چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 9:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

مريم مطهري راد

 

اقناع در روابط عمومي يك فرايند است نه صرفاً يك نتيجه

 

 

گزارشي از اولين نشست انجمن روابط عمومي ايران در سال 87

نخستين گردهمايي علمي- تخصصي انجمن روابط عمومي ايران در سال جديد در فرهنگسراي ورشو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، خسرو رفيعي دبير همايش و عضو هيأت مديره اين انجمن اظهار داشت: سال گذشته با وجود موانع و مشكلات بسيار، فعاليت‌هاي زيادي در مجمع انجام شد و اميدواريم در سال جديد هم شاهد انجام فعاليت‌هاي تازه‌اي باشيم.

همچنين غلامرضا كاظمي‌دينان به عنوان رئيس انجمن روابط عمومي ايران گفت: امروزه روابط عمومي نياز ضروري جوامع است چرا كه حضور روابط عمومي مي‌تواند موجب امنيت مدير سازمان و ديگر بخش‌ها شود.

وي ادامه داد: مدير روابط عمومي مي‌تواند بشكند تا مديرش نشكند.

كاظمي‌دينان با تأكيد بر اهداف انجمن گفت: هدف انجمن اين است كه بتوان حركتي در راستاي روابط عمومي داشت لذا تصميم گرفتيم به امر آموزش در برنامه‌هاي خودمان اهتمام داشته باشيم.

وي تصريح كرد: روابط عمومي‌ها بايد الگوي مناسب رفتاري براي ديگران باشند، زيرا اگر غير از اين باشد، دوگانگي و سرگرداني در رفتار به وجود مي‌آيد؛ چرا كه بزرگ‌ترين علت بي‌نظمي در سازمان‌ها، بي‌نظمي در روابط عمومي است. اگر روابط عمومي خود را اصلاح كند سازمان اصلاح مي‌شود.

كاظمي‌دينان افزود: روابط عمومي مي‌تواند از مدير نظم را طلب كند و اگر دغدغه‌اش نپذيرفتن مدير است، بايد خود را ارزيابي كند. هرگاه روابط عمومي در مسير درست قرار گيرد، آن زمان الگو بودن وي پذيرفته مي‌شود.

كاظمي دينان همچنين با تأكيد بر احساس مسؤوليت انجمن روابط عمومي ايران بيان داشت: انجمن روابط عمومي ايران در مقابل دغدغه‌هاي مردم بي‌تفاوت نيست و هر جايي كه احساس كند مي‌تواند كنار مردم باشد، اين كار را مي‌كند. تصميم داريم بي‌تفاوت نباشيم و نسبت به حركت‌هايي كه در جامعه مي‌شود فعال باشيم. مثلاً امسال به پيشنهاد مقام معظم رهبري سال نوآوري و شكوفايي اعلام شده است، ما نيز به عنوان روابط عمومي بايد اين را دستورالعمل قرار دهيم و از كارمندان بخواهيم تا تفكر نوآوري داشته باشند.

در ادامه برنامه، دكتر فاطمي استاد دانشگاه بريتيش كلمبياي كانادا نيز به عنوان سخنران حضور يافت و به ارائه مدلي در حوزه پيام‌رساني و روابط عمومي به نام« اقناع» پرداخت.

فاطمي در سخنراني خود به توضيح ابعاد وسيع متقاعد كردن مخاطب پرداخت و گفت: اقناع يك فرايند است نه صرفاً يك نتيجه، بنابراين بايد فرايندهاي تشكيل اين مؤلفه و نگرش‌هاي وابسته به آن را بشناسيم.

استاد دانشگاه بريتيش كلمبياي كانادا همچنين با اشاره به دو بخش ذهن تجربي و عقلي در مخاطب گفت: ذهن عقلي، ذهني است كه استدلال مي‌كند ولي موضوع اين است كه هميشه ذهن عقلي كارساز نيست بلكه گاهي ذهن تجربي به عملكرد ما كمك مي‌كند. ليكن از دلايلي كه روابط عمومي‌ها نمي‌توانند برنامه‌ها را اجرا كنند، اين است كه فقط با ذهن عقلي كار مي‌كنند؛ در حالي كه ذهن تجربي بيشتر از ذهن عقلي كاربرد دارد.

وي با بيان راه‌هاي مختلف قانع‌كردن مخاطب با بررسي ذهن وي، گفت: خلاقيت در حوزه روابط عمومي بسيار كمك مي‌كند؛ فقط بايد چشم‌ها را باز كرد، آن وقت مي‌بينيم كه نو شدن اتفاق مي‌افتد.

وي ادامه داد: روابط عمومي بايد با روابط مختلف ذهني آشنا شود؛ چرا كه مخاطب‌شناسي براي روابط عمومي بسيار مهم است.

فاطمي تصريح كرد: در روابط عمومي ابزار پيام‌رساني به اندازه پيام و گاهي بيش از پيام حائز اهميت است.

استاد دانشگاه بريتيش كلمبياي كانادا تأكيد كرد: روابط عمومي بايد با نشانه‌هاي سبك گفتاري، تصويرسازي (كلامي و غيركلامي) آشنا باشد و فقط به پوستر زدن و اين‌گونه كارها نپردازد. بلكه بايد بتواند هيجان را به مخاطب برساند و در نهايت روابط عمومي بايد اطلاعات را به دانش تبديل كند؛ چرا كه داشتن اطلاعات به تنهايي كمكي نمي‌كند.

در پايان نشست انجمن، پروفسور باهر به تكميل و تأييد سخنان دكتر فاطمي پرداخت اما ادامه سخنراني به جلسه بعد (در تالار حركت) موكول شد.

 

سه‌شنبه 10 ارديبهشت 1387 - 16:46


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری