دوشنبه 28 خرداد 1397 - 17:29
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كشكول

 

حجت الاسلام سيدنورالله موسوي‌نيا
مديركل تبليغات اسلامي استان بوشهر

 

ستارگان پراكنده اسلام زمين

 

به مناسبت ولادت امام جواد عليه‌السلام

زينت بخشندگان، امام جواد عليه‌السلام مي‌آيد تا زمين مدينه يك بار ديگر مولودي ديگر از نسل هابيل را به شادباش بنشيند.

مي‌آيد تا چشمان آسمان را به روشني سيمايش روشن شود  و لاهوتيان و ناسوتيان را در شادي ميلاد خويش فرو برد.

كبوتر دل در هواي طواف گنبد نوراني كاظمين، پرمي‌گشايد تا همراه با فرشتگان الهي، حرم مطهرش را با بالهاي خود غبار برويد و ديده را به ضريح او روشن سازد.

در زادروز مولود مبارك رجب، با يك آسمان نياز از يگانه بي‌همتا مي‌خواهيم در درياي بيكران بخشش جواد الائمه غرقمان سازد و در زمره شيفتگان واقعي او قرارمان دهد.

ولادت فرخنده و مسعود نهمين آيت سروري و پيشواي كرامت و بخشندگي امام، ابوجعفر محمدبن علي نهمين امام از امامان دوازده گانه شيعيان و يازدهمين معصوم از چهارده معصوم است. مشهورترين لقبهاي آن حضرت جواد (بخشنده) و تقي (پرهيزگار) است. پدرش امام رضا عليه‌السلام و مادرش سبيكه يا ريحانه يا دره از مردم نويي (شمال سودان) است امام در سال 195 هجري قمري در مدينه به دنيا آمدند.

امام جواد عليه‌السلام در سال 203 هجري قمري پس از شهادت پدرش امام رضا عليه‌السلام در سن هشت سالگي به امامت رسيد دوران هفده ساله امامت او با حكومت مامون و معتصم خلفاي عباسي، همزمان بود هنگامي كه امام رضا عليه‌السلام به دعوت مامون از مدينه به توس رفت. امام جواد عليه‌السلام كه كودك بودند مانند ديگر افراد خانواده حضرت رضا عليه‌السلام كه در مدينه ماند و در سال 202 هجري قمري براي ديدار پدر به مرو رفت و سپس به مدينه بازگشت.

پس از شهادت امام رضا عليه‌السلام مامون به بغداد رفت او كه از كمالات علمي و معنوي امام جواد عليه‌السلام آگاه بود ايشان را از مدينه به بغداد دعوت كرد. اما دولتمردان عباسي و اطرافيان حكومتي مامون از اين اقدام ناخشنود بودند، به ويژه آنكه مامون تصميم داشت دختر خود ام الفضل، را به همسري امام جواد عليه‌السلام درآورد. مامون براي آنكه آنها را از مقام علمي و فضل آن حضرت آگاه كند در بغداد مجلس بحثي ميان او و دانشمندان بزرگ آن روزگار ترتيب داد. در اين مجلس امام به پرسشهاي علما پاسخ گفت و ميزان دانش و هوش وي بر آنان آشكار شد. پس از آن مامون دختر خود را به همسري امام درآورد.

امام جواد عليه‌السلام پس از چندي به سفر حج رفت و از آنجا به مدينه بازگشت، و در پايان خلافت مامون در آن شهر ساكن بود. پس از مرگ مامون به دستور معتصم عباسي، روايتها به دستور معتصم مسموم شد و به شهادت رسيد.

امام جواد عليه‌السلام را همه مسلمانان عالمي بزرگ مي دانستند. ايشان انساني بردبار، نيكوسخن، عابد و بسيار باهوش بود، حديثهاي بسياري از آن امام در كتابهاي حديث از جمله عيون اخبار الرضا، تحف العقول، مناقب، بحار الانوار و ... نقل شده است.

نياز مومن به سه چيز

المومن يحتاج الي توفيق من الله، و واعظ من نفسه، و قبول ممن ينصحه.  مومن نياز دارد به توفيقي از جانب خدا، و به پندگويي از سوي خودش، و به پذيرش از كسي كه او را نصيحت كند.

استوار كن آشكار كن

اظهار الشيء قبل ان يستحكم مفسده له

اظهار چيزي قبل از آن كه محكم و پايدار شود سبب تباهي آن است.

قطع نعمت، نتيجه ناسپاس

لا ينقطع المزيد من الله حتي ينقطع الشكر من العباد. افزوني نعمت از جانب خدا بريده نشود تا آن هنگام كه شكرگزاري از سوي بندگان بريده شود.

تاخير در توبه

تاخير التوبه اغترار و طول التسويف حيره و الاعتذار علي الله هلكه و الاصرار علي الذنب امن لمكرالله. فلا يامن مكر الله القوم الخاسرون. سوره اعراف آيه99. به تاخير انداختن توبه نوعي خودفريبي است و وعده دروغ دادن نوعي سرگرداني است، و عذر تراشي در برابر خدا نابودي است و پافشاري بر گناه آسودگي از مكر خداست. از مكر خدا آسوده نباشند مردمان زيانكار.

نامه امام جواد به دوستش

كتب الي بعض اوليائه: اما هذه الدنيا فانا فيها مغترفون ولكن من كان هواه هوي صاحبه و دان بدينه فهو معه حيث كان والاخره هي دار القرار.

امام جواد عليه‌السلام به يكي از دوستانش نوشت: اما در اين دنيا ما زير فرمان ديگرانيم، ولي هركه خواسته او خواسته امامش و متدين به دين او باشد، هرجا كه باشد با اوست و دنياي ديگر سراي جاودان است.

مسئوليت گوش دادن

من اصفي الي ناطق فقد عبده، فان كان الناطق عن الله فقد عبدالله و ان كان الناطق ينطق عن لسان ابليس فقد عبد ابليس.

هركه گوش به گوينده اي دهد به راستي كه او را پرستيده پس اگر گوينده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستيده و اگر گوينده از زبان ابليس سخن گويد به راستي كه ابليس را پرستيده است.

پسنديدن در حكم پذيرفتن

من شهد امرا فكرهه كان كمن غاب عنه، و من غاب عن امر فرضيه كان كمن شهده.

كسي كه در كاري حاضر باشد و آن را ناخوش دارد مانند كسي است كه غايب بوده و هركه در كاري حاضر نباشد ولي بدان رضايت دهد مانندكسي است كه خود در آن بوده است.

نوشته امام جواد عليه‌السلام

ان انفسنا من مواهب الله الهنيئه و عواريه المستودعه يمتع بها متع منها في سرور و غبطه و ياخذ ما اخذ منها في اجر و حسبه فمن غلب جزعه علي صبره حبط اجره ونعوذ بالله من ذلك.

حضرت جوادالائمه عليه‌السلام به خط خود نوشت: جان و دارايي ما از بخششهاي گواراي خداست و عاريه و سپرده اوست، هر آن چه را كه به ما ببخشد مايه خوشي و شادي است و هرآن چه را بگيرد اجر و ثوابش باقي است. پس هركه جزعش بر صبرش غالب شود اجرش ضايع شده و از اين صفت به خدا پناه مي بريم.

دوستي با دوستان خدا و دشمني با دشمنان خدا

اوحي الله الي بعض الانبياء: اما زهدك في الدنيا فتعجلك الراحه و اما انقطائك الي فيمززك بي، ولكن هل عاديت لي عدواً و واليت لي ولياً.

خداوند به يكي از انبيا وحي كرد: اما زهد تو در دنيا شتاب در آسودگي است و اما رو كردن تو به سوي من،مايه عزت توست ولي آيا با دشمن من دشمني و با دوست من دوستي كردي؟

 

چهارشنبه 27 تير 1386 - 10:3


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری