سه‌شنبه 4 تير 1398 - 13:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

اميد شاملو

 

حروف نگاري اسماءالحسني، پيوند فرهنگ اسلامي و هنر اروپايي

 

 

اين روزها، موزه هنرهاي معاصر ميزبان نمايشگاه آثار چهار دوره از «تايپوگرافي اسماءالحسني» است.هنري که همزمان با اختراع فن چاپ توسط گوتنبرگ (سال 1468.م) هنرمندان سعي بر اين کردند که صفحه اي که در آن کلمات چاپ مي شود جلوه و زيبايي بيشتري داشته باشد . از همان زمان تلاش براي توانمندتر کردن حروف چاپي بيشتر شد . يکي از دلايل مهم اين اقدام زيباتر کردن کتاب مقدس براي مسيحيان بود که جذابيت بيشتري براي آنها داشته باشد .

اما با گذشت سال ها از عمر آن، همچنان بر سر تقدم زيبايي بصري بر خوانايي و يا بالعکس خوانايي بر زيبايي بصري در اينگونه آثار اختلاف است و به نوعي هر دو پذيرفته شده اند.در واقع تايپوگرافي سعي در تقويت ويژگي بصري حروف و نزديک کردن نوشته به تصوير دارد، تايپوگرافي اثري گرافيکي است که حروف ساختار اصلي آن را تشکيل مي‌دهند و از فونت‌هاي موجود با دخل و تصرفاتي که در آنها براي کشف ويژگي‌هاي بصري حروف انجام مي‌شود ، استفاده مي‌شود.

نمايشگاه چهارم تايپوگرافي از 26 مرداد تا 25 شهريور در نگارخانه هاي ميرميران و مميزبرگزار شده است، از طرفي از 9 تا 28 شهريور هم نمايشگاهي متشکل از آثار سه دوره قبلي در موزه هنرهاي معاصر برپا گرديده و با نمايشگاه چهارم همراه شده است.

همراهي اين دو بخش مجموعه اي متعدد و متنوع از آثار حروف نگاري را که در طول چهار دوره ارائه شده گردآوري کرده و فضايي در خور توجه را پديد آورده است، چرا که بيننده مي تواند سير صعودي آثار را از منظر کيفيت و پختگي براحتي حس کند.

سالن هاي بزرگ و متصل به هم موزه، همراه با نواي موسيقي ايراني و آثار گوناگون از نام هاي خداوند، هر بيننده اي را ترغيب مي کند تا سالن ها را يکي يکي پشت سر بگذارد و در عمق آثار چشم بدوزد تا نام خداوند را در بين آن خطوط بيابد. اگرچه با نزديک شدن به پايان آثار مي شود از کاسته شدن بار کيفي آنها مطلع شد، اما ديدن آن تابلو ها هم خالي از لطف نيست.

بيشتر بازديدکنندگان در رشته گرافيک و معماري تحصيل مي کنند و گاه چنان جذب آثار مي شوند که براحتي مي توان علاقه را در خيره شدنشان به تابلوها ديد.

از جمله شاخص هايي که در اين نمايشگاه به چشم مي خورد، ايراني کردن تايپوگرافي است. استفاده از رنگ هاي ايراني(مانند رنگ فيروزه اي)، خطوط ايراني و فرهنگ ايراني نشان از بومي کردن اين هنر دارد، حال آنکه حروف نگاري هنري است اروپايي که مسيحيان براي جلوه بخشيدن به کتاب مقدسشان انجيل بکار مي گرفتند.

همانطور که وزيريان (دبير نمايشگاه) در گفت و گويي با خبرنگار سازمان تبليغات اسلامي اشاره کرده است، در اين نمايشگاه تلاش شده تا اين هنر بسمت گرايشات فرهنگي-ديني برده شود واين همان نقطه قوتي است که بازديدکنندگان در ميان نظراتشان بر آن تاکيد دارند و ابراز خرسندي مي کنند و جاي کار را در اين هنر بسيار مي بينند.

مراسم افتتاح و اهداي جوايز، 9 شهريور در سالن بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد و با داوري فرزاد اديبي، (مدرس و طراح گرافيک)، استاد صداقت جباري، (خوشنويس ، مدرس و طراح گرافيک)، دکتر عبدالمجيد حسيني راد، (مدرس ، نويسنده و منتقد در حوزه هنرهاي تجسمي)، مهدي سعيدي، ( مدرس و طراح گرافيک)، سيد علي ميرفتاح، (طراح گرافيک و منتقد هنري)، هشت نفر انتخاب شدند که در بين اين افراد عليرضا حصارکي و روح الله گيتي نژاد برگزيدگان دوم و سوم بودند و آثار آزاده صادقي، علي جواهر، سيد مصطفي کلانتري، فريد عطار حميدي، سيد نويد بي بي شهربانويي و نصير بشيري مورد تقدير قرار گرفت.

گفتني است، از مجموع 1753 اثر رسيده يکصد اثر براي نمايش انتخاب شده اند و تعداد شرکت کنندگان اين دوره از نمايشگاه 475 نفر بوده که راه يافتگان به نمايشگاه 67 نفر مي باشند.جايزه نفر اول 30000000 ريال به همراه ديپلم افتخار بود که به کسي تعلق پيدا نکرد، اما جوايز نفرات دوم و سوم بترتيب 20000000 ريال به همراه لوح تقدير و 10000000 ريال به همراه لوح تقدير بود، بهمراه اين جوايز پنج جايزه نقدي 2000000 ريالي به برگزيدگان نمايشگاه به عنوان استعدادهاي نو به همراه تقديرنامه ارائه شد.

در حاشيه اين نمايشگاه، در حين قدم زدن در بين آثار بودم كه با صحنه تاسف برانگيزي روبرو شدم و آن غلط نوشته شدن مخفف کلمه «دومين» به زبان انگليسي بود که بجاي «2st»، «2nd» نوشته شده بود. هرچند که اين اثر مربوط به دومين دوره نمايشگاه بود، اما بهتر بود تا به اين مسايل هم دقت مي شد، چرا كه با توجه به موقعيت جغرافيايي موزه که در نزديکي هتل لاله قرار گرفته و گاه توريست ها هم سري به موزه مي زنند، بهتر بنظر مي رسد که با اينگونه اشتباهات روبرو نشوند!

 

سه‌شنبه 19 شهريور 1387 - 12:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری