پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:51
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

حسين آرياني
نفر نخست جشنواره مطبوعات در رشته مقاله‌ ادبي هنري

 

فيلم سرگرم‌كننده و متوسط

 

 

نقد فيلم «ديوار» ساخته محمدعلي طالبي

محمدعلي طالبي، كارگرداني را بعد از انقلاب با فيلم «شهر موش‌ها» (1364) شروع كرد فيلم بعدي او «خط پايان» (1365) از فيلم‌هاي پرمخاطب دوران خود بود پس از «خط پايان» طالبي به سينماي كانوني روي آورد و فيلم‌هايي چون «چكمه» و «كيسه برنج» را ساخت كه در جشنواره‌هاي جهاني مورد توجه قرار گرفتند. در سال‌هاي اخير كه تب فيلم‌هاي كانوني و جشنواره‌اي فروكش كرده است گويي طالبي خواسته يك بار ديگر ساخت فيلمي چون «خط پايان» را امتحان كند.

فيلم «ديوار» را درباره خانواده مردي است كه از راه موتورسواري در ديوار مرگ امرار معاش مي‌كرده و پس از مرگ او خانواده دچار مشكل مي‌شوند دختر و پسر نوجوان او براي تأمين خرج خانه به فكر مي‌افتند و وقتي تلاش پسر براي ادامه كار پدر به نتيجه نمي‌رسد دختر نوجوان او از صاحب كار مي‌خواهد به او فرصت امتحان اين موقعيت را بدهد. او موفق مي‌شود و هر روز بر ميزان تماشاگران نمايش او در ديوار مرگ افزوده مي‌شود كه براي ديدن موتورسواري يك دختر نوجوان مشتاقانه حضور مي‌يابند دختر مشهور مي‌شود و از نظر اقتصادي هم وضعيت خانواده خود را تغيير مي‌دهد و حتي در آستانه رسيدن به روياي سفر به دور دنياست كه با اخطار اداره اماكن به ممنوعيت موتورسواري يك دختر از ادامه نمايش منع مي‌شود موقعيت او به خطر مي‌افتد و دخترك كه نمي‌خواهد كوتاه بيايد با ماشين مسابقه در ديوار مرگ نمايش مي‌دهد كه منع قانوني ندارد.

«ديوار» همان‌طور كه از داستانش پيداست از شخصيت جديد و نامتعارف يك دختر موتورسوار براي جذابيت بخشيدن به داستانش بهره مي‌برد همين مسئله در كنار بازي خوب بازيگران به هر حال تماشاگر را تا به انتها راغب به دنبال كردن فيلم مي‌كند.

دختر موتورسوار كه قهرمان فيلم است (با بازي خوب گلشيفته فراهاني) شخصيتي فعال و پرجنب‌ و جوش دارد اما گاه مي‌خواهد از چهارچوب «زنانگي» خود خارج شود و توانايي خود را با انجام كارهايي شبيه مردان اثبات كند كه اين روش مناسبي براي نشان دادن توانايي‌هاي يك زن نيست.

چرا كه يك زن پيش از هر چيزي يك «زن» است و بايد قدرت خود را در چهارچوب «زنانگي»‌اش  به اثبات برساند نه اينكه بخواهد مثل يك مرد رفتار كند در اين صورت ديگر نمي‌توان او را يك زن دانست.

شخصيت‌پردازي دختر با توجه به پشتكاري كه دارد قابل توجه است ولي گاهي دختر كارهاي مردانه مي‌كند. ضعف ديگر شخصيت‌پردازي او استوار بودن شخصيتش بر جلوه‌ها و رفتارهاي بيروني است و ما كمتر با دغدغه‌هاي ذهني و دروني او آشنا مي‌شويم.

گره‌گشايي پايان داستان كه دختر به جاي موتور با اتومبيل روي ديوار مرگ مي‌رود عجولانه و بدون زمينه چيني است و همين مسئله باعث شده كه فيلم از داشتن يك پايان خوب محروم باشد.

يكي از مشكلات ديگر فيلم هم آن است كه بيشتر تمركز داستان بر مسائل و هيجانات بيروني و نمايشي است مثلاً لحظات طولاني از فيلم به موتورسواري روي ديوار مرگ اختصاص دارد در حالي كه ما به درونيات شخصيت‌ها و روانشناسي آن‌ها كمتر نزديك مي‌شويم.

در مجموع «ديوار» فيلم سرگرم‌كننده و سالمي است و داستانش را بدون آنكه افت كند و كسل‌كننده شود تعريف مي‌كند و تماشاگر را تا انتهاي فيلم با خود مي‌كشاند.

 

 

دوشنبه 8 مهر 1387 - 11:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری