اما اين موضوع بيش‌تر از آنكه به نفع بنده و يا دانشجويان باشد كه ما خودمان را معرفي كنيم به نفع جامعه عزيز اسلامي است كه ما بتوانيم نشان بدهيم كه دراين سرزمين نبوغ‌هاي بسيار زيادي نهفته است، عزيزاني كه در رأس اين حكومت هستند به اين مسئله خيلي اهميت مي‌دهند كه نخبگان را پيدا كنيم و به آن‌ها خيلي ارزش و بها مي‌دهند، همين ارزش دادن‌ها است كه پهناي آموزشي و پهناي فرهنگي كشورمان را غني‌تر مي‌كنند.

همچنين دانشجويان با ديدن آثار دانشجويان برگزيده اين احساس را مي‌نمايند كه روزي مي‌توانند در سايه تلاش و كوشش فراوان آثار خود را در ميان ساير آثار در چنين نمايشگاه‌هايي ببينند.

6-      شما هنر معماري را هنر ذاتي مي‌دانيد يا پيشرفت در آن را مختص يادگيري و تلاش مي‌دانيد؟

هنر معماري هنر ذاتي نيست، استعداد ذاتي مي‌تواند 10 درصد قضيه را شكل دهد و 90 درصد يادگيري در اين مورد دخيل است و اين مسئله كه فرد بتواند فرآيند يادگيري را درست پيش برود.

7-    آيا امكان برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در سطح بين‌المللي وجود دارد؟

بله اين امكان به صورت بالقوه وجود دارد و اگر امكانات برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در سطح بين‌المللي و خاورميانه ايجاد شود مي‌تواند بيان‌گر اين باشد كه كشور ما يك كشور متمدن و بافرهنگ چندين هزارساله است.

8-    به نظر شما دانشگاه سوره و سازمان تبليغات اسلامي تا چه حد توانسته نسبت به پيشبرد اهداف متعالي معماري گام بردارند؟

ما ارتباط تنگاتنگي با دانشگاه سوره داريم و در ادوار گذشته توانسته‌ايم اين فرآيند خلاقانه را در اين دانشگاه پيگيري كنيم و يك نمايشگاه نيز با خود كارهاي دانشجويان عزيز انجام داده‌ايم كه بسيار عالي بود.

9-    يكي از اسكيس‌هاي شما كه به اجرا نيز درآمده است ساختمان موج است. با دقت در ساختمان موج مي‌توان به وضوح نقش معماري اسلامي و سنتي را در تلفيق معماري نوين ديد مي‌توانيد در اين مورد مقداري توضيح دهيد؟

 بله ساختمان موج ساختماني است كه سعي شده است در آن به روح معماري سنتي و اسلامي توجه خاصي شود و در واقع مي‌توان به عنوان شاهد اين امر استفاده ازآب‌نما را اشاره كرد همانطور كه مي‌دانيد در فرهنگ اسلامي آب از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و آيات آسماني نيز در خصوص آب و پاك و منزه بودن آن وجود دارد به همين دليل همانطور كه گفته شد در ساختمان‌هاي ساخته شده توسط اينجانب سعي در اين امر شده است كه روح آسماني و قدسي رعايت شود و فرد با قرار گرفتن در فضاهاي اين آثار بتواند خود را در خلوت و حضوري ملكوتي در پيشگاه خداوند احساس كند.

 10-  استاد در پايان اگر صحبت خاصي وجود دارد بفرماييد؟

در پايان بايد به اين نكته اشاره كنم كه دانشجويان بايد مراحل آتي را پله‌پله طي نمايند تا به قله موفقيت برسند آنچه هميشه براي اينجانب يكي از افتخارهاي بزرگ محسوب مي‌شود اين امر است كه بنده مراحل ترقي و رشد را پله‌پله و از پايين‌ترين درجه شروع نموده و توانستيم از صفر به اين نقطه برسيم. اين نكته‌اي است كه بنده به صورت مكرر به دانشجويان ذكر مي‌كنم و اين كه هيچ‌گاه از ياد خداوند غافل نشوند.

 

دوشنبه 15 مهر 1387 - 9:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری