شنبه 25 آذر 1396 - 4:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

محدثه واعظي‌پور

 

«روز حسرت» دقيقاً همان چيزي است كه از مقدم انتظار داريم

 

 

سيروس مقدم يكي از كارگردان‌هاي پركار تلويزيون در سال‌هاي اخير بوده است، هم مجموعه روتين كارگرداني كرده، هم تله فيلم ساخته هم مجموعه مناسبتي و هم مجموعه هفتگي، در همه اين حوزه‌ها پركار بوده و معمولاً به يك تجربه قناعت نكرده، اين پركاري و مهم‌تر از اين، سرعت او در كار باعث شده مقدم به گزينه‌اي قابل اعتماد تبديل شود و اغلب پشت دوربين باشد، در حالي كه مجموعه‌اي روي آنتن دارد.

مقدم نشان داده كه صاحب نگاه و سليقه‌اي است كه مخاطب عام آن را مي‌پسندد، چون چيزي فراتر از سليقه و خواست او نيست و به كليشه‌هاي محبوبش پاسخ مي‌دهد. در مجموعه‌هاي مقدم، آدم‌هاي خوب با وجود سختي‌ها و مرارت‌هايي كه تحمل مي‌كنند، عاقبت به خير مي‌شوند. تكليف آدم‌هاي منفي كه كاملاً تك‌بعدي شخصيت‌پردازي مي‌شوند هم كاملاً مشخص است، يا به شكلي معجزه‌آسا متحول مي‌شوند يا به سزاي اعمال مي‌رسند.

«روز حسرت» ادامه همان نگاه و سليقه است. مقدم كه سال پيش مجموعه ماورايي «اغما» را در شبكه يك ساخته بود، در دومين همكاري‌اش با عليرضا افخمي، مسيري را مي‌پيمايد كه در «اغماء» بر آن حركت كرده، اين جا هم با آدم‌هاي مثبت و صاف و ساده‌اي (نرجس، حاج رضا و معصومه) روبروييم كه اگر چه در دام شيطان اسير مي‌شوند، اما قدرت مبارزه و پيروزشدن را دارند نرجس (افسانه بايگان) با عالمي ديگر در ارتباط است و سعي مي‌كند از طريق اين علم و آگاهي مشكلات خانواده‌اش را حل كند. متأسفانه مقدم دوست دارد به هر چيزي جنبه زميني، قابل لمس و مهم‌تر قابل درك براي مخاطب بدهد. عالم برزخ كامپيوتري او كاملاً با ذهنيت‌هاي دنياي ما همخواني دارد تا درك كشف و شهود نرجس براي بيننده راحت‌تر باشد.

او البته تنها به روايت قصه‌اي متافيزيكي قناعت نمي‌كند و پاي مسايل اجتماعي مثل اعتياد، همسر دوم، رشوه‌خواري و... را هم به ميان مي‌آورد و مثل ديگر مجموعه‌هايش در سطح به همه اين مسايل مي‌پردازد و مي‌كوشد چيزي را از قلم نيندازد.

اما «روز حسرت» با آن كه ظاهراً با مجموعه‌هاي قبلي مقدم فرق دارد، فرامرز قريبيان و پوريا پورسرخ در آن بازي مي‌كنند، عليرضا افخمي فيلمنامه‌اش را نوشته و... مشكل مجموعه‌هاي قبلي مقدم را دارد. آدم‌ها و رابطشان قابل باور نيستند. نمي‌شود موجودي مثل نرجس را با همه اعتقادها و باورهايش پذيرفت و بعد قبول كرد كه او به سادگي در برابر اقامت فريده (مهراوه شريفي‌نيا) در خانه‌اش مقاومتي نكند. نمي‌توان باور كرد مسعود (پوريا پورسرخ) به معصومه خيانت كند، اما پس از مرگش به شكلي ناگهاني متحول شده، فريده را از خود براند.

كش آمدن ماجرا، فلاش‌بك به گذشته حاج رضا فقط داستان را طولاني كرده سكانس‌هاي فلاش‌بك با حضور فرامرز قريبيان و بايگان در گريم جواني هم از آن لحظه‌هاي به ياد ماندني است كه فقط مقدم مي‌تواند خلق كند.

«روز حسرت» دقيقا همان ملغمه‌اي است كه از مقدم انتظار داريم. آدم‌هاي تك‌بعدي، (دوست مسعود با بازي رحيم نوروزي را به ياد بياوريد)، روابط تصنعي و اغراق‌آميز (ارتباط نرجس و معصومه) تحول‌هاي بي‌پايه و اساس (مسعود، حاج رضا و نرجس در بخش‌هاي مختلف چنين تحول‌هايي را داشته‌اند) و دادن پيام‌هاي اخلاقي به شكلي رو و مستقيم.

«روز حسرت» طبق آمار و ارقام پربيننده‌ترين مجموعه ماه رمضان امسال بوده، مي‌توان گفت مقدم باز هم در جذب مخاطب موفق بوده و به هدفش رسيده، از همين حالا مي‌توان انتظار داشت كه او سازنده يكي از مجموعه‌هاي رمضان سال آينده باشد، اما وضعيت مجموعه‌هاي مناسبتي امسال شباهت غريبي با وضعيت حرفه‌اي سيروس مقدم دارد. او مدتي است در اغماء است. خود را و تجربه‌هايش را تكرار مي‌كند، بي‌هيچ پيشرفت و خلاقيتي. امسال كدام يك از مجموعه‌ها، قدمي به پيش بودند و هويتي مستقل داشتند.

 

يكشنبه 14 مهر 1387 - 15:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری