جمعه 2 تير 1396 - 16:27
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

علي بهرامي

 

زبان «طنز» مناسب‌ترين قالب براي سينماي تذكر است

 

گفت وگو با دبير جشنواره فيلم 100

حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي استان تهران در راستاي سياست‌هاي بلندمدت خود مبني بر ايجاد زمينه‌هاي رشد و شكوفايي استعدادهاي جوان در شاخه‌هاي مختلف هنري اقدام به برگزاري جشنواره سراسري فيلم 100كرده است. ابتكاري كه برگزاري نخستين دوره هاي آن در شهرستان كرج با استقبال فيلمسازان مواجه شد و سياستگذاران ساير جشنواره‌هاي موضوعي نيز با تأثيرپذيري از جشنواره 100،اقدام به طراحي بخش‌هاي ويژه ثانيه‌اي كردند.

امسال نيز پنجمين دوره از جشنواره فيلم 100 با شعار «سينماي تذكر» در تهران برگزار مي شود، به همين منظور در گفت وگويي با فاضل نظري، دبير جشنواره و رئيس حوزه هنري استان تهران ضمن بررسي اهداف مختلف اين جشنواره نحوه حمايت اين مركز از هنرمندان جوان را جويا شديم .

سياست‌هاي اصلي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي از سال‌هاي آغازين پيروزي انقلاب، همواره مبتني بر تربيت استعدادهاي جوان و در عين حال متعهد در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي بوده است و حضور چشمگير هنرمندان صاحب‌نام كه عموماً پرورش يافته حوزه‌هستند گواه اين مدعاست .حوزه هنري استان تهران به عنوان زير مجموعه اي از اين تشكل بزرگ ، در راستاي اين سياست چه فعاليت‌هاي عمده اي را در دستور كار خود قرار داده است ؟

 حوزه هنري از گذشته‌هاي دور، بستري مناسب براي بروز و ظهور هنرمندان نام آشناي اين ديار بوده است. بسياري از هنرمندان طراز اول و صاحب سبك كشور ، يا تربيت يافته اين حوزه‌اند و يا دوره‌اي را  در اين مركز به فعاليت مشغول بوده‌اند، اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه هر نهادي اعتبار خود را از نيروهاي خود كسب مي كند؛ حوزه هنري نيز از اين قاعده مستثني نيست. چنانكه بزرگان تربيت يافته اين حوزه نيز بخشي از توان و زمان خود را معطوف به پرورش نيروهاي جايگزين خود اختصاص مي‌دهند و اين يك مسير تكاملي است. اما حوزه هنري پس از آموزش نسل اول هنرمندان پس از انقلاب، در مقطعي به اين نتيجه رسيد كه زمان ميوه‌چيني از كاشته‌هاست. در اين دوره بسياري از محصولات حوزه هنري در قالب توليدات سينمايي و ساير گونه‌هاي هنري عرضه شد و اين روند همچنان ادامه يافت، ولي در سال‌هاي اخير سياست آموزش نسل جديد هنرمندان جوان مجدداً احيا شد.تاسيس جشنواره سراسري فيلم 100 نيز گام بلندي در جهت تحقق هدف يادشده است .

اين جشنواره بر مبناي چه اهداف ويژه‌اي پايه‌گذاري شده است ؟

جشنواره فيلم 100 از يك سو زمينه شناسايي فردي استعدادهاي نهفته را فراهم مي‌كند و تفاوت واقعي علاقه و استعداد را به خود افراد نشان مي دهد و از سوي ديگر مسئولين امر را در كشف نيروهاي خلاق و سرمايه‌گذاري هنري ياري مي دهد .نهادي همچون انجمن سينماي جوانان ايران ، هدف اصلي خود را بر آموزش و تربيت فيلمسازان عرصه سينماي كوتاه متمركز كرده است. بسياري از افراد سينماي كوتاه را به عنوان تخصص اصلي خود برگزيده و به فعاليت متعدد در اين زمينه مي‌پردازند،اما حوزه هنري همواره در صدد كشف و تربيت فيلمسازان براي ورود به عرصه سينماي بلند بوده و مهم، توليد يك محصول فرهنگي فاخر و ارزشمند است.

حوزه هنري تنها كليدهاي اوليه را در اختيار هنرمندان قرار مي دهد. برگزاري دوره هاي آموزشي وايجاد زمينه هايي براي تعامل فيلمسازان و اساتيد فن ، از اهداف بلند مدت اين نهاد فرهنگي در راستاي تربيت نيروهاي خلاق است. سياست‌هاي جشنواره سراسري فيلم 100 زمينه را براي فعاليت نوجوانان نيز فراهم كرده است. از سوي ديگر سينما نسبت به ديگر هنرها پرهزينه‌تر است؛ به همين دليل همه علاقه‌مندان فرصت سنجش استعداد خود را در اين عرصه ندارند و ساخت فيلم 100 ثانيه اي شرايطي را فراهم مي كند تا تجربه‌اي ارزان پيدا كنند .

جشنواره «فيلم 100» سال گذشته با شعار سينماي ايده‌هاي نو برگزار شده و در اين دوره نيز «سينماي تذكر» نام گرفته است. دليل اين نامگذاري چيست ؟

با شعار سينماي تذكر اين فرصت را در اختيار جوانان قرار خواهيم داد تا با نگاه تيزبين ، دقيق و حساس خود نقاط زيبا، يا مشكلات و دغدغه‌هاي جامعه را به شكل كاربردي به مسئولان گوشزد كنند و البته زبان طنز مناسب‌ترين قالب براي تذكر است، زيرا طنز مي تواند پرتاب نيزه به دايره‌اي باشد كه توجه همگان معطوف به آن است .

اگر برخي از نخبگان دانش‌‌پژوه حوزه ، نيازمند حمايت‌هاي معنوي مسئولان اين نهاد باشند ، آيا اين پشتيباني صورت مي گيرد ؟

لازمه التزام به شيئي، التزام به لوازم آن شئ است و حمايت مادي و معنوي لازم وملزوم يكديگرند. اين مسئله انكار ناپذير است كه دربسياري از زمينه‌ها به ويژه عرصه هنر، در مقاطعي به جاي استعدادسازي، استعدادسوزي شده است. اكنون تلاش مسئولان حوزه هنري بر اين است كه استعدادها به درستي شناسايي شوند و در مواقع لازم مورد حمايت قرار گيرند. تاسيس باشگاه فيلم 100 هم در راستاي رسيدن به اين هدف صورت گرفته است .

چه تعاملي ميان حوزه هنري و شبكه‌هاي سيما براي پخش آثار 100 ثانيه اي و همچنين ساير توليدات حوزه انجام شده است ؟

ما برگزيده‌اي از آثار منتخب سال‌هاي گذشته را در قالب برنامه سينما 100 ارائه كرده‌ايم كه به تناوب از شبكه 2 سيما پخش مي شود.

به نظر شما پخش يك اثر كوتاه سينمايي از تلويزيون، به تنهايي مي‌تواند زمينه ارتباط آن را با مخاطب فراهم كند؟

 البته كه نه. بالطبع راه‌هاي ديگري هم براي عرضه اين گونه آثار به مخاطبان حرفه‌اي‌تر وجود دارد. بر همين اساس، امسال تماشاگران جشنواره نيز در قالب يك نظر سنجي عمومي، فيلم برگزيده خود را معرفي كردند.

همچنين از سال آينده فيلم‌هاي جشنواره به شكل آنلاين توسط اينترنت پخش مي شوند و اين امر گامي مهم در جهت حرفه‌اي‌تر شدن جشنواره سراسري فيلم 100 است .

به عنوان دبير جشنواره فيلم 100 چه توصيه‌اي براي فيلمسازان جوان شركت كننده در اين جشنواره داريد ؟

توجه به قالب تعيين شده، از الزامات ساخت يك اثر 100 ثانيه‌اي است. هنرمندان جوان بايد بدانند كه پس از 100 ثانيه، فيلم تمام مي شود، يعني تنها 100 ثانيه براي بيان منطورخود فرصت دارند. در نتيجه ايجاز در بيان مفهوم‌ها در عين روشن و واضح بودن، از اركان اصلي فيلم 100است.

 

سه‌شنبه 7 اسفند 1386 - 10:9


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری