دوشنبه 1 آبان 1396 - 6:4
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

عليرضا قرائي

 

آموزش‌هاي مجازي از طريق سازمان تبليغات اسلامي راه‌اندازي مي‌شود

 

گفت‌وگو با ميرزايي‌مقدم، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش عالي

روند فعاليت دفتر آموزش عالي و ارتباط ارگانيك و متقابل آن را با سازمان تبليغات اسلامي و حوزه معاونت پژوهشي و آموزشي چگونه ارزيابي مي‌كنيد‌؟

معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي از سال 1381 با تلفيق 2 معاونت پژوهشي و معاونت آموزشي كه تا قبل از آن به صورت مستقل فعاليت مي‌كردند، كار خود را آغاز نمود. به دليل اجراي چارت جديد مي‌توان گفت چارت تشكيلاتي و شرح وظايف كليه پست‌ها توسط حجت‌‌الاسلام موسوي هوايي، سيدعليرضا فروغي، اينجانب، حجت‌الاسلام حسين علي‌اكبري و با نظارت معاونت محترم طرح و برنامه وقت (آقاي نظري) و همكاري سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي كشور نوشته شد.‌ بنابراين مي‌توان گفت مجموعه معاونت به تنهايي راه را ساخت و خود همان راه را پيمود. وجود شخصيت خودساخته و بي‌آلايشي همچون سيدجواد موسوي هوايي در رأس اين مجموعه با راهنمايي و ارشاد مدبرانه دكتر سيدمهدي خاموشي به‌‌عنوان رياست سازمان تبليغات اسلامي، به زودي مجموعه‌اي پيش‌رو و پرسرعت را در معاونت پژوهشي و آموزشي شكل داد.‌ هم‌اكنون كه اين سطور رقم مي‌خورد 6 سال از آغاز اين حركت با نيت الهي گذشته و به‌حمدالله روزهاي گذشته يادآور تلاش و كوششي خستگي‌ناپذير براي توسعه فرهنگي ديني كشور و روزهاي آينده، روزهايي پر‌اميد براي تداوم اين حركت عظيم است.

مجموعه معاونت پژوهشي و آموزشي در سازما‌ن‌نماي خود داراي 4 دفتر و يك گروه مستقل است كه عبارتند از:

-دفتر برنامه‌ريزي پژوهش‌هاي كاربردي؛

-دفتر تهيه و تأليف متون و نشريات؛

-دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموز‌ش‌هاي تخصصي؛

-دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش عالي؛

-گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي.

به طور خلاصه روند فعاليت و ارتباط متقابل اين دفاتر با يكديگر به شرح زير است:

دفتر برنامه‌ريزي پژوهش‌هاي كاربردي با 3 گروه پژوهش‌هاي بنيادين، فرهنگي ديني و اجتماعي وظيفه رصد شبهات، شناسايي نيازهاي تبليغي از راه پژوهش و تحقيق ميداني با بكارگيري توان علمي اساتيد و محققان خارج و داخل سازمان را برعهده دارد و اين پژوهش‌ها پس از اتمام و حصول نتيجه به دفتر تهيه و تأليف متون و نشريات سپرده مي‌شوند تا به زيور طبع آراسته گردند‌. دفتر تهيه و تأليف مي‌تواند علاوه بر اين به سفارش تأليف متون ديني و تبليغي مورد نياز پرداخته و آ‌نها را به چاپ برساند. ‌پس از آن متون تحقيقي چاپ شده به دفتر برنامه‌ريزي آموز‌ش‌هاي تخصصي سپرده مي‌شود تا در قالب آموزش‌هاي تخصصي غير رسمي به مبلغين و روحانيون مستقر تحت پوشش سازمان تبليغات اسلامي با همكاري ادارات‌كل استاني كه هر يك داراي معاونت پژوهشي و كارشناسان پژوهشي و آموزشي هستند، آموزش داده شود. دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش عالي ديني نيز وظيفه ارتقاي سطح آموزش عالي در سازمان را با شناسايي نيروهاي مستعد، متخصص و متعهد و ارتباط آنان به سازمان يا برنامه‌‌ريزي ارتقاي سطح تحصيلات عالي، كاركنان و مديران سازمان را برعهده دارد. نظارت بر مؤسسات آموزش عالي وابسته به سازمان، ارتباط مداوم با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ايجاد دانشگاه مجازي از ديگر وظايف و مأموريت‌هاي اين دفتر است. گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي كه به گروه مدارس صدرا معروف و موسوم است نيز با شناسايي دانش‌آموزان مستعد و پرورش اسلامي آنها در مراكز استان‌‌ها و شهرهاي بزرگ در قالب دبيرستان‌ها و مراكز پيش‌دانشگاهي پسرانه و دخترانه وظيفه شناسايي و تربيت نيروي انساني مستعد را عهد‌ه‌دار است .‌هم‌اكنون در اين مدارس 1500 دانش‌آموز در حال تحصيل هستند و  با تلاش و كوشش كارشناسي همكارانمان در گروه مدارس صدرا روند رو به رشد و متعالي را در پيش گرفته است .اين دانش‌آموزان پس از اتمام دوره دبيرستان و پيش‌دانشگاهي با هدايت و آموز‌ش‌هاي قبلي وارد مؤسسات آموزش عالي وابسته به سازمان شده و به عنوان كارشناسان و مديران فرهنگي و تبليغي تربيت مي‌شوند.

دفتر آموزش عالي داراي چه وظايف و مأموريت‌هاي مشخصي است؟

با توجه به تنظيم سند چشم‌انداز سازمان لازم است در شرح وظايف و مأمور‌ت‌هاي اين دفتر و ديگر دفاتر سازمان بازنگري و نوزايي شود.‌ در حال حاضر وظايف و مأموريت‌هاي اين دفتر به شرح زير است:

برنامه‌‌ريزي، توسعه، هدايت و نظارت بر كليه مؤسسات آموزش عالي وابسته به سازمان‌؛

برنامه‌ريزي به منظور بهره‌گيري از ظرفيت‌‌هاي نظام آموزش رسمي كشور و مؤسسات آموزش عالي وابسته در جهت تأمين نيروي انساني متخصص در زمينه مديريت و كارشناسي حوزه فرهنگ تبليغ‌؛

برنامه‌ريزي، بررسي و پيشنهاد برنامه‌هاي آموزشي درسي رشته‌هاي مؤسسات آموزش عالي وابسته با همكاري گروه‌هاي آموزشي؛

جمع‌‌آوري و پردازش اطلاعات امور آموزشي، پژوهشي و فرهنگي مؤسسات آموزشي عالي وابسته و ارائه گزارش‌هاي ادواري و موردي؛

تشكيل شوراي آموزشي با بهر‌ه‌گيري از صاحب‌نظران دانشگاهي، حوزوي و مديران گروه هاي تخصصي

مؤسسات آموزشي عالي وابسته‌؛

برنامه‌ريزي به‌منظور توسعه گروه‌هاي آموزشي مؤسسات آموزش عالي وابسته؛

نظارت و ارزيابي از نحوه اجراي برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي و فرهنگي مؤسسات آموزش عالي

وابسته؛

شناسايي نيروهاي مستعد و برنامه‌‌ريزي جهت دوره‌هاي كمك آموزشي و آمادگي تحصيلات تكميلي؛

ايجاد ارتباط و همكاري مستمر با انديشمندان و مراكز و مؤسسات علمي، فرهنگي و آموزشي به‌منظور بهر‌ه‌‌گيري از امكانات و توانمند‌ي‌هاي موجود؛

تنظيم و پيشنهاد قوانين و مقررات آموزشي مورد نياز مؤسسات آموزش عالي وابسته؛

برنامه‌ريزي به‌منظور ايجاد دانشگاه مجازي و بهر‌ه‌گيري از فن‌آوري نوين در خدمات آموزشي .

دفتر آموزش عالي از ابتداي تأسيس تا ارديبهشت سال 1385 چه اقداماتي را صورت داده است؟

دفتر آموزش عالي از ابتداي تأسيس تا‌كنون به فعاليت‌هاي عمده زير پرداخته است:

برگزاري دوره آموزشي روحانيون مستقر در امر پيشگيري به مصرف مواد مخدر در سراسر كشور

با همكاري ادارات‌كل استاني در سال 1383 با هدف آشناسازي آحاد جامعه ايران با اين پديده خانمانسوز؛

برگزاري دوره آموزشي فرهنگي،سياسي براي روحانيون مستقر با هدف ارتقاي سطح آگاهي فرهنگي سياسي آنان در سال 1384 در سراسر كشور با همكاران ادارات‌كل استاني.

الف:‌ وظايف ذاتي

1 _تدوين سرفصل‌هاي آموزشي دور‌ه كارشناسي ارشد ارتباطات و تبليغ با هدف

تربيت و آموزش مديران فرهنگي تبليغي مورد نياز سازمان تبليغات اسلامي.

اين دوره در سال 1385 توسط شوراي گسترش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصويب و براي اجرا با مجوز يك‌بار پذيرش دانشجو در دانشگاه سوره ابلاغ شد.  هم اكنون اولين ورودي‌هاي اين رشته مشغول به تحصيل هستند. ساختمان مستقلي نيز براي اين امر در ميدان فلسطين در اختيار گذاشته شده تا آموز‌ش‌پذيران با امكانات مناسب آموزشي و كمك‌آموزشي بتوانند هرچه بيشتر و بهتر به امر خطير آموزش بپردازند. اين مجموعه تحت سرپرستي پژوهشكده باقرالعلوم(ع) اداره شده و هم اكنون (سال 1386 ) مديريت آن را آقاي دكتر حسين قشقايي عهد‌ه‌دار است. پس از تصويب رشته تبليغ و ارتباطات فرهنگي در مقطع كارشناسي ارشد در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درسال 1384 از ابتداي سال‌جاري مراحل زير انجام شده است:

الف: درخواست مجوز اجراي رشته در مؤسسه آموزش عالي سوره تهران؛

ب: شناسايي و رايزني با اساتيد مرتبط با مدرك دكتري جهت استخدام در هيات علمي مؤسسه آموزش عالي سوره با مساعدت و تلاش جناب آقاي دكتر روشن، رئيس محترم مؤسسه آموزش عالي سوره؛

ج: تأمين اساتيد عضو هيات علمي و عقد قرارداد با اساتيد و اعلام مراتب به وزارت علوم جهت صدور مجوز اجراي رشته‌؛

د: موافقت وزارت علوم تحقيقات و فن‌آوري با اجراي رشته در مؤسسه سوره تهران و تخصيص سهميه پذيرش

15نفر دانشجو در نيم سال دوم 85_86 در مرحله تكميل ظرفيت‌ها‌.

2 بررسي و ارزيابي عملكرد مؤسسات آموزش عالي سوره بر اساس گزار‌ش‌هاي ارسالي از واحدهاي تابعه

الف:گزارش مؤسسه سوره تهران؛

ب:گزارش مؤسسه سوره اصفهان.

3 بررسي، تهيه و ارائه پيشنهاد تأسيس چهار رشته در مقطع كارشناسي ارشد درعلوم انساني جهت گسترش سطح كيفي مؤسسه آموزش عالي سوره.

رشته‌هاي پيشنهادي به شرح زير است:

الف: رشته مديريت مساجد و اماكن مذهبي در مقطع كارشناسي ارشد؛

ب: رشته مديريت رسانه در مقطع كارشناسي ارشد؛

ج: رشته پژوهش در دين در مقطع كارشناسي ارشد؛

د: رشته مشاوره ديني در مقطع كارشناسي ارشد.

4 بررسي و ارائه پيشنهاد ايجاد دو رشته در مقطع كارشناسي در رشته علوم انساني جهت جذب فارغ التحصيلان مدارس علوم و معارف اسلامي:

الف: رشته فقه و حقوق اسلامي؛

ب: تأسيس رشته روانشناسي اسلامي.

ب: سامانه پاسخگويي به سئوالات و شبهات ديني

پس از انكه دفتر طرح و برنامه در ارديبهشت ماه با طرح استاني بودن سامانه (از نظر كارشناسي) مخالفت

نمود جلسات متعددي براي بررسي امكان سراسري شدن سامانه برگزار شد .در نهايت نتايج زير حاصل شد:

اعلام توقف طرح استاني به استان‌ها؛

مكاتبه و مراجعه به شركت مخابرات جهت اخذ كد 3 رقمي؛

مخالفت شركت زيرساخت مخابرات مبني بر عدم امكان واگذاري كد  3رقمي براي سراسركشور؛

درخواست مجدد براي اختصاص يك كد بين شهري؛

اعلام وجود گرو‌ه‌هاي موازي ديگر و محدوديت كدهاي خدماتي؛

اعلام پاسخگو بودن به گرو‌ه‌هاي موازي و آنكه مطابق با شرح وظايف تعيين شده از طرف سازمان؛

مديريت پاسخگويي به سئوالات و شبهات ديني از وظايف اصلي سازمان تبليغات است؛

موافقت ضمني با واگذاري كد بين‌شهري همراه با پذيرش شرايط خاص در مخابرات؛

پيگيري تشكيل جلسه در شركت مخابرات، حضور در جلسه و توضيح لزوم كار؛

ارسال مراحل كار به معاونت پشتيباني و نگهداري شبكه و تأييد شركت مخابرات؛

هم‌اكنون نظر كارشناسي نهايي ارائه شده است و جلسه نهايي باقي‌مانده تا پس از تصويب نهايي

جهت مجوز اجرا ارسال شود؛

از طرف ديگر جهت تهيه يك سيستم نرم‌افزاري كار آمد و پيشرفته مراحل ذيل طي شده است؛

با جستجو در شبكه call center 12 . جمع آوري ليست شركت‌هاي مهم فعال در زمينه‌ تلفن گويا، اينترنت؛

حضور در نمايشگاه‌ها و مكاتبه و درخواست كاتالوگ و نمونه فعاليت‌هاي شركت‌هاي مورد بحث؛

بررسي موارد رسيده به سامانه و جمع‌بندي؛

تهيه ليست نيازهاي سيستم سامانه پاسخگويي و روش كار سامانه و ارسال به شركت‌هاي فعال كه قادر به برآورده كردن نيازهاي سامانه هستند؛

درخواست پيش فاكتور جهت سيستم‌هاي پيشرفته پيشنهادي شركت‌ها مطابق با نيازهاي درخواستي

سامانه؛

در حال حاضر بررسي طرح ها، پيشنهادها و اطلاعات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري واصله از شركت‌ها

كه تاكنون به سامانه رسيده است در حال انجام است؛

ج اقدامات تأمين نيروي انساني وكارشناسان پاسخگو:

1. در گردهمايي معاونين فرهنگي، پژوهشي و آموزشي و كارشناسان پژوهشي و آموزشي دفاتر استاني سازمان تبليغات اسلامي، سرپرست دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش عالي ديني‌)آقاي سادات منصوري (به‌طور شفاهي گزارشي اجمالي از دورنماي كار سامانه و ويژگي‌هاي كارشناسان پاسخگو ارائه نمود و از نمايندگان استان‌ها درخواست معرفي كارشناسي گرديد؛

2. ارائه خلاصه روش كار سامانه و خصوصيات و مشخصات كارشناسان پاسخگو و زمينه‌هاي لازم براي پاسخگويي به صورت مكتوب به كارشناسان دفاتر استاني؛

3. درخواست ارسال مشخصات كارشناساني كه در دفاتر استاني ظرفيت همكاري با سامانه را دارند؛

4 در حال حاضر پيگيري درخواست‌ها از استان‌ها در دست اقدام است.

د سايرفعاليت‌ها :

1.  بررسي موضوع طرح مديريت راهبردي مسائل فرهنگي در اينترنت و ارائه آن به معاونت؛

2. بررسي وضعيت فرهنگي مؤسسه آموزش عالي سوره؛

3. انجام امور ارجاعي از سوي معاونت.

برنامه‌هاي مصوب دفتر آموزش عالي در سال 1386 چيست؟

در پايان سال 1385 برنامه‌هاي مناسب و هدفمندي براي دفتر آموزش عالي تعريف و پس از تأييد معاونت محترم پژوهشي و آموزشي به دفتر طرح و برنامه ارسال شد، اما پس از آخرين اصلاح و بازنگري فعاليت‌هاي زير براي اجرا در سال 1386 توسط دفتر طرح و برنامه تصويب و اجرا گرديد:

1. تدوين سرفصل دو رشته جديد در مقطع كارشناسي ارشد؛

2. ارزيابي آموزشي‌،‌پژوهشي مؤسسه آموزش عالي سوره؛

3. تشكيل بانك جامع اطلاعات آموزشي، پژوهشي و فرهنگي مؤسسه آموزش عالي سوره؛

4. تهيه طرح و اجراي فاز نخست ايجاد دانشگاه مجازي.

اگر قرار باشد عملكرد دفتر آموزش عالي را از ارديبهشت تا نيمه اول مرداد سال 1386 تبيين كنيد، چه اقدامات حائز اهميتي را برمي شماريد؟

بنده پس از انتصاب به سمت مسئوليت دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش عالي با نيت الهي و اخذ سرمشق و راهنمايي از معاونت محترم پژوهشي و آموزشي و رياست سازمان از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري تا‌كنون با تغيير رويكرد و اهتمام به انجام وظايف و مأمور‌يت‌هاي اصلي دفتر با هدف ارتقاي سطح آموزش عالي در سازمان تبليغات اسلامي، اقدامات زير را برنامه‌ريزي و به كمك كارشناسان محترم دفتر انجام داده‌ام:

1.  تدوين برنامه و بودجه سال 1386 متناسب با مأموريت‌هاي ذاتي دفتر؛

2.  تدوين آيين‌نامه و پيشنهاد تشكيل شوراي عالي آموزشي سازمان تبليغات اسلامي؛

3 . تشكيل جلسه با رياست سازمان تبليغات اسلامي در معيت معاونت محترم پژوهشي و آموزشي به منظور تبيين اقدامات و اخذ دستورات معظم‌له به منظور اجرايي نمودن پيگير‌ي‌ها و هماهنگي‌هاي انجام شده؛

4.  برقراري تعامل و تشكيل جلسه با دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات  و فن‌آوري. در اين جلسه ضمن دريافت آخرين يافته‌هاي ارزيابي و نظارت وزارت علوم، انجام مطالعات تطبيقي وضعيت آموزشي دانشگاه‌هاي هنر كشورهاي تركيه، آذربايجان، هندوستان، مالزي با هدف استخراج شاخص‌هاي ارزيابي رشته‌هاي آموزشي هنر در دانشگا‌ه‌هاي دولتي و غير دولتي غيرانتفاعي در قالب يك پروژه مطالعاتي به دفتر آموزش عالي پيشنهاد و انجام آن پذيرفته شد‌. هم اكنون يك سوم اين مطالعه انجام شده است؛

5 . برقراري تعامل و تشكيل جلسه با دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، به«‌مشاركت علمي وكارشناسي در تنظيم ويژه نامه برنامه‌ريزي فرهنگي‌» تحقيقات و فن‌آوري و منظور ارائه به معاونان محترم فرهنگي دانشگاه‌هاي دولتي كه در پايان مردادماه سال‌جاري در شهر اردبيل جمع‌ مي‌شوند؛

6.  انجام مطالعات مقدماتي تأسيس دانشگاه مجازي سازمان تبليغات اسلامي؛

7. تشكيل جلسه و حضور در دانشكده مجازي علوم و حديث و انتقال تجارب اين دانشكده در مبحث به سازمان تبليغات اسلامي و رايزني براي ادامه تحصيل كاركنان و خانواده آن ها با تخفيف e-learningويژه؛

8.  تشكيل جلسه و حضور در داانشكده مجازي مهر البرز و انتقال تجارب اين دانشكده در مبحث به سازمان تبليغات اسلامي و رايزني براي ادامه مديران ارشد و كاركنان سازمان تبليغات e-learning

master of ) اسلامي در دوره‌هاي كارشناسي ارشد مديريت در دو رشته مديريت فن‌آوري اطلاعات در (master of business administration) و مديريت سازمان  (information technology

كشور ايران و مالزي؛

9 . برقراري تعامل با سازمان سنجش آموزش كشور براي انتقال تجارب كارشناسي آنان در امر مهم سنجش و نظارت و برگزاري دوره هاي آموزشي براي مديران گروه و اعضاي هيأت علمي دانشگاه سوره و كارشناسان نظارت و ارزيابي دفتر آموزش عالي؛

10 . سفارش انجام ارزيابي آموزشي دانشگاه سوره به سازمان سنجش آموزش كشور؛

11. سفارش انجام پروژه نيازسنجي آموزشي كاركنان، كارشناسان، مديران و معاونان اين سازمان براي شناخت دقيق نيازهاي آموزشي آنان؛

12 . سفارش انجام تدوين سرفصل 2 رشته جديد در مقطع كارشناسي ارشد بر اساس نتايج طرح مطالعاتي نيازسنجي آموزشي؛

13. سفارش پروژه مطالعات تشكيل بانك جامع اطلاعات آموزشي، پژوهشي و فرهنگي مؤسسه  آموزش عالي سوره؛

14. تشكيل نشست با معاون محترم اداري و مالي و مديران كل محترم امور مالي، طرح و برنامه‌، دفتر پژوهش‌هاي كاربردي، دفتر تهيه و تأليف و دفتر آموزش‌هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي با هدف تبيين اقدامات، هماهنگي اجراي برنامه‌هاي دفتر آموزش عالي و گشايش باب همكاري و تعامل مشترك؛

15 . پيگيري پذيرش و ادامه تحصيل دانش‌آموختگان دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي صدرا در دانشگاه علوم رضوي؛

16 . پيگيري و اجراي اصلي‌ترين مفاد تفاهم‌نامه سازمان تبليغات اسلامي با مؤسسه شهيد محراب در برگزاري دوره‌‌هاي آموزش عالي تخصصي در زمينه‌هاي طراحي سايت‌هاي اينترنتي، تبليغي و فرهنگي و تغذيه  فكري مبلغين دور‌ه‌هاي تابستانه اين مؤسسه؛

17 . پيشنهاد تدوين و ارائه يك  ويژه‌نامه  تخصصي ديني، اجتماعي و سياسي به مبلغين براي استفاده در فرصت‌هاي تبليغي ماه مبارك رمضان و محرم سال‌جاري با هدف ارائه مطالب علمي و كارشناسي مورد نياز مبلغين كه در ره‌توشه به آن پرداخته نمي‌شود.كار سفارش و تنظيم مقالات اين ويژه‌نامه انجام شده تا پايان مردادماه سال‌جاري چاپ و به موقع در اختيار مبلغين تحت پوشش سازمان قرار مي‌گيرد.

شما اقدامات پردامنه‌اي را براي شروع آموزش مجازي در سازمان تبليغات اسلامي صورت داد‌ه‌ايد. در اين خصوص توضيح دهيد:

امروزه توليد اطلاعات چندرسانه‌اي به صورت الكترونيكي و ارسال آن بر روي شبكه جهاني اينترنت امري نسبتاً آسان و كم‌هزينه است.  يك نگاه ساده‌لوحانه به امكانات موجود، اين فكر را در اذعان عامه تداعي مي‌كند كه جهان مي‌تواند به زودي مسائل آموزشي خود را حل كرده و آموزش‌هاي ict كه با كمك فناوري ابتدايي و فني اطلاعات را به سادگي در اختيار عموم قرار دهد. هرچند بايد اذعان داشت، فن‌آوري‌هاي نوين سخت‌افزاري مي‌تواند تا حدودي در بكارگيري فنون جديد يادگيري مانند تعامل ميان معلم و متعلم بسيار مفيد و كارا باشد ولي اين‌گونه فن‌آوري‌ها در قالب معماري‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري فقط به منزله ابزاري جهت تسهيل آموزش هستند.

(برگرفته‌شده از سايت پژوهه با اندكي تلخيص)

 

چهارشنبه 12 دی 1386 - 18:57


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری