پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 - 12:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرام

 

مباحثه بهترين شيوه تبليغات ديني

 

گزارشي به مناسبت هفته تبليغ و اطلاع رساني ديني

با توجه به تاثيرگذاري گسترده نهادهاي ديني و تبليغي ضرورت بازنگري و به روزرساني فعاليت اين نهادها در جامعه امروز ايران بيشتر احساس مي شود.

پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله وسلم نخستين پيام رسان آموزه هاي اسلامي محسوب مي شود. ايشان با حسن خلق، پاكي و صفاي باطن و با استفاده از ابزارهاي مناسب و روشهاي تبليغي آن روز به بهترين وجه ممكن حقايق اسلامي را اطلاع رساني كردند.

سازمانها و نهادهاي مختلفي از جمله رسانه‌ها در راستاي تبليغات ديني فعاليت مي‌كنند ولي هنوز بين اهداف اين تبليغات و نتايج آن در جامعه فاصله زيادي وجود دارد و چنانچه تبليغات ديني به شيوه‌اي صحيح و اصولي انجام شود، نتايج تربيت ديني در سطح جامعه به خوبي بروز و ظهور پيدا مي كند.

همچنين با نگاهي به ميزان ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه مي‌توان به عملكرد مثبت يا منفي نهادهاي تبليغي و ديني پي برد و مطمئناً زماني يك نهاد تبليغي مي تواند در جامعه تاثيرگذار باشد كه خود شناخت صحيح و دقيقي از آموزه‌هاي ديني و مشكلات فرهنگي جامعه داشته باشد. با توجه به گستردگي فعاليتهاي تبليغي و ضرورت توجه به مولفه‌هاي فرهنگ ديني طي حكمي از سوي حضرت امام خميني (ره) سازمان تبليغات اسلامي اول تيرماه سال 1360 تاسيس شد.

حضرت امام (ره) با استدلال‌هايي از جمله اينكه «تبليغات كه همان شناساندن خوبي‌ها و تشويق به انجام آن و ترسيم بدي ها و نشان دادن راه گريز و منع از آن است از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است» بر ضرورت وجود سازمان تبليغات اسلامي تاكيد كردند.

همچنين مقام معظم رهبري نيز در توصيه اي به دست اندركاران اين سازمان گفتند: شما امروز با ابزارها و شيوه‌هاي بسيار پيشرفته دشمن و تبليغات گسترده و امكانات بي‌حد و حصر كه در كينه‌توزي با اسلام و معارضه با بيداري اسلامي به كار مي رود، روبرو هستيد و بايد از توكل و توان مقدس خود و ظرفيت علمي و تبليغي كشور و به خصوص حوزه‌هاي علميه بهره گيريد و وظيفه تاريخي خود را كه بي شك با نصرت الهي و پيروزي حق همراه خواهد بود به بهترين شيوه به انجام رسانيد.

ايشان همچنين هدف عمده سازمان تبليغات اسلامي را معرفي انديشه تابناك اسلام به ديد روشن بينانه عموم مردم به خصوص جوانان دانستند و گفتند: نسل جوان ايران اسلامي ذخيره سرشاري از ايمان و شوق و طراوت و استعداد است و مسئولان تبليغات ديني كشور بايد پاسخگوي اين ظرفيت  و نياز عظيم باشند.

با اين توصيف از مهمترين اهداف كلي اين سازمان مي‌توان به احيا و اشاعه انديشه اسلامي، دفاع از اصول اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي، شناخت توطئه‌هاي فرهنگي- تبليغي بيگانگان، گسترش كمي و كيفي ديني مردم و سنت‌هاي ملي، تلاش براي هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه‌هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه‌اي، تاسيس و اداره موسسات فرهنگي و هنري، آموزشي و مراكز دانشگاهي و همكاري با ساير مراكز دانشگاهي موجود به منظور تربيت مبلغان، هنرمندان، سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور اشاره كرد.

جواد آريان‌منش عضو كميسيون فرهنگي مجلس در خصوص عملكرد سازمان تبليغات اسلامي طي 28 سال گذشته گفت: اين سازمان در ساماندهي تبعات و گسترش آن وهمچنين شكل دادن به وضعيت موجود مساجد و هيات امنا مساجد، اعزام مبلغ و فعاليت هاي مذهبي بسيار تاثيرگذار بوده و انتظارات را تاحدي برآورده است. وي ادامه داد: البته ترديدي نيست با توجه به اهداف بلند فرهنگي و تبليغي كه نظام جمهوري اسلامي دنبال مي كند وضعيت موجود با مطلوب آن فاصله زيادي دارد و نياز به تحول اساسي و توسعه در فعاليت‌هاي تبليغي كشور به وضوح احساس مي شود.

آريان منش با اشاره به موازي كاري‌هاي انجام شده در اين سازمان و نهادهاي مشابه مانند وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و امورخيريه ، شوراي هماهنگي  اظهار داشت: با تقسيم وظايف ، ساماندهي و حوزه بندي كاري هريك از اين نهادها مي‌توان مشكل را برطرف نمود.

همچنين حجه الاسلام والمسلمين حسين روحاني نژاد رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان تهران با ارزيابي جايگاه فعلي سازمان تبليغات اسلامي در فضاي فرهنگي جامعه اظهار داشت: با عنايت به رويكرد مردمي و جهت گيري دولت نهم به سمت احيا، توسعه و تقويت ارزشهاي ديني، فرهنگي جايگاه نهادهاي فرهنگ ديني كه سازمان تبليغات اسلامي نيز يكي از آنهاست مطلوب و مثبت است.

وي افزود: البته محدوديت هاي اعتباري و تنگناهاي قانوني مقرراتي از مشكلات عمده پيش روي اين سازمان است.

حجه الاسلام و المسلمين حسين روحاني نژاد با اشاره به سرمايه گذاري علني دشمنان اسلام در جهت ترويج فرهنگ ابتذال و مبارزه با فرهنگ غني اسلام عنوان كرد: آنان به اين وسيله مي خواهند با براندازي فرهنگ هاي اصيل بين مردم و فرهنگشان فاصله ايجاد كنند ولي بر خلاف تلاش هاي دشمن، هنوز رنگ و بوي مذهب و دين گرايي در جامعه وجود دارد كه همه برگرفته از همين اندك سرمايه ايجاد شده در راستاي ترويج فرهنگ ديني است.

با نگاهي اجمالي به نهادهاي ترويجي فرهنگ ديني مي توان دريافت يكي از گروه هاي تبليغي و تاثيرگذار در امر اطلاع رساني ديني برنامه سازان و رسانه ها هستند.

بي شك تبليغات در ايجاد رغبت و انگيزه  در مردم براي انجام امور ديني و فرهنگي بسيار موثر است و رسانه و دين تاثير متقابلي برهم دارند، از سويي رسانه ها تاثير عميق و گسترده اي بر دين و اخلاق جامعه باقي مي گذارند و از سويي مجبورند در كاركردهاي ذاتي خويش آموزه و خطوط قرمز ديني را مراعات كنند.

با اين وجود تبليغات ديني به شيوه ها و شكل هاي متفاوتي براي نتيجه بخشي بيشتر و بهتر در اذهان عمومي طرح مي شود. گاه اين تبليغات به شيوه هاي ضمني و محتوايي و گاه به شيوه غيرمستقيم براي تبليغ و ترويج مفاهيم و آموزش ديني با حساسيت و بازتاب هاي منفي رو به رو خواهد شد. بنابراين استفاده از شيوه هاي غيرمستقيم مخاطبان را ناخواسته با خود همراه مي كند و با گذشت زمان، خود فرهنگي پايدار را به وجود مي آورد.

حسين، 32 ساله و هنرمند درباره نحوه اجراي تبليغات ديني در جامعه مي گويد: بيشتر اين تبليغات به صورت شعاري، مستقيم و بدون بهره گيري مناسب از ابزارهاي هنري در سطح جامعه نمود پيدا مي كند. اين گونه نگاه به مسايل ديني براي جوامعي كاربرد دارد كه شناخت كمتري از دين دارند ولي براي جامعه اسلامي ايران بهترين شيوه تبليغات همان اجازه پرسش و پاسخ و مباحثه در امور ديني است.

محمد 63 ساله و بازنشسته درباره فعاليت سازمان تبليغات اسلامي در اين زمينه مي گويد:بزرگترين رسالت اين سازمان نهادينه كردن اخلاق اسلامي در جامعه است. به نظر وي تبليغات در اين زمينه ناقص اجرا مي شود. چه بسا كساني كه در اين زمينه فعاليت مي كنند شايسته اجراي تبليغات و اخلاق اسلامي نيستند. به همين جهت تبليغات آنها در جامعه موجب تاثيرات منفي و برداشت هاي ناصحيح از دين مي شود.

از سوي ديگر بابك 25 ساله و دانشجو با اشاره به فعاليت هاي وسيع سازمان تبليغات اسلامي به عنوان بزرگترين نهاد اطلاع رساني ديني در كشور مي گويد: عموم مردم به علت ضعف اطلاع رساني، شناخت محدودي از فعاليت هاي سازمان تبليغات دارند. در حالي كه اين سازمان عملكرد مناسبي براي اطلاع رساني ديني در تمام حوزه ها از جمله سينما، تاتر، تلويزيون و حتي در سطح خبرگزاري ها و ساخت نرم افزارهاي فرهنگي و انتشارات داشته است.

با اين توصيف بايد گفت در دنياي مدرني كه با محور قرار دادن ارتباطات انساني سعي در حاشيه قرار دادن ارتباط با خداوند دارد بايد تلاش كنيم تا به اصالت خود بازگرديم و اگرچه تاكنون فعاليت هاي زيادي در جهت تبليغ و معرفي آموزه هاي ديني انجام شده است اما ظرفيت هاي به وجود آمده پس از انقلاب اسلامي قطعاً بيشتر از اين مقدار است و بايد با بهره گيري از بستر موجود به خوبي براي تبليغ اسلام از آن استفاده شود و همچنين از نگاه بازرگاني و تجاري به امر تبليغات ديني كه يكي از بزرگترين آفت هاي اطلاع رساني است بپرهيزيم.

 

يكشنبه 3 تير 1386 - 9:52


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری