چهارشنبه 20 آذر 1398 - 18:27
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

معجون ورزش‌هاي رزمي و موسيقي پاپ

 

معمولاً در فيلمنامه‌نويسي، درام وقتي شروع مي‌شود كه زندگي از مسير عادي و هميشگي خود خارج شود و به مسيري ديگر بيافتد البته اين مسئله تنها مرتبط با درام‌نويسي كلاسيك است.

«هدف اصلي» هم از درامي كلاسيك برخوردار است. وضعيت داستان در درام كلاسيك در اوايل داستان بسامان و خوب و خوش است تا اينكه درام وضع جديدي پيدا مي‌كند كه در بيشتر مواقع اين مسئله توسط بحراني در داستان شكل مي‌گيرد.

اوايل فيلم«هدف اصلي» هم همه چيز طبق روال هميشگي زندگي به خوبي و خوشي پيش مي‌رود؛ سامان و شادي كه عاشق يكديگر هستند مي‌خواهند با هم ازدواج كنند اما بحران از آنجايي آغاز مي‌شود كه در شب خواستگاري سامان از شادي، امير كه سال‌ها عاشق شادي بوده به خانه پدر شادي مي‌آيد و مجلس آنها را به هم مي‌ريزد و با استفاده از فنون رزمي سامان را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد.

از اين به بعد است كه در حقيقت درام «هدف اصلي» شروع مي‌شود و البته مشكل فيلم هم از همين لحظه شروع مي‌شود. اينكه سامان كه تا آن موقع دستش جز به سيم گيتار نخورده، چطور مي‌خواهد در مدتي كوتاه فنون رزمي را ياد بگيرد و حريف امير كه خود در فنون رزمي جايگاهي دارد بشود، اين خود ايده‌اي شتاب‌زده و سطحي است كه كل بحران داستان و گره‌افكني و گره‌گشايي آن  را زير سؤال مي‌برد.

مسئله ديگر آن است كه در جاي جاي فيلم گفته مي‌شود كه در فنون رزمي هيچ كس نبايد اصول را زيرپا بگذارد و براي منافع شخصي از آن استفاده كند اما همانطور كه عمل امير در ضرب‌ و شتم سامان از نظر اصول و روح ورزش‌هاي رزمي اشتباه و خطا است انتقام گرفتن سامان هم اشتباه و در جهت منافع شخصي است. در طول فيلم بسيار تلاش شد كه اين مسئله انتقام شخصي تلقي نشود و با جملاتي مثل بازپس‌گيري حيثيت يا فرار از ترس از آن ياد مي‌شود، ولي اين‌ها توجيهات هستند و اين عمل همان انتقام شخصي محسوب مي‌شود كه در اصول ورز‌ش‌هاي رزمي همه از آن نهي شده‌اند.

در اين ميان تحول ناگهاني امير هم كه در طول داستان فردي مغرور و قلدر جلوه مي‌كند و با خواهش دختر مي‌خواهد مثل پورياي ولي رفتار كند غير قابل قبول است و تماشاگر هرگز نمي‌تواند اين تحول را باور كند. در طول فيلم هرگز نشانه‌هايي مبني بر تحول او نمي‌بينيم و همه چيز سردست و خلق‌الساعه انجام مي‌گيرد.

بنابراين قدرت‌الله صلح ميرزايي در فيلم «هدف اصلي» به هدف اصلي خود يعني نشان دادن روح جوانمردي و تواضع در ورزش‌هاي رزمي نمي‌رسد و در القاي آن موفق نيست، بلكه به هدف‌هاي فرعي خود براي جذابيت بخشيدن عامه‌پسندانه به لحظات فيلم جامه عمل مي‌پوشاند.

هدف‌هايي چون نمايش فنون رزمي كه البته با استانداردهاي جهاني سينما فاصله بسيار دارد يا آواز خواننده‌اي چون حامي كه شايد جذابيت ظاهري داشته باشد ولي گاه مثل صحنه تمرين در سالن غير قابل قبول است، چرا كه معلوم نيست سامان كه از اجراي كنسرت انصراف داده است ديگر چرا دارد در سالن تمرين مي‌كند؟!

در مجموع فيلم‌هاي صلح ميرزايي در يك سطح هستند كه البته سطح پاييني حتي در سينماي عامه پسند به شمار مي‌آيد.

صلح ميرزايي براي اينكه اينقدر فيلم‌هاي يك شكل و با يك كيفيت را تكرار نكند نياز به يك تحول اساسي در درام پردازي و پرداخت سينمايي آثارش دارد، چرا كه بايد به ياد داشته‌ باشيم هدف اصلي فيلم‌سازي در كنار جذب مخاطب ساختن فيلم خوب است و داشتن مخاطب انبوه براي فيلمي كه كيفيت پاييني دارد فضيلتي محسوب نمي‌شود.

 

سه‌شنبه 11 دی 1386 - 17:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری