جمعه 27 مرداد 1396 - 2:10
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سيدرضا آباقي

 

بيش از 27 هزار مبلغ در ماه رمضان به سراسر كشور اعزام شده‌اند

 

 

گفت‌وگو با معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در مورد برنامه‌هاي ماه رمضان

اشاره:

سازمان تبليغات اسلامي از جمله نهادهاي فرهنگي كشور است كه با رسالت بزرگ تبليغ در حوزه دين مي‌تواند نقش بسزايي در مقابله با هجمه‌هاي عظيم فرهنگي دشمن و مصون نگه داشتن مردم جامعه از آن‌ها داشته باشد. اجراي طرح‌ها و انجام فعاليت‌هاي بزرگي همچون توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، برگزاري دوره‌هاي آموزشي فرق و مذاهب ويژه معلمان، گفتمان‌هاي ديني، حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد، حمايت از تشكل‌هاي ديني، ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبت‌هاي مذهبي و... به تنهايي توسط معاونت امور فرهنگي و تبليغ اين سازمان خود گواهي است بر اين مدعا.

علاوه بر اين‌ها اعزام و ساماندهي مبلغان در سراسر كشور حتي در دورترين نقطه آن كار بزرگي است كه سازمان تبليغات اسلامي وظيفه انجام دادن آن را بر عهده دارد.

بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي سازمان در فصل نيايش يعني ماه‌هاي رجب، شعبان و رمضان به ثمر مي‌نشيند كه نمود بارز آن را در برگزاري مراسم اعتكاف مشاهده كرديم.

از همين رو با حجت‌الاسلام حسين روحاني‌نژاد، معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در مورد اين مسائل و برنامه‌ها و طرح‌هاي مختلف مربوط به ماه رمضان گفت‌وگويي كرديم كه در ادامه اين مطلب مي‌خوانيد.

همان‌طور كه مي‌دانيد ماه رمضان با شرايط و ويژگي‌هاي خاصي كه دارد يكي از بهترين فرصت‌ها براي انجام دادن تبليغات ديني در بين مردم است. با توجه به اين كه هدف اصلي سازمان به همين امر تبليغ در حوزه دين برمي‌گردد، امسال در ماه رمضان چه سياست‌ها و برنامه‌هايي را به شبكه تبليغي كشور ابلاغ كرده‌ايد؟

 امسال سازمان در ماه مبارك رمضان توجه ويژه‌اي به موضوعاتي كه جزء ضرورت‌هاي فرهنگي كشور محسوب مي‌شود، داشته و آن‌ها را به عنوان محورهاي اساسي تبليغات ديني به شبكه تبليغي كشور اعلام كرده است. از طرف ديگر رمضان، ماه خودسازي و تزكيه نفس است در همين راستا به مبلغان تأكيد شده است پيرامون همين مسائل بحث‌هايي را داشته باشند كه به ياري خدا بتوانيم در طول سال از فضاي معنوي و بركات ايجاد شده از اين ماه مبارك، بهره كافي را ببريم. با توجه به اين كه  بحث عفاف و حجاب يكي از اساسي‌ترين مسائل مطرح شده در اسلام است، بنابراين توسعه فرهنگ عفاف و حجاب از محورهاي ديگري است كه مبلغان در ماه مبارك رمضان به آن مي‌پردازند. البته بايد در نظر داشته باشيم كه عفاف و حجاب تنها مخصوص بانوان نيست بلكه شامل جامعه مردان و زنان مي‌شود.

به هر حال شبكه تبليغي كشور آموزه‌هاي ديني مناسب در اين زمينه را در ماه مبارك به مردم گوشزد مي‌كند. طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب يكي از طرح‌هاي متمركز معاونت امور فرهنگي و تبليغ سازمان در سال جاري است كه در قالب آن به توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان پوشاك توصيه مي‌شود تا پوشاكي مناسب با بهره‌مندي از الگوهايي شكيل و زيبا منطبق با شئون اسلامي به مردم عرضه كنند. از جمله بحث‌هاي ديگري كه شبكه تبليغي كشور در ماه مبارك رمضان به آن مي‌پردازد، بحث مبارزه با عرفان‌هاي انحرافي و نحله‌هاي كاذب است كه استعمارگران فرهنگي با سوء استفاده از علاقه شديد مردم به خصوص جوانان به معنويت، سعي مي‌كنند آن را در جامعه اسلامي گسترش دهند. مبلغان در اين زمينه وظيفه دارند با معرفي عرفان صحيح و ناب اسلامي، اهداف و مقاصد شوم دشمن از به وجود آوردن اين نحله‌هاي انحرافي را براي مردم بازگو ‌كنند. مي‌توان گفت يكي از ترفندهاي دشمن در جبهه ناتوي فرهنگي- به تعبيرمقام معظم رهبري- القاي شبهات ديني است كه پاسخ به اين شبهات مطرح شده و آگاه كردن مردم از آن‌ها از ديگر وظايف مبلغان در ماه مبارك رمضان است. رمضان ماه بهار قرآن است كه در آموزه‌هاي ديني ما هم به اين امر تأكيد زيادي شده است به همين دليل مباحث قرآني جزء اولويت‌هاي تبليغي سازمان در اين ماه پرعظمت است كه ما علاوه بر برگزاري جلسات قرائت قرآن، در مورد ترجمه و تفسير آن نيز اقدامات جدي را انجام مي‌دهيم تا به ياري خدا مردم در ماه رمضان كه ماه بهار قرآن است از آيات قرآن بهره لازم را ببرند. در آستانه ورود به ماه رمضان يعني در دهه آخر ماه شعبان ايام غبار روبي مساجد را در پيش رو داشتيم كه تبليغات لازم در اين زمينه از طريق رسانه ملي صورت گرفت. امسال طرح غبارروبي و عطرافشاني مساجد با مشاركت خوب مردم، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هاي كشور برگزار شد كه نسبت به سال گذشته توجه كانون‌هاي مردمي، فرهنگي و دولتي نسبت به اين طرح بيشتر شده بود. همچنين 300 مورد همايش يك روزه به منظور توجيه مبلغان توسط ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌ها در سراسر كشور برگزار شد كه در اين همايش‌ها نسبت به برنامه‌ريزي، نحوه تبليغات و سياست‌هاي تبليغي كه پيش از اين به شما گفتم اقدام شد.

امسال در ماه مبارك رمضان چند مورد اعزام مبلغ داريد؟ آيا اين آمار نسبت به سال گذشته افزايش هم داشته است؟

در ماه رمضان سال جاري 27566 نفر مبلغ توسط سازمان تبليغات اسلامي به سراسر كشور اعزام و ساماندهي مي‌شوند كه از اين تعداد بالغ بر 8 ‌هزار نفر با مشاركت شوراي مديريت و دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به استان‌ها اعزام مي‌شوند كه با اين حساب امسال اعزام مبلغ توسط سازمان در ماه مبارك رمضان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش داشته است.

 همچنين به منظور تغذيه فكري و فرهنگي مبلغان در ماه رمضان كتاب‌هايي با عنوان ره توشه با مشاركت سازمان و دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تهيه شده و در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد. غير از اين مجموعه 15 جلدي ره پويه نيز به همت معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان با موضوعاتي متناسب در بين مبلغان توزيع مي‌شود. اولين شماره نشريه شبستان ويژه مبلغان هم به شمارگان ده‌هزار نسخه در اختيار شبكه تبليغي كشور قرار مي‌گيرد.

با توجه به اين كه اداره كل امور مبلغين و مساجد زير مجموعه معاونت امور فرهنگي و تبليغ است آيا از برنامه‌هاي فرهنگي مساجد در ماه مبارك به صورت خاص حمايت مي‌كنيد؟

بله، 72 هزار مسجد در ماه مبارك رمضان در سراسر كشور فعال مي‌شوند كه به خاطر محدوديت تعداد مبلغان برخي از اين مساجد از حضور مستقيم آن‌ها بهره‌مند نيستند اما با اين حال برنامه‌هاي فرهنگي همچون قرائت قرآن، برپايي مراسم، بحث‌هاي ديني و... در اين قبيل مساجد نيز برگزار مي‌شود. از جمله طرح‌هاي ديگر سازمان تبليغات طرح تجهيز كتابخانه‌هاي شبستاني مساجد است كه هر كجا روحاني به صورت بلندمدت مستقر شده است به خصوص در مناطق محروم و روستايي، اين كتابخانه‌ها كه تعدادشان 2100 باب است، تجهيز مي‌شوند. علاوه بر اين‌ها از فعاليت‌هاي فرهنگي 477 مسجد محوري كشور كه توسط سازمان شناسايي شده است به صورت خاص حمايت مي‌شود و برنامه‌هاي ويژه‌اي در آن‌ها برگزار مي‌شود. همين‌طور 4536 باب مسجد ديگر نيز مورد حمايت سازمان قرار مي‌گيرند كه نوع حمايت از آن‌ها با نوع حمايت از مساجد محوري تفاوت مي‌كند. سازمان تبليغات اسلامي سايت اينترنتي مناره را به نشاني www.manare.ir  به صورت تخصصي ويژه مساجد راه‌اندازي كرده است كه مبلغان و علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه مسجد مي‌توانند به آن مراجعه كنند.

يكي از طرح‌هاي معاونت امور فرهنگي و تبليغ سازمان در ماه مبارك رمضان طرح حمايت از اعزام مبلغ به مناطق محروم است كه فكر مي‌كنم امسال براي اولين بار اجرا مي‌شود. هدف از اجراي اين طرح دقيقاً چيست؟

ببينيد، در اين جا منظور از مناطق محروم مناطقي هستند كه مردم آن‌جا از توان مالي خوبي برخوردار نيستند. سازمان در ماه مبارك رمضان به چنين مناطقي مبلغان ويژه‌اي را اعزام مي‌كند تا بتوانند به تبليغات ديني، توسعه فرهنگ اسلامي و تبيين معارف اهل‌بيت (ع) متناسب با فرهنگ، لسان و سطح آگاهي مردم اين مناطق بپردازند. در قالب اين طرح در ماه مبارك رمضان 220 نفر مبلغ از دو استان به مناطق محروم كشور اعزام مي‌شوند. البته طرح حمايت از اعزام مبلغ به مناطق محروم در ماه محرم سال جاري نيز اجرا مي‌شود.

آيا اين طرح‌ در سال‌هاي آينده نيز اجرا مي‌شود؟

اميدواريم در سال‌هاي آينده محروميت‌زدايي بشود. منظورم اين است كه اصلاً محروميتي وجود نداشته باشد تا ما بخواهيم اين طرح را گسترش دهيم. خوشبختانه جمهوري اسلامي هر ساله گام‌هاي بزرگي را در رفع محروميت‌زدايي برمي‌دارد. اما با اين حال ممكن است اين طرح در سال‌هاي آينده نيز اجرا شود.

حمايت سازمان از استقرار مبلغ در مناطق محروم كشور به چه صورت است؟

سازمان در طرح توسعه استقرار مبلغين اعزام و استقرار مبلغ به صورت دائمي را به مناطق محرومي كه جمعيت زيادي در آن جا ساكن هستند، جزء اولويت‌ها قرار داده است. به طور كلي روحانيون مستقر در جاهايي استقرار پيدا مي‌كنند كه ويژگي‌هايي خاص براي آن‌ها تعريف شده است. هر نقطه از كشور كه در آن روحاني مستقر فعاليت داشته باشد، سازمان، كتابخانه شبستان را نيز در آن جا راه‌اندازي مي‌كند تا مردم آن منطقه و روستا از وجود اين كتابخانه‌ها بهره‌مند شوند. همان‌طور كه گفتم اين كتابخانه‌ها در شبستان مساجد تأسيس مي‌شوند. سعي مي‌كنيم تا پايان سال جاري تعداد روحانيون مستقر را تا 2600 نفر افزايش دهيم.

يكي از بحث‌هاي مهمي كه سازمان تبليغات اسلامي با جديت آن را پيگيري مي‌كند، مبارزه با عرفان‌هاي كاذب و نحله‌هاي انحرافي است. غير از مباحثي كه مبلغان در ماه رمضان در اين مورد مطرح مي‌كنند، سازمان چه برنامه‌هاي ديگري را براي مبارزه با عرفان‌هاي كاذب در نظر گرفته است؟

علاوه بر منابعي كه در كتابخانه‌هاي شبستان و مجموعه 15 جلدي ره‌پويه در مورد معرفي اين نحله‌ها و شناسايي افكار آن‌ها وجود دارد، برگزاري گفتمان‌هاي ديني پيرامون نحله‌هاي انحرافي در دبيرستان‌ها، دانشگاه‌ها، هسته‌هاي فرهنگي جوان و... از برنامه‌هاي ديگري است كه سازمان براي مبارزه با اين نحله‌ها،‌ انجام مي‌دهد. اين گفتمان‌ها كه با حضور اساتيد مجرب حوزه و دانشگاه برگزار مي‌شوند، بسيار تأثيرگذار هستند. ويژگي خوب اين گفتمان‌ها مشاركت مخاطبان در بحث‌هاي مطرح شده است. به هر حال اين وظيفه همه نهادها و سازمان‌هاي فرهنگي كشور است كه خلاءهاي فرهنگي موجود در جامعه را پر كنند تا ديگر جايي براي عرضه و پذيرش اين افكار سخيف و منحط در جامعه وجود نداشته باشد.

طرح‌ تربيت خطيب از طرح‌هاي متمركز ديگر معاونت امور فرهنگي و تبليغ سازمان در سال جاري است. آيا مردم در ماه رمضان امسال از وجود اين خطبا بهره‌مند خواهند شد؟

اين طرح بعد از ماه مبارك رمضان يعني در 6 ماهه دوم سال اجرا مي‌شود. البته هدف اصلي از اجراي طرح تربيت خطيب توانمندسازي خطبا و گويندگان خوب كشور است با توجه به اين كه اين خطبا همين الان نيز به تبليغات ديني مشغول هستند. در قالب اين طرح سازمان تبليغات خطباي برتر كشور را از طريق آزمون و گزينش‌هاي مختلف شناسايي و آن‌ها را در امر تبليغ توانمندتر مي‌كند. يك خطيب بايد با كسب صلاحيت‌هاي لازم علمي و عملي در واقع سخنگويي شايسته براي آموزه‌هاي ديانت و شريعت باشد تا بتواند نقشي اساسي در گسترش آگاهي و بيداري جامعه و امت اسلامي ايفا كند. اين طرح در يازده استان پرجمعيت كشور با زير پوشش قرار دادن 403 نفر از مبلغين و مبلغات اجرا مي‌شود.

جلسه ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبت‌هاي مذهبي ويژه ليالي‌قدر و مناسبت‌هاي ماه رمضان اخيراً به رياست‌ شما برگزار شد. آيا در اين جلسه برنامه خاصي براي ساماندهي مناسبت‌هاي ماه رمضان در نظر گرفته شد؟

به طور كلي اين ستاد به مناسبت‌هاي مذهبي نگاهي ايجابي دارد. يعني تصميماتي كه در اين ستاد گرفته مي‌شود در جهت مثبت است و اگر هم احياناً در جايي خرافات و موهوماتي در برگزاري مراسم‌ها وجود داشته باشد با تذكرات و راهنمايي‌ها برطرف مي‌شود. بحث روزه‌خواري و حفظ حرمت جامعه اسلامي از جمله موضوعات مورد بحث در جلسه اخير ستاد بود. خوشبختانه در ماه مبارك رمضان نوع فعاليت‌ها و تبليغات به گونه‌اي است كه مي‌توان گفت در برنامه‌ها و مراسم‌هاي ويژه اين ماه هيچ نوع آسيب جدي ديده  نمي‌شود.

در ميان صحبت‌هايتان به برگزاري گفتمان‌هاي ديني توسط سازمان تبليغات اسلامي اشاره كرديد. اين گفتمان‌ها با چه كميت و كيفيتي در سطح كشور برگزار مي‌شوند؟

ما در طول سال برگزاري 10هزار نفر گفتمان ديني را در دستور كار خود داريم. در سه ماهه اول سال اين گفتمان‌ها تا حدودي فعال هستند، در سه ماهه دوم روند برگزاري اين گفتمان‌ها كمي كندتر مي‌شود و در سه ماهه سوم و چهارم سال كه دبيرستان‌ها و دانشگا‌ه‌هاي كشور فعال هستند، برگزاري گفتمان‌هاي ديني به صورت پر رنگ‌تر ادامه پيدا مي‌كند. در ماه مبارك رمضان هم بخشي از اين گفتمان‌ها در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

آيا در مورد برگزاري برنامه‌هاي مربوط به ماه رمضان، سازمان تبليغات اسلامي با دستگاه‌ها و نهادهاي ديگر كشور هم تعامل داشته است؟

بله، تمام نهادها، سازمان‌ها، ادارات، وزارت‌خانه‌ها، شركت‌ها و مؤسسات دولتي و غيردولتي كه در ماه رمضان به منظور اقامه نماز ظهر و عصر و ايراد سخنراني و بيان احكام اسلامي احتياج به مبلغ داشته‌اند به ادارات كل تبليغات اسلامي سراسر كشور مراجعه و مبلغان مورد نياز آن‌ها تأمين شده است.

بخشي از آن 27500 نفر مبلغ اعزامي در ماه رمضان صرفاً به امر تبليغات ديني در دستگاه‌هاي دولتي مي‌پردازند.

 

يكشنبه 24 شهريور 1387 - 10:11


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری