پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 - 12:53
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرام

 

رييس سازمان تبليغات اسلامي در مراسم افتتاح دوره سطح 3 حوزه علميه نرجس مشهد: حوزه‌هاي علميه تخصصي‌تر عمل كنند

 

 

رئيس سازمان تبليغات اسلامي در افتتاحيه دوره سطح 3 حوزه علميه نرجس مشهد در اين حوزه حضور يافت. وي طي يك سخنراني با ابراز خرسندي از افتتاح دوره سطح 3 اين حوزه، گفت: اميدواريم كه حوزه‌هاي علميه ما روز به روز با محتوا‌تر و غني‌تر شود.

 وي افزود: اگر به تاريخ حوزه‌هاي علميه اسلامي، خصوصاً شيعي توجه كنيم، دو سر فصل تاريخي مشاهده مي‌شود. سرفصل اول مربوط به زماني است كه حكومت به دست عالم فقيه جامع الشرايط نبود و سر فصل ديگر مربوط به زماني است كه حكومت اسلامي برقرار است و به دست فقيه جامع الشرايط است. اين دو سر فصل تمايزي آشكار و نتايجي كاملاً مختلف با يكديگر دارند.

 من باب  مثال، مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز عيد فطر درباره پرهيز از اسراف صحبت فرمودند. در آيات و روايات كه تأمل كنيم، موارد بسياري را در باب نكوهش اسراف خواهيم يافت. پيش از اينكه حكومت در دست فقيه جامع‌الشرايط باشد، مبحث اسراف بيشتر جنبه شخصي داشت. مثلاً خريدي كه مي‌كنيم به اندازه كافي باشد، پوشاك مورد استفاده بيشتر از حد نياز نباشد و... اما امروز مفهوم اسراف به حدي گسترش دارد كه به نظر بنده روي سخن مقام معظم رهبري بيشتر با حكومت است، يعني اين گستردگي مفهومي كه پس از به دست گرفتن حكومت توسط فقيه جامع الشرايط به دست آمده است، هم شامل حكومت گرديده و هم متوجه آحاد مردم شده است. با اين مثال روشن مي‌شود كه اسلام دين جامعي است و دستورهاي شرعي آن براي كمال و هدايت انسان كافي است.

وي اظهار داشت: آيا ما فقط بايد با نگاه سابق به فهم مطالب بپردازيم يا نگاه جديد هم لازم است. حضرت امام (ره) در زمان حياتشان فرمودند: عنصر زمان و مكان در استنباط فقهي تاثير دارد. اين عبارت مفهوم بلندي دارد، كمترين تأثيرش اين است كه موضوعات را تغيير مي‌دهد و به دنبال آن احكام هم تغيير مي‌كند. اين تأثير عنصر زمان و مكان چيست؟ نمونه بارز آن نيز موضوع «بلاد كبيره» است كه توسط امام (ره) مطرح شد. در زمان‌هاي گذشته شهرهايي به اين بزرگي وجود نداشت؛ بنابراين حكمي هم درباره آن وجود نداشت و امام (ره) با توجه به شرايط زمان و مكان حكم جديد ارائه دادند.

دكتر خاموشي با اشاره به اينكه در حال حاضر مباحث فقهي بسيار مفصل‌تر شده‌است، گفت: دليل اين امر، گسترش علوم و امكانات زندگي بشري است كه مرتباً با زمان و مكان حركت مي‌كند. همچنين درباره نماز مسافر سؤال‌هاي علمي بسياري وجود دارد كه قابل بحث است و بايد توسط عنصر تأثيرگذار زمان و مكان به تدريج حل شود.

وي تأكيد كرد: حكومت ديني فقيه جامع‌الشرايط شعاري هم دارد و آن شعار اين است كه مي‌خواهد يك مدل حكومتي را به جهان عرضه كند. وي در توضيح مدل حكومتي گفت: مدل حكومتي يعني اينكه در شئون فردي و اجتماعي نظر بدهيم و جامعه ايده‌آل خود را تعريف ‌كنيم. حضرت امام(ره) فرزند حوزه علميه بودند و اعلام فرمودند كه حكومت اسلامي برترين حكومت در جهان بشري است و اين حكومت را تأسيس كردند.

وي با بيان اين‌كه امروز مهم‌ترين چالش ما با جهان، فهم متودولوژي حكومت اسلامي است و همين خود يك بحث زيرساختي در علوم سياسي جهان امروز است،  ادامه داد: نظام‌هاي جهان امروز دموكراسي، شاهنشاهي و يا ساير مدل‌هاي سكولار است و ما الگوي جديدي تحت عنوان حكومت ولي فقيه را مطرح كرديم. در اطراف ما حكومت‌هاي متعددي شكل‌گرفته‌اند كه اغلب مسلمانند اما حكومت اسلامي ندارند.

 صدام در عراق پرچم منقش به ‌الله‌اكبر پشت سرش مي‌گذاشت. وقتي صدام به هلاكت رسيد بعضي از عرب‌ها براي او مجلس ختم برپا كردند و همچنين در برخي از اردوگاه‌هاي فلسطيني نيز اين كار را انجام دادند. اين تلقي، براي اين بود كه او را مجاهد في‌سبيل‌الله مي‌دانستند و حكومتش را يك حكومت اسلامي مي‌شناختند.

البته دلايل اين ادعاها و برداشت‌ها اين است كه نظريه درستي از حكومت اسلامي براي آن‌ها ارائه نشده است و اين در حالي است كه حكومت اسلام ناب محمدي (ص) توسط حضرت امام (ره) مطرح شد و اكنون اين حكومت در مرحله بلوغ خود قرار دارد و ثمرات خود را به دنيا نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: اين مدل حكومتي امام (ره) مورد فهم جهانيان است اما نمي‌خواهند به آن عمل كنند و مواظب هستند كه ديگر حكومتي در جهان مثل اين مدل حكومتي به وجود نيايد. بايد بدانيم كه اين مدل حكومتي حضرت امام (ره) تنها يكي از فرمان‌هاي فقهي اسلام ناب محمدي (ص) است.

دكتر خاموشي با تأكيد بر نقش علما در جلوگيري از نفوذ  دشمن براي حفاظت از جامعه مسلمين، گفت: هنگامي كه حكومتي در دست فقيه جامع الشرايط زمان است نبايد نظر ولي فقيه در عرصه‌ اجتماعي ناديده گرفته شود. نظر ولي فقيه در حكومت اسلامي شرط اصلي و مبناي همه كارها است. طلاب و فضلاي ما پس از تأسيس حكومت اسلامي، بايد نيازمندي‌هاي بيشتري را پاسخ دهند و لازم است كه حوزه‌ها تخصصي عمل كنند، رساله‌ها تخصصي‌تر شوند و دنبال حل مشكلات تازه باشند.

گر چه تا كنون نيز روند امور اينگونه بوده است، اما معتقدم بايد دقيق‌تر كار شود و محيط  آزمايشگاهي علوم انساني و اسلامي بسط و گسترش يابد.

وي افزود: در علوم ديگر مثلاً در علوم فني، مهندسي، تجربي و... فضاي آزمايشگاهي بسته است اما فضاي مطالعه علوم انساني _  اسلامي، خود جامعه است؛ لذا نبايد طلاب و علما در فضا و محيط بسته باشند و بايد تأثيرگذار ظاهر شوند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي ضمن ابراز نگراني از كمبود جمعيت طلاب و بحراني‌شدن اين امر، گفت: طبق آمار سال 81 ، شصت و يك هزار مسجد و بيست‌و دو هزار  مدرسه در كشور وجود دارد، به اين آمار دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها را نيز اضافه كنيد كه متأسفانه نيروي انساني كافي براي پوشش اين مراكز وجود ندارد. مثلاً در سيستان و بلوچستان اين نيروهاي انساني به 1000 نفر هم نمي‌رسد كه نشاندهنده كمبود است؛ لذا بايد در متد افزايش جمعيتي طلاب حوزه‌هاي علميه كار شود و در عين حال، كيفيت فداي كميت نشود.

وي همچنين راهكارهايي را پيشنهاد كرد و گفت: راه‌كاري كه پيشنهاد مي‌شود، اين است كه اول دبيرستان‌هاي معارف اسلامي را گسترده‌تر كنيم و از بين دانش‌آموزان آنجا، هر بار تعدادي را جذب حوزه‌هاي علميه كنيم. همچنين با تخصصي كردن موضوع‌ها، اتلاف وقت را كمتر كنيم و مبلغين و ائمه جماعات با حفظ عمق و كيفيت تحصيلات، هر چه سريعتر وارد حيطه كاريشان شوند و اميدواريم مسئولين و علما در اين‌باره فعاليت‌هاي بهتر و بيشتري داشته باشند.

وي ادامه داد: تك‌تك طلاب بايد پرچم‌دار فقه جعفري و تبليغ مباني ديني باشند. اين مهم نياز به يك شبكه نيرومند و جوان‌گرا دارد كه با استفاده از تجربه پيران، آن را نيرومند و گسترده كند. بايد قله‌ها را فتح كنيم و براي اين حركت فقط و فقط نياز به همت داريم. واقعاً اگر كسي همت كند و نيت خالص داشته باشد، خداوند او را پشتيباني مي‌كند.

دكتر خاموشي در پايان گفت: سازمان تبليغات اسلامي با تمام توان از افتتاح سطح 3 حوزه علميه نرجس حمايت مي‌كند و اميدواريم كه اين عزيزان بتوانند هسته‌هاي فرهنگي اسلامي كشور را تقويت كنند.

 

چهارشنبه 21 فروردين 1387 - 13:46


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری