جمعه 27 مرداد 1396 - 15:11
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نظام پيشنهادات

 

اسماعيل عبادي فرد
كارشناس امور فرهنگي اداره‌كل تشكل‌هاي ديني و مراكز

 

سازمان تبليغات اسلامي؛ همسويي مأموريت‌ها و اهداف

 

چگونه مي‌توان مأموريت‌ها و ارزش‌هاي سازماني را با اهداف روزمره همسو نمود؟

 

نخستين كليد موفقيت و پيروزي گروه، يك اراده مشترك براي رسيدن به مقصود جمعي، به اضافه ارزش‌ها و اهداف مشترك است.

فرازي از كتاب در اوج پيروزي، نويسنده: كن بلانچارد، ناشر: مديريت فردا، سال 2000

سازمان تبليغات اسلامي با عنواني شاخص، اعتلاي فرهنگ اسلامي را در سراسر جهان به خصوص ايران  اسلامي بر عهده دارد. اعتلا با خود، بار ارزشي به دنبال دارد، بنابراين نمي‌توان هنگامي كه از اقدامات روزمره افراد نام مي‌بريم، نسبت به ارزش‌هاي اصيل و راستين كه در قالب فعاليت‌ها و برنامه‌ها، طرح‌ها و اهداف و مأموريت‌هاي سازمان به آن‌ها اشاره شده است بي‌تفاوت باشيم.

همسويي اين اهداف؛

خواسته‌هاي روزمره كاركنان درست به همين خاطر چندان ساده نيست و ظرافت‌هاي خاص خود را دارد. همچنان كه در تبليغ دين و مذهب، مبلغ بايد از هوشمندي و مهارت و اخلاق نيكو و خلق احسن برخوردار باشد و تبليغ را به صورت عملي با تكيه به رفتار شخصي خود شعار راه خودسازد، سازمان تبليغات اسلامي نيز براي دستيابي به همسويي و مشاركت كاركنان خود لازم است، كاملاً مبتني بر آداب و مقررات شرعي و ديني اسلامي و اخلاق حسنه قرآني، عمل نمايد.

معروف است كه پيامبر اسلام (ص) هنگامي كه فردي را براي تبليغ به اين سو و آن سوي مدينه مي‌فرستاد، به او توصيه مي‌فرمود كه: يسر و لاتعصر بشر و لا تنفر. يعني: (بر مردم آسان بگير و سخت مگير، آن‌ها را بشارت بده، نه اينكه باعث نفرت آن‌ها گردي.)

مطلب مهم ديگر الگودهي و تبيين و ترويج صحيح و اصولي مأموريت‌ها و ارزش‌هايي است كه اساس سازمان را تشكيل مي‌دهند. هر سازماني شيوه‌هاي خاصي براي پيشبرد اهداف خود در جامعه برمي‌گزيند، اين شيوه‌ها در واقع مخاطبين آن سازمان را هم انتخاب مي‌كند. يعني مخاطبين هر سازمان با سلائق و ايده‌ها و افكار خود جذب سازمان‌ها مي‌شوند.

همين شيوه‌ها كاركنان را نيز كه علاوه بر تخاطب نقش مبلغ و مروج مأموريت‌هاي سازمان را نيز دارند، در بر مي‌گيرد و باعث همسويي، مشاركت يا عدم آن در آن‌ها مي‌گردد. لذا يك سازمان همواره بايد روش‌هايي را براي ترويج و نهادينه ساختن مأموريت‌هاي خود برگزيند كه قابل دفاع و توجيه باشند در اين صورت كاركنان در مشاركت و همسويي با سازمان‌ خود از هيچ كوششي دريغ نخواهند ورزيد.

لازم است در برخورد با كاركنان در مقاطع كاري و اداري اصل ديگري را نيز مطمح نظر قرار داد و آن درك تفاوت‌هاي فردي و شخصيت افراد است.

نبايد همه را به پيروي الگويي واحد وادار ساخت، در واقع در درون يك سازمان افراد، رفتارهاي متفاوتي دارند، كه همين امر انگيزه آنان را براي مشاركت و همسويي با مأموريت‌هاي سازمان متفاوت مي‌سازد، بدين لحاظ توجه و درك مؤلفه‌هاي شخصي و رفتاري ويژه و مخصوص كاركنان، امري بسيار مهم و ضروري براي مديريت و رياست سازمان است. در عين حال سلائق و علائق گوناگون افراد نبايد به گونه‌اي مطمح نظر قرار گيرد كه با اصل اوليه و اهداف اساسي و  مأموريت‌هاي كلان سازمان در تضاد باشد.

بنابراين در بخشي از مأموريت‌هاي سازماني مي‌توان جنبه‌هاي فردي كاركنان را در نظر گرفت، به شرط آنكه منافاتي با اهداف كلان سازمان‌ نداشته باشند. اما جلب همسويي كاركنان تنها در سايه تلاش، جديت، كوشش مستمر مطابق با واقعيت روز جامعه امكان‌پذير است. پذيرش مقتضيات روز و مسائل روزمره جامعه نيز در قالب مأموريت‌ها امري مهم و مؤثر است كه مديران بايد به گونه‌اي روشن و صريح به صورت هدفمند آن را پذيرفته و در برنامه‌هاي خود اعمال نمايند.

روز ابت كانتر در كتاب تحول مي‌گويد: «در دنياي كسب و كار، آنان كه آرامش خيال را در بستن چشم‌ها بر تحولات دنياي اطراف مي‌جويند، مرگ زودرس را استقبال مي‌كنند.»

يا به گفته ستر تارو در كتاب جهاني‌شدن، «آن‌ها كه از جاي خود مي‌جنبند، گاهي مي‌بازند، آن‌هايي كه نمي‌جنبند، هميشه مي‌بازند.»

 

 

سه‌شنبه 8 مرداد 1387 - 12:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری