پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 13:26
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان خراسان رضوي

 

چالش‌ها و چشم‌اندازهاي سومين جشنواره سراسري نشريات فرهنگي

 

سومين جشنواره سراسري نشريات فرهنگي، امسال در حالي برگزار شد كه تعداد نشريات سالانه به 3000 نشريه رسيد و رييس سازمان تبليغات اسلامي نيز با اشاره به اين موضوع استقبال از جشنواره را بهتر از گذشته دانست.

به گزارش روابط عمومي سازما ن تبليغات اسلامي، شور و هيجان در مراسم تا به آنجا بود كه دبير جشنواره تأكيد داشت كه همين پيگيري و حرارت مسئولان نشريه‌هاي فرهنگي استان‌ها بيان‌گر پويايي حركت است. مدير عامل خبرگزاري مهر نيز پس از مطالعه تعدادي از نشريه‌هاي جشنواره، معتقد است كه اغلب مطالب آن‌ها قابليت عرضه محلي و فرا را دارند.

بر اين اساس با دكتر خاموشي، حجت‌الاسلام و المسلمين حسيني و مهندس اسماعيل به بحث و بررسي پيرامون وضعيت كنوني جشنواره، نشريه‌هاي راه يافته و همچنين چشم‌اندازهاي فرا روي اين حركت فرهنگي پرداختيم.

عرض اندام فرهنگي

رييس سازمان تبليغات اسلامي در ارتباط با زمينه‌هاي شكل‌گيري چنين فعاليت‌ فرهنگي درون سازمان،‌ مي‌گويد: سازمان با توجه به فعاليتي كه در زمينه اوقات فراغت با هسته‌هاي فرهنگي جوان در استان‌ها انجام مي‌دهد، براي ماندگاري اين ارتباط، منطقي‌ترشدن آن و به كارگيري ويژگي‌هاي نسل جوان در عرصه‌هاي گوناگون فرهنگي برنامه‌ ويژه‌اي را پيش‌بيني كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي خاموشي در ادامه سخنانش توضيح داد: اين برنامه ويژه مبحث نشريات فرهنگي است كه توسط هسته‌هاي جوان در منطقه‌هاي مختلف كشور شكل گرفته و دنبال مي‌شود.

وي پيرامون هدف نهايي از ساماندهي نشريات فرهنگي، اظهار داشت: كاركرد سازمان تبليغات اسلامي به عنوان مديريت مياني فرهنگ كشور اين است كه استعدادها را شناسايي كند، خط دهي كند و ويژگي‌هاي بالقوه آن‌ها را به فعليت‌ برساند.

دكتر خاموشي يادآور شد: مجموعه‌هايي كه بايد از اين شيوه‌هاي شناسايي شده و به فعليت رسيده استفاده كنند، رسانه‌هاي مكتوب، ديداري و شنيداري هستند.

رييس سازمان تبليغات اسلامي متذكر شد: ما درصدد اين نيستيم كه نشريه‌هاي متعدد و متكثر كشوري منتشر كنيم. بر آنيم كه اين استعدادهاي جوان را بارور كنيم تا بتوانند در آينده در عرصه رسانه‌اي كشور، عرض اندام كنند.

وي در زمينه چشم‌اندازهاي اين برنامه نيز معتقد است: اگر ما بتوانيم استقبال نسل جوان و هسته‌هاي فرهنگي را با پشتيباني مناسب سازمان تبليغات استان‌ها و معاونت فرهنگي در مركز داشته باشيم، پيشرفت خواهيم كرد.

 دكتر خاموشي در برآوردش از جشنواره امسال نيز گفت: خوشبختانه‌ امسال استقبال بهتر از گذشته بود و نشريه‌ها از عمق ساختاري بيشتري برخوردار بودند.

رييس سازمان تبليغات اسلامي همچنين خطاب به نوجوانان و جوانان فعال در عرصه فرهنگي كشور، بيان داشت: اطلاع‌رساني از ضرورت‌هاي جهان امروز بشري است.

وي تصريح كرد: نسل جوان ما نبايد در عرصه اطلاع‌رساني خنثي باشد. به دست آوردن اطلاعات و رساندن اطلاعات، دو ضرورت جهان امروز هستند؛ لذا نوجوانان و جوانان بايد در هر منطقه‌اي از كشور كه زندگي مي‌كنند در مقابل دريافت اطلاعات صحيح و سالم،‌ اطلاعات توليد كنند و به ديگران برسانند.

جشنواره پوياست

در همين راستا دبير جشنواره در تبيين و تحليل اين فعاليت‌ فرهنگي با اذعان به اين مطلب كه «ارزيابي را بايد ديگران انجام دهند» مي‌گويد: آن چيزي را كه ما دنبالش هستيم ايجاد شور، شوق و نشاط بين جوان‌ها و وادار كردن آن‌ها به پژوهش و بحث‌هاي ديني است و با افتخار عرض مي‌كنم كه در اين مرحله خودمان را موفق مي‌بينم.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد اسماعيل حسيني تأكيد مي‌كند: بسياري مواقع از سوي نوجوانان و جوانان هسته‌هاي فرهنگي مورد پرسش قرار مي‌گيرم كه چرا نشريه‌مان فلان جور نيست و... اين براي من لذت‌بخش است و نشان مي‌دهد كه اين حركت، حركتي پوياست؛ جشنواره، جشنواره‌اي پوياست و جاي خودش را بازكرده است.

سرپرست اداره‌كل فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره با سخنان دكتر خاموشي، بيان داشت: در مورد بحث‌هاي فرهنگي، احساس مي‌كنيم كه ما راه را گم نكرده‌ايم و مسير را درست مي‌رويم.

حسيني ادامه مي‌دهد: چشم‌اندازهاي برنامه را نيز موفق مي‌بينم؛ چرا كه برنامه‌ها بايد مطابق با واقع باشد و به لطف خدا اكنون اين گونه است. وي توضيح داد: موضوع مورد نظر ما در اين گونه برنامه‌ها رسيدن به نكته‌هاي اساسي در ارتباط با نيازهاي جوانان است.

دبير جشنواره تصريح كرد: اكنون در حالي بحث از جوان و صحبت از جوانان مي‌كنيم كه برخي از افراد ميانسال و يا مسن براي آن‌ها برنامه‌ريزي مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: ما در بحث هسته‌هاي فرهنگي جوان و نشريه‌ها اين كار را نكرديم، بلكه گفتيم جوان‌ها براي جوان‌ها برنامه‌ريزي كنند. ضمن اينكه خودمان هم مديريت برنامه‌ را انجام مي‌دهيم تا احياناً اگر احساس‌هاي جواني بر حركت‌هاي واقعي غلبه كند، به آن جهت دهيم.

تبديل توانمندي‌هاي محلي به مزيت‌هاي ملي

از سوي ديگر مديرعامل خبرگزاري مهر بر اين باور است كه چنين جشنواره‌ها و نشست‌هاي فرهنگي نشان مي‌دهد كه جامعه رسانه‌اي و مطبوعاتي كشور، خيلي هم بدون پشتوانه نيست و مي‌افزايد: يكي از غفلت‌هاي بزرگ در جامعه اطلاع‌رساني، غفلت از توانمندي‌هاي محله‌اي و منطقه‌اي است.

مهندس پرويز اسماعيلي يادآور مي‌شود: بايد فرصت‌هايي ايجاد شود كه براساس آن بتوان اين توانمندي‌هاي محلي را به مزيت‌هاي ملي تبديل كرد.

وي پيرامون سطح مطالب موجود در نشريه‌هاي سومين جشنواره نشريات فرهنگي، اظهار داشت: كارهاي كيفي خوبي را در زمينه فعاليت‌هاي رسانه‌اي شاهد بودم. مقاله‌هايي در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي، معنوي و هنري در اين نشريه‌هاي محلي ديدم كه نه تنها مي‌توانند با نشريه‌هاي ملي و سراسري رقابت كنند بلكه مي‌توانم به جرأت بگويم كه در بيشتر موارد از طيف زيادي از رسانه‌ها و مطبوعات به لحاظ كيفيت استانداردهاي خبري و نوشتاري بالاترند.

مديرعامل خبرگزاري مهر تصريح كرد: كساني كه در اين نشريه‌هاي محلي فعاليت‌ مي‌كنند، بايد سعي‌شان بر اين باشد كه با استفاده از فن‌آوري جديد و امكانات نويني كه در اين زمينه وجود دارد، سعي كنند كار خوب خودشان را به مخاطب بيشتري ارائه كنند. اسماعيلي يادآور شد: اگر نشريه‌هاي محلي وارد اين فضا شوند، در سطح حاكميت و مديريت كلي رسانه‌اي كشور نيز اين‌گونه فعاليت‌ها بيشتر ديده مي‌شود و به تعامل رسانه‌هاي سراسري با رسانه‌هاي محلي كمك بيشتري مي‌كنند.

وي درباره چشم‌انداز چنين فعاليت‌هاي فرهنگي نيز مي‌گويد: اكنون در دنيا ثابت شده است كه رسانه‌هاي محلي نقش مؤثرتري نسبت به رسانه‌هاي بزرگ در باورپذيري و انتقال باورها دارند؛ چون متأسفانه  اولويت‌هاي رسانه‌هاي بزرگ بيشتر به سوي مصرف‌زدگي تكنولوژيك يا تبليغاتي شدن پيش‌رفته است. مدير عامل خبرگزاري مهر توضيح داد: رسانه‌هاي بزرگ براي اينكه اقتصاد خودشان را مديريت كنند، مجبور مي‌‌شوند كه يك نوع مصرف تكنولوژيك را القا كنند اما رسانه‌هاي محلي و منطقه‌اي، آزادترند و اين قيدها را ندارند.

اسماعيلي تصريح كرد: رسانه‌هاي محلي مي‌توانند مصرف فرهنگي ايجاد كنند و از اين منظر، بستر بسيار خوبي براي تحكيم باورهاي اعتقادي و اخلاقي جامعه به حساب مي‌آيند.

وي‌ يادآور شد: نقشي‌ كه رسانه‌هاي منطقه‌اي دارند قابل مقايسه با رسانه‌ها بزرگ نيست و مي‌توانند خدمت‌هاي بزرگي را به جامعه كنند؛ لذا ضرورت حمايت مسئولان محلي از اين رسانه‌ها (براي ورودشان به فضاي اطلاع‌رساني جديد و خلق مخاطب‌هاي تازه) مهم است.

 

يكشنبه 2 دی 1386 - 10:17


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری