پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 - 12:47
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

زينب ميكائيل‌زاده

 

حضور سازمان تبليغات در چهارمين جشنواره روابط عمومي ها

 

 

جشنواره چهارم روابط عمومي ها تشکيل شد و سازمان تبليغات اسلامي هم يکي از شرکت کنندگان اين جشنواره بوددر اين گزارش اندکي به تاريخچه روابط عمومي در ايران و جهان مي پردازيم و سپس به معرفي «انجمن متخصصان روابط عمومي» که برگزار کننده جشنواره است و در آخر نگاهي داريم به نمايشگاه و حضور سازمان در آن.

روابط عمومي از ديرباز در زندگي بشر وجود داشته است.در دوران باستان به منظور جلب پشتيباني عامه مردم براي سلاطين،روحانيون و ساير رجال آن زمان آثار ادبي و هنري بسياري اختصاص پيدا مي کرده است.

اما با انقلاب صنعتي و پيدايش تمدن از آنجا که موسسات گسترش يافتند،ارتباطشان با مردم به راحتي امکان پذير نبود و نياز به تاسيس سيستمي که اين ارتباط را برقرار کند حس ميشد.

در آغاز قرن بيستم،در آمريکا،روابط عمومي به مفهوم يک حرفه براي نخستين بار به وجود آمد و در واقع «ايوي لي» به عنوان «پدر روابط عمومي» در نيويورک،شناخته مي شود.

تا جنگ جهاني اول،روابط عمومي جنبه تدافعي داشت اما جنبه تهاجمي خود را هم نشان داد.کم کم انتشارات در بين روابط عمومي ها رواج يافت و دانشگاه ها،کليساها هم صاحب روابط عمومي شدند.در فاصله دو جنگ جهاني با بروز بحران هاي اقتصادي در کشورها،روابط عمومي در فاز جديدي قرار گرفت و جنگ جهاني دوم،پيشرفت اين نهاد را تسريع کرد.

اين روند در ايران هم به گونه اي از دوران باستان سير صعودي خود را آغاز کرده است،با ورود دستگاه چاپ در دوره قاجار و پس از آن ايجاد اولين روابط عمومي در سال 1327 به شکل امروزي خود نزديک شده است و به نوعي سيري مشابه سير جهاني را طي کرده است،تا امروز که بسياري از بزرگان روابط عمومي ما پرورش يافته «دانشکده علوم ارتباطات اجتماعي»اي مي باشند که در سال 1350،با همکاري شرکت ملي نفت ايران،موسسه مطبوعاتي کيهان،دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردي پديد آمد و رشد خود را همچنان حفظ کرده است.

در حال حاضر هم روابط عمومي ها جزوي از سازمان هاي کشورمان محسوب مي شوند و به نوعي ميتوان گفت«انجمن متخصصان روابط عمومي» که يک سازمان غير دولتي است،نقش بسزايي را در پيشبرد اين حرفه ايفا ميکند،کارهايي مانند برگزاري دوره هاي آموزشي و نشست هاي مشاوره با سازمان ها،انتشار كتاب و... از جمله خدمات اين سازمان است.اما از ديگر خدمات اين سازمان غير دولتي برگزاري «جشنواره انتشارات روابط عمومي هاي كشور» است كه به آن ميپردازيم.

تا كنون اين جشنواره در 4 دوره،هر دو سال يكبار برگزار شده است.

از جمله اهداف اين جشنواره و بخصوص جشنواره چهارم به موارد زير اشاره كرد:

_ ايجاد ارتباط نزديك بين مدرسان،محققان و متخصصان روابط عمومي.

_ كمك به توسعه ادبيات،تحقيقات و پژوهش هاي بنيادي روابط عمومي.

_ ايجاد زمينه مناسب جهت آشنايي روابط عمومي ها با توانمندي هاي يكديگر.

_ فراهم ساختن امكان معرفي قابليت هاي روابط عمومي هاي كشور و الگو سازي مناسب براي واحدهاي علاقه مند.

جشنواره امسال از پنج بخش اصلي رقابتي،سمينار هاي تخصصي،كارگاه هاي تخصصي،نمايشگاه و بخش ويژه تشكيل شده بود.

بخش رقابتي به انتخاب نشريه داخلي برتر،انتشارات برتر روابط عمومي ها و روابط عمومي الكترونيك برتر مي پرداخت.

بخش كارگاه هاي تخصصي نيز در سه كارگاه شيوه هاي نوين خبر نويسي،كاربرد عكس در نشريات داخلي و شيوه هاي تهيه نشريات داخلي مي پرداخت.

در بخش ويژه نمايشگاه هم به تقدير و تجليل استاد مير سعيد قاضي پرداخته شد.

در بخش نمايشگاه هم روابط عمومي هاي مختلف سازمان ها و موسسات كشور از شهرهاي مختلف براي نمايش فعاليت هاي خود شركت كرده بودند.

از جمله اين سازمان ها،مي توان به سازمان تبليغات اسلامي اشاره كرد كه فعاليت هايش را در قالب چهار مجله بشري،بشري خانواده،بشري كودك و نوجوان و رخداد كه نشريات درون سازماني محسوب مي شوند و سايت اينترنتي سازمان«www.ido.ir » كه بخش روابط عمومي الكترونيك را پوشش مي داد.

بيشتر بازديد كنندگان نمايشگاه را همانطور كه از نامش هم بر مي آمد،مسئولان روابط عمومي ها تشكيل مي دادند،اما در اين ميان حضور دانشجويان ارتباطات و بازارياب ها را نمي توان ناديده گرفت.

هرچند سازمان در دو زمينه از سه بخش نمايشگاه (نشريات داخلي و روابط عمومي الكترونيك)كرده بود و در واقع حضوري پررنگ به حساب مي آمد اما بودند بازديد كنندگاني كه انتقاداتي داشتند.

از جمله اين منتقدان،داوود محمدي،بازرس نهاد رياست جمهوري بود كه دوره هاي گذشته حضور سازمان را در نمايشگاه درخشان تر ميديد و اعتقاد داشت،سازمان در اين دوره از اهداف تعريف شده اي كه نظام برايش در نظر گرفته است فاصله گرفته.وي از نقاط قوت سازمان در دوره هاي قبل را،نقش هدايتي سازمان و فعاليت در حوزه فرهنگي و عفاف وحجاب مي دانست.

محمد خدابنده،از ديگر بازديدكنندگان غرفه سازمان،محصولات ارائه شده در اين دوره را مطابق نياز خود نمي دانست و بيشتر نشرياتي با رويكرد كاملاً مذهبي مي خواست،اما چاپ نشرياتي در زمينه كودك و نوجوان و خانواده را از نقاط قوت فعاليت هاي سازمان نام برد.

در گفت و گويي با دكتر محمدرضا رسولي،عضو شوراي سياست گذاري و كميته آموزش جشنواره و رئيس هيئت داوران،ابشان به طور كلي كارهاي در حوضه نشر چاپي را داراي افت نسبت به سال هاي گذشته ديدند و از عوامل اين افت را نبود متولي مشخص در اين حوزه و محدوديت هاي حقوقي و قانوني دانستند،چرا كه در سالهاي گذشته وزارت ارشاد به برگذاري جشنواره هاي ملي در اين زمينه مي پرداخته است،اما متاسفانه اين سازمان خود را از اين حوزه كنار كشيده است.اما از طرفي هم رشد كمي در عرصه نشريات چاپي و همينطور نشريات الكترونيك را چشمگير خواندند و آينده روشني را براي حيطه الكترونيك پيش روي ديدند.

دكتر رسولي از مزيت هاي اين نمايشگاه،كه در سه دوره گذشته رشد بسزايي داشته،به ايجاد حس رقابت بين سازمان ها و ارگان ها و محك خوردن آنها توسط داوران و منتقدان اشاره كرد.

در پايان دوره سه روزه اين جشنواره مراسم اختتاميه برگزار شد و به نفرات برتر جوايزي اهدا شد.

 

شنبه 15 تير 1387 - 10:12


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری