شنبه 2 شهريور 1398 - 13:22
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

محدثه واعظي‌پور

 

انعكاس اعمال انسان‌ها

 

 

گفت‌وگو با رضا كريمي كارگردان فيلم «انعكاس»

«انعكاس» شروعي تازه براي رضا كريمي است، كارگرداني كه پس از «تب» مدتي از سينما فاصله گرفته بود. فيلم در نگاه اول روايتي آشنا از يك مثلث عاشقانه و شبيه به انواع و اقسام فيلم‌هايي است كه در اين سال‌ها با موضوع خيانت ساخته شده است، اما كريمي سعي كرده از زاويه‌اي تازه به اين موضوع و ارتباط شخصيت‌ها نگاه كند. فيلم در بستر يك قصه جذاب و پرتعليق حركت مي‌كند و تا انتها مخاطب را به دنبال خود مي‌كشد. «انعكاس» در كارنامه رضا كريمي يك گام بلند به پيش است.

قصه «انعكاس» از كجا براي شما شروع شد؟ فيلمنامه را تهيه‌كننده پيشنهاد داد؟

بله، سعيد حاجي ميري فيلمنامه را پيشنهاد داد.

در نوشتن فيلمنامه تعاملي با نويسنده داشتيد؟ اين تبادل‌نظر در چه بخش‌هايي بود؟

در جريان نگارش ورسيون اول فيلمنامه نبودم. همان ورسيون به من پيشنهاد شد و پذيرفتم. درباره ساختمان و خط كلي قصه بحث چنداني نبود. نظراتي راجع به جزئيات و شخصيت‌پردازي‌ها داشتم كه طي چند جلسه كه بين من، نويسنده و فيلمنامه و تهيه‌كننده برگزار شد توافقاتي داشتيم و در نهايت قرار به بازنويسي فيلمنامه توسط آقاي حاجي ميري شد كه طي چند مرحله بازنويسي به فيلمنامه آخر رسيديم و مقابل دوربين رفت.

فيلمنامه چقدر مطابق سليقه و نگاه شما بود؟ آن را كاملاً به فيلم برگردانديد يا حذف‌ها و اصلاحاتي داشتيد؟

اگر مطابق سليقه‌ام نبود، نمي‌پذيرفتم. من اعتقاد به فيلمنامه كامل دارم. قبل از آنكه فيلمبرداري را شروع كنم نگارش فيلمنامه يك مرحله تعريف شده از كار است و فيلمبرداري و اجرا هم مرحله بعد از آن، طبيعتاً در مرحله فيلمبرداري متناسب با بازيگران، فضاسازي‌ها، دكوپاژ و ميزانسن اصلاحاتي صورت مي‌گيرد اما اين‌ها كاملاً در جزئيات است و هيچ ربطي به كليت فيلمنامه ندارد، تنها آن را يكدست‌تر و كامل‌تر مي‌كند.

به نظر مي‌رسد به درام‌هاي روان‌شناختي و قصه‌هايي كه به روابط آدم‌‌ها و لايه‌هاي پنهان شخصيت آن‌ها مي‌پردازد، علاقه داريد. جذابيت اين قصه‌ها برايتان در چه چيزي است؟

بخشي از علاقه‌ام به اين قصه‌ها از همان مواردي كه برشمرديد، نشأت مي‌گيرد: روابط آدم‌ها و لايه‌هاي پنهان شخصيت‌شان، اما فكر مي‌كنم يعني بايد اينطور فكر كنم كه هنوز با آن شكل مطلوب مورد نظرم فاصله دارم.

در «انعكاس» با قصه متفاوتي روبه‌روييم. ماجراي خيانت در اين سال‌ها بارها روايت شده اما شكل روايت و نگاه شما به موضوع تازه و متفاوت است. نگران نبوديد مطرح‌ كردن موضوع خيانت زن، مشكلي براي نمايش فيلم به وجود بياورد؟

من فكر مي‌كنم در فيلمسازي به هر موضوع خطيري مي‌شود پرداخت. مهم نگاهي است كه به آن موضوع مي‌شود. نگاه به موضوع «انعكاس» نگاهي منطقي، ديني و نجيب است.

فرم متفاوت روايي يكي از ويژگي‌هاي «انعكاس» است. مخصوصاً در نيمه اول و سكانس‌هاي شروع فيلم كه اطلاعات سر راست و مستقيم به بيننده ارائه نمي‌شود و او را درگير مي‌كند. از ابتدا به اين فكر مي‌كرديد كه قصه را سر راست روايت نكنيد؟

يكي از نكاتي كه باعث شد به ورسيون اول فيلمنامه كه پيشنهاد شد علاقمند شدم، همين نوع روايت بود.

در حالي كه اغلب فيلم‌ها در سال‌هاي اخير، به نوعي پديده چند همسري را رواج داده‌اند، در «انعكاس» زن و مرد به مرز يك بحران پيش مي‌روند و هر دو به سلامت از خطر مي‌گذرند. شما درباره هر دو شخصيت به يك شكل قضاوت كرده‌ايد. چطور به اين تعادل رسيديد؟

اين از همان مواردي بود كه در فيلمنامه اوليه و در شخصيت‌پردازي‌ها وجود داشت كه در بازنويسي‌ها تقويت شد و نگاه من هم در اجرا رعايت اين نكته بود، چون در موضوع انعكاسي كه مدنظر ما بود، بايد اين تعادل كاملاً لحاظ مي‌شد.

در انتخاب بازيگرها چه معياري داشتيد؟ به تركيب خوبي رسيده‌ايد.

طبيعي است در انتخاب بازيگرها معيارهايي مثل قابليت و توانايي آن‌ها، جنس بازي‌شان و تطابق آن‌ها با نقش‌ها مهم بود، اما اين‌ها به نوعي متأثر از سليقه كارگردان است.

بازيگرهاي اصلي انتخاب اول بودند؟

بله.

كامبيز ديرباز گريم سريال «در چشم باد» را داشت يا شما او را با اين ظاهر مي‌خواستيد؟ چهره‌اش كمي منفي است.

مجبور بوديم گريم آقاي ديرباز در مجموعه «در چشم باد» را حفظ كنيم، موهاي او در آن سريال خيلي كوتاه بود كه ما ناچار براي او از پروگ استفاده كرديم.

فيلم، لوكس و پرزرق و برق است. قصه در طبقه مرفه اتفاق مي‌افتاد يا جذب مخاطب شما را به اين سمت برد كه فيلم اين قدر شيك باشد؟

قصه، اين فضاسازي را مي‌خواست.

چرا رقباي شهروز (ديرباز) براي به دام انداختن او از يك زن استفاده مي‌كنند؟ اين راه حل اگر چه جذاب است اما كمي فرنگي به نظر مي‌رسد.

اگر اين رقيب‌ها مي‌خواستند به راهي ديگر متوسل شوند، ديگر موضوعيتي در قصه نداشتند، «انعكاس» نياز به چنين دامي بر سر راه شهروز داشت تا او و نسيم در موقعيتي مشابه محك بخورند.

قرار بوده «انعكاس» يك فيلم پرفروش باشد؟ چقدر اين موضوع برايتان مهم است؟

اين موضوع خيلي اهميت دارد، چون مي‌تواند مسير تازه‌اي را در شرايط فعلي سينما ايجاد كند: فيلمي كه به هر وسيله‌اي براي جذب تماشاگر متوسل نشده، فيلمي كه علاقه به جذب مخاطب عام دارد و براي مخاطب عام ساخته شده اما فيلم سنگيني است و مضموني تازه و تأثيرگذار دارد.

از زمان اكران و شرايط نمايش فيلم راضي هستيد؟

اكران تابستان، اكران مطلوبي است كه نصيب فيلم شده، البته دليل اين موضوع قابليت‌هاي فيلم است و از طرفي غافلگير ‌شديم چون قرار بود فيلم 29 خرداد اكران شود اما به تشخيص و نظر شوراي صنفي نمايش، يك هفته جلو افتاد و ما 22 خرداد فيلم را اكران كرديم در شرايط كه كپي‌هاي فيلم آماده نبود و تبليغات آن هم شروع نشده بود، اين باعث شد اكران فيلم بدون تبليغات و در چند سينما شروع شود. بايد اكران جدي فيلم را از 29 خرداد بدانيم.

«مرده متحرك» بين شما و تلويزيون فاصله انداخته؟

من بدون هيچ تجربه و زمينه‌اي وارد تلويزيون شدم. به هر حال تلويزيون مختصات خودش را دارد. بعد از «مرده متحرك» پيشنهاد كار تلويزيوني زياد داشتم اما فيلمنامه‌هاي مناسبي نبود و نظرم را جلب نكرد، اما به تازگي فيلمنامه‌اي پيشنهاد شده كه كار متفاوتي است اگر شرايط فراهم شود شايد آن را بسازم.

سينما برايتان جذاب‌تر است يا تلويزيون؟

سينما را ترجيح مي‌دهم، به دليل مجموعه مختصات آن، اما بعضي كارها هم در تلويزيون داراي جذابيت‌هايي هستند.

مي‌توان گفت «انعكاس» در سينماي شما قدمي رو به جلو است. اين فيلم برايتان چه جايگاهي دارد؟

بهترين و كامل‌ترين فيلمي است كه ساخته‌ام.

 

 

سه‌شنبه 8 مرداد 1387 - 15:58


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری