دوشنبه 20 آذر 1396 - 8:59
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

مريم مطهري‌راد

 

مسئولين امكانات املاكي را در اختيار كاركنان سازمان قرار دهند

 

گفت‌وگو با غلامرضا دانشفرد، مدير دفتر املاك و مستغلات

دفتر املاك و مستغلات در چارت سازمان تبليغات اسلامي پيش‌بيني نشده اما در واقع «گروه عمران و املاك» سازمان تبليغات اسلامي مجموعه‌اي است كه فعاليت املاكي و عمراني خانواده بزرگ اين سازمان را بر عهده دارد. با توجه به حساسيت و اهميت دفتر املاك، مسئولين امر تشخيص داده‌اند كه اين دفتر به صورت مستقل از «گروه عمران و املاك» عمل كند. در حالي كه هنوز به چارت سازماني متصل نشده و آن شكلي را كه بايد به خود نگرفته است، ولي در قالب مديريت املاك وجود دارد و فعاليت‌هاي املاكي سازمان تبليغات اسلامي را هم در دفتر مركزي و هم در استان‌ها و شهرستان‌هاي تابعه پوشش مي‌دهد. غلامرضا دانشفرد به عنوان مدير دفتر املاك و مستغلات اين بخش را اداره مي‌كند. وي در مورد وظايف محوله به اين دفتر، براي ما اينگونه توضيح داد: به طور كلي فعاليت‌هاي املاكي از جمله فعاليت‌هاي خريد، فروش، اجاره، ساخت و تنظيم قراردادها و مشاركت در ساخت و در نهايت حفظ و نگهداري ساختمان‌ها به عهده دفتر املاك است كه با توجه به راهنمايي‌هاي مالكين و راهنمايي معاونان مالي و اداري استان‌ها انجام مي‌شود. حوزه دفتر مركزي داراي وضعيت خاصي است كه با توجه به تعدد مكان‌هايي كه يا مستقيم با سازمان تبليغات اسلامي در ارتباطند يا زير مجموعه آن محسوب مي‌شوند، و شامل ساختمان‌هايي مي‌شود كه خريداري يا اجاره شده يا به صورت اقساطي و موقتي استفاده مي‌شوند كه حفظ و نگه‌داري آن‌ها با اين دفتر است. بخش عمران در اين مجموعه مستقل عمل مي‌كند اما با توجه به حساسيت بحث املاك و اينكه املاك بخش وسيعي از امكانات و اقدامات دارايي سازمان تبليغات اسلامي استان‌ها را بر عهده دارد تشخيص داده شد كه به تفكيك عمل شود. ولي در برخي جاها با هم هماهنگ هستند.

 

وظايف محوله به كميسيون املاك و مستغلات را توضيح دهيد.

تمامي فعاليت‌هاي املاكي كه امروز به صورت متمركز انجام مي‌شود قبلاً به اين شكل نبوده است. قبل از تشكيل كميسيون املاك مراكز استان‌ها به سليقه‌ خود عمل مي‌كردند، حال گاهي اين سليقه بر حسب نياز مطرح مي‌شد، مثلاً در بحث خريد و فروش ساختمان. ولي از زمان تشكيل اين كميسيون كارهاي املاكي سازمان در سرتاسر ايران به طور متمركز در دفتر مركزي انجام مي‌شود. اگر نياز هست ساختماني خريد و فروش يا به اجاره گذاشته شود در كميسيون مطرح مي‌شود. هرگاه كميسيون موافقت كرد و ابلاغ شد اين امر انجام خواهد شد تا نظارت و كنترل روي آن صورت گيرد و مصرف درآمد حاصل از اين فروش (يا اگر نياز است تأمين اعتباري شود) بايد به صورت متمركز با نظر اين كميسيون صورت گيرد. كميسيون املاك تشكيل شده است از رئيس كميسيون كه معاون اداري و مالي سازمان است، مشاور رياست سازمان و مدير دفتر املاك به عنوان دبير جلسه. اين‌ها عضو ثابت كميسيون هستند كه بنا به دلائل و مسائل مطروحه و پيشنهاد واصله ممكن است ميهمان هم دعوت كنند كه از اطلاعات وي استفاه شود. ولي در بحث تصميم‌گيري آن مصوباتي كه بار مالي دارد به تأييد رياست محترم سازمان مي‌رسد كه به صورت مصوبه لازم الاجرا به واحدهاي مختلف ارجاع داده مي‌شود.

طرح‌ها و برنامه‌هاي آينده دفتر املاك و مستغلات را شرح دهيد.

طرحي كه از گذشته مطرح شده و موفقيت‌هايي هم در اين زمينه به دست آمده بحث تمركز اسناد مالكيت املاكي است كه در اختيار سازمان است. اين اسناد مي‌تواند در قالب اسناد دفترچه‌هاي سيم سربي يا اوراق مالكيت باشد به صورتي كه هنوز به سند مالكيت منجر نشده ولي مالكيت سازمان درصد بالايي روي آن حساب شده است. اين كار را با مجوزي كه از رياست محترم سازمان در اختيار دفتر املاك قرار گرفت چند سال است كه شروع كرديم و تأييد نشد. محل نگه‌داري اسناد مالكيت به صورت متمركز در دفتر املاك مي‌باشد، در حالي كه در گذشته به اين صورت نبود. هر كدام از استان‌ها سند مالكيت خود را براي خود نگه مي‌داشتند ولي در حال حاضر در صدديم اين را جا بيندازيم كه جاي نگهداري اسناد به صورت متمركز در دفتر املاك است و خاصيت اين كار اين است كه ما به آن طريق سازمان‌ها را تشويق مي‌كنيم كه به دنبال اسناد مالكيت املاك خود باشند. ارزيابي‌هاي 6 ماهه‌اي از معاونان مالي- اداري در سطح استان‌ها انجام شده و بخشي از آن هم به دفتر املاك مربوط مي‌شود كه در گرفتن حقوق و مزاياي آن‌ها تأثيرگذار است. ما براي استان‌هايي كه مشكلات سندي خود را انجام داده‌اند و تملك سازمان تبليغات اسلامي را ثابت كرده‌اند سفر حج و هر نوع تشويق ديگري قرار مي‌دهيم.

مورد بعدي واگذاري زمين به كاركنان سازمان تبليغات اسلام است، كه در اين زمينه رياست سازمان و معاونت اداري و مالي خيلي حمايت كردند و اين دفتر با بضاعت كم خود اين كار را با كمك و همفكري ساير واحدها مثل مديريت ساير منابع، مديريت حقوقي و كميسيون املاك در رابطه با مسائل اجرايي واگذاري زمين‌هاي به‌خصوص هشتگرد خيلي به ما كمك كردند تا توانستيم50 قطعه زمين را بين 50 نفر از پرسنل خانواده بزرگ سازمان تبليغات اسلامي واگذار كنيم. در اين جا با توجه به نيت خير سازمان تبليغات اسلامي افزايش قيمتي كه در اين مدت روي زمين‌ها حاصل شد وضعيت معيشتي خوبي را براي پرسنل به همراه داشت. اميدواريم در آينده هم مسؤولين بتوانند ما را در واگذاري زمين‌ها به همكارانمان ياري كنند. در حال حاضر ما شبانه‌روز براي واگذاري زمين‌ها به همكاران كار مي‌كنيم تا آن‌ها انگيزه‌اي داشته باشند كه با دلگرمي بيشتر در خدمت سازمان باشند.

وضعيت املاك در سال‌هاي گذشته و در سال‌هاي جديد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در بدو تشكيل سازمان تبليغات اسلامي به عنوان يك نهاد انقلابي زيرمجموعه نهاد رهبري و شخص مقام معظم رهبري به خاطر نوع فعاليتش كه كار فرهنگي مي‌كرد و در حوزه دين فعاليت مي‌كرد خيلي از زمين‌ها به صورت هديه در اختيار سازمان تبليغات گذاشته شد بدون اينكه قيمتش مطالبه شود. ما در ارتباط با زمين‌هايي كه به صورت هديه بود در خصوص اسناد مالكيتشان مسائل و مشكلاتي داشتيم. بعضاً روستاهايي بودند كه در آنجا طرح ‌هادي اعلام نشده بود، بنابراين  گرفتن سند مالكيت براي آن ملك خاص غيرممكن بود، زيرا آن روستاها زير پوشش سطح نرفته بودند، نقشه و امكانات تفكيك نداشتند. اما در حال حاضر يكي از وظايف دفتر املاك اين است كه بيايد به اين‌ها سر و سامان بدهد و براي دورترين املاكش در روستا‌ها سند مالكيت بگيرد.

در حال حاضر استان‌ها موظفند به دنبال اسناد مالكيت بروند، چرا كه در آنجا طرح هاي اعلام شده از قانون 147 و 148 ثبت استفاده مي‌كنند و مي‌روند براي خانه‌هاي روستايي هم سند مالكيت مي‌گيرند. حال ديگر وقتي در روستاهاي دور افتاده بحث ثبتي املاك حل شده باشد به طريق اولي در مركز شهر يا شهرستان‌هاي بزرگ حتماً اين كار انجام مي‌شود و ما به دنبال اين كار هستيم. در گذشته املاكي كه به طريقي قرارداد داشتند يا مسكن و شهرسازي زميني در اختيار سازمان گذاشته بود كه براي ساختن مجتمع فرهنگي، دارالقرآن و خانه‌ها با توجه به اين كه اين‌ها زمين‌هاي رها شده بودند حتي شرط‌هايي كه در قراردادها يكطرفه فسخ شده بود و اصلاً سازمان در جريان نبوده است ما آمديم گفتيم كه قراردادهاي ساختمان‌ها بايد نوشته و شرايطش سر وقت اجرا شود و گفتيم اگر ساختماني بنا گرديد و به شهرداري مراجعه شد اينجا ما حمايت مسكن و شهرسازي را مي‌خواهيم با استناد به قرارداد اوليه كه بتوانيم براي ساختمان‌ پايان‌كار بگيريم و بعد از آن دنبال سند مالكيت دفترچه‌اي آن باشيم و اين مسائلي است كه در گذشته با آن مواجه بوديم و الان با جلسات و سمينارهايي كه گذاشته مي‌شود اين مسئله در حال درست شدن است.

گاهي هم بعضي از زمين‌ها را سازمان خريداري و ساخت و سازهاي بي‌رويه‌اي مي‌كنند در حالي كه با شهرداري هماهنگ نكرده و جواز ساخت نداشته‌اند و چون بي‌رويه و بدون جواز مي‌سازند و شرايط مهندسي شهر و ضوابط شهرداري را رعايت نمي‌كنند طبيعتاً به اين ساختمان‌ها پايان‌كار نمي‌دهند و اين ساختمان‌ها داراي سند نمي‌شوند. در اين جا شهرداري مبلغي را براي جريمه پيش‌بيني مي‌كند، وقتي به اين مسئله توجه و رسيدگي نمي‌شود اين جريمه سال به سال افزايش پيدا مي‌كند و به حدي مي‌رسد كه وقتي مي‌خواهند برايش پايان‌كار بگيرند. بايد خود ساختمان را به عنوان جريمه پرداخت كنند كه ما جلوي اين كار را گرفتيم اما با مراجعاتي كه كارشناسان املاك ما به استان‌ها و شهرستان‌ها داشتند و مراجعاتي كه از استان به مركز داشتند تبادل اطلاعات مي‌شود و اين مسائل نسبت به گذشته كمتر شده و وضعيت مطلوبي به خود گرفته است. البته ما نرم‌افزار املاك را تهيه كرديم كه در سطح استان‌ها پخش مي‌شود كه هم اطلاعات املاكي را به روز داشته باشيم و هم طرح تمركزي پياده كنيم تا از اين پراكندگي اطلاعات جلوگيري شود. يك نرم‌افزار جامع و كاملي تهيه شده كه اطلاعات همه املاك و حتي املاكي را كه براي يك سال موقتاً اجاره شده در آن جمع‌آوري مي‌كنيم. در مواقع مختلف به عنوان كاركرد املاك نموداري تهيه مي‌كنيم و به اطلاع مسؤولين مي‌رسانيم و آخرين وضعيت را از نظر اطلاعات اسنادي همچنين اطلاعات درآمد حاصل از امكانات املاكي يا اجاره‌‌هاي پرداختي را در طول سال گزارش مي‌كنيم. اين نرم‌افزار به ما كمك مي‌كند كه اطلاعات ما به‌روز و درصد خطا نيز بسيار كم باشد.

از برنامه‌‌هاي ديگر دفتر املاك كه بسيار هم حائز اهميت است مديريت مجتمع تجاري- اداري اسلامشهر است. تصميم بر اين است كه اين مجتمع عظيم را كه داراي واحدهاي تجاري و اداري زيادي است با شرايط مناسبي كه مورد نظر دستگاه‌هاي دولتي، سازمان تبليغات اسلامي و كميسيون املاك است و با شرايط روز به فروش برسانيم تا درآمد حاصل از آن را هر جا كه صلاح بدانند هزينه كنند. اين مسئله بسيار مهم است زيرا اين مجتمع كه داراي هفت هزار متر زيربنا است ماهانه 5 ميليون تومان هزينه مي‌خواهد تا ما بتوانيم پاساژ را سرپا نگه داريم. حال با مديريت صحيح و تلاشي كه از طرف ما مي‌شود اميدواريم بتوانيم اين‌ها را با شرايط سازمان به فروش برسانيم تا سازمان بتواند هزينه، وقت و مديريت را در جاي ديگر به كار بگيرد كه در راستاي كار خود سازمان تبليغات اسلامي باشد.

در خصوص حاشيه‌هاي فعاليت دفتر املاك و مستغلات و در واقع فعاليت خارج از شرح وظايف خود توضيح دهيد.

دفتر املاك طبيعتاً بايد روي املاك سازمان كار كند، ولي هر كاري را كه به طريقي املاكي است به اين دفتر واگذار مي‌كنند. مثلاً بحث تأمين خانه‌هاي سازماني مديران سازمان، از لحاظ سازماني و از لحاظ بودجه و اعتبارات به دفتر املاك مربوط نمي‌شود ولي گاهي كه نياز هست به تشخيص كميسيون املاك، دفتر املاك وارد عمل مي‌شود. همچنين بعضي از واحدهاي زيرمجموعه كه مستقيماً با سازمان تبليغات اسلامي كار نمي‌كنند ولي نوع فعاليتشان همسو با فعاليت سازمان است به تشخيص رياست محترم سازمان فضايي را بر‌ايشان تعبيه مي‌كنيم براي خريد يا اجاره. اين موارد هم كم نيستند. بحث ديگر نگهداري مهمانسراي مديران، پرداخت شارژها و عوارض شهرداري است كه بر عهده دفتر املاك است. سركشي‌هاي دوره‌اي از ساختمان‌ها و زمين‌ها را نيز اين دفتر انجام مي‌دهد، به اين صورت كه آخرين وضعيت اين زمين‌ها و ساختمان‌ها را به مسؤولين گزارش مي‌كنيم.

 

 

چهارشنبه 17 بهمن 1386 - 17:19


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری