يكشنبه 4 تير 1396 - 21:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

محمد عصاريان

 

احياي افكار امام خميني احياي اسلام است

 

اشاره

حجه الاسلام رسول سعادتمند متولد سال 1336 در شهرستان دشتستان استان بوشهر است. وي در دوران علم و تحصيل به علوم حوزوي علاقمند شد و در نتيجه وارد حوزه علميه گرديد. وي طي دوران تحصيل خود به تحقيق و پژوهش پيرامون علوم فقه و اصول پرداخت و فعاليت هاي تفسيري نيز در اين زمينه داشته است. وي از سال 1368 به صورت پراكنده به تاليف آثاري پيرامون تفكرات امام خميني پرداخت و از  سال 1377 به صورت جدي اين فعاليت تا امروز استمرار داده است. وي سرانجام توانسته است مجموعه اي پيرامون افكار امام خميني تاليف كند. اين مجموعه شامل سه عنوان كتاب با نام هاي  نام هاي عرفاني و عاطفي و خانوادگي امام خميني (ره)، نامه ها و پيام هاي تاريخي امام خميني (ره) و سيره رسول الله و آرمان هاي انبيا، از ديدگاه امام خميني (ره) مي باشد. با او پيرامون چگونگي تاليف اين مجموعه گفت و گويي انجام داده ايم كه در پي مي آيد:

ضرورت نگارش مجموعه كتاب هاي پيرامون امام خميني چه بوده است؟

انقلاب اسلامي ما براساس نظر و تفكرات ايشان بنيان گذاشته شده است و اگر مي خواهيم انقلاب اسلامي روشنگرانه به پيش رود بايد از همين افكار روشن و دقيق استفاده شود ما نيز خود را يكي از فرزندان انقلاب مي دانيم و اين حركت را هم براساس ادامه راه آن بزرگوار كرده ايم. ما در حدخودمان احساس وظيفه كرديم.

سابقه تاليف اين كتب به چه زماني بازمي گردد؟

سابقه تاليف اين كتب به نوعي به اولين روزهاي ارتحال ايشان بازمي گردد استارت كار زماني زده شد كه هنوز 40 روز از فوت امام نمي گذشت. من به اتفاق تعداد ديگري از طلاب در خرداد 68 گروه پژوهشي و تحقيقي تشكيل داديم كه براساس مطالب صحيفه نور اقدام به تحقيق و پژوهش راجع به افكار امام خميني كرديم. نتيجه كارهاي ما در همان سال در مجله حوزوي راه علم در چندين شماره چاپ شد. اين كار تنها در همان برهه زماني ادامه پيدا كرد و بعدها بنابر دلايلي متوقف شد. در اوايل سال 77 بود كه برخي از بزرگان حوزه (آيت الله حسيني بوشهري، آيت الله نمازي كه آن زمان نماينده خبرگان رهبري بودند) دعوتي از من و چند تن از طلاب بوشهر به عمل آوردند تا جمعي تشكيل شود و به ترويج آرا و افكار امام خميني بپردازد. بنده هم چون سابقه اين گونه كارهاي پژوهشي و تحقيقي را در فعاليت هاي فرهنگي خود داشتم، پذيرفتم و به گروه پيوستم. البته چندي بعد گروه موفق به همكاري با يكديگر نشد و به ناچار تفكيك شد و تنها من به طور جدي به ادامه آن كار پرداختم.

چه انگيزه شخصي براي ادامه كار داشتيد؟

خوب من به افكار امام بسيار علاقمندبودم.

يعني آن دوستان علاقمند نبودند؟

آنها هم علاقمند بودند، اما برخي از كارهاي شخصي مانند اعزام به بعضي از شهرستان ها مانع از ادامه كار شد. به هر حال اين توفيق نصيب بنده شد تا بتوانم به صورت جدي اين راه را ادامه دهم. بنده از همان سال 76  و 77 كار تحقيق و پژوهش را پيرامون افكار حضرت امام آغاز كردم و ادامه اين راه را هم بسيار لازم مي ديدم چرا كه معتقدم اين افكار تنها متعلق به زمان گذشته نيست بلكه عمق افكار ايشان در آينده معني پيدا مي كند. آن تن امام بود كه در سال 68 نقاب در خاك كشيد اما افكار آن حضرت زنده و پايدار است. به اعتقاد من هركسي مي تواند در اين راه قدمي بردارد نبايد كوتاهي كند چرا كه احياي افكار امام، احياي اسلام است.

چه منابعي در تهيه و تنظيم اين مجموعه مورد استفاده قرار گرفت؟

در ابتدا اساس كار ما كتاب صحيفه نور بود. كه از طرف وزارت فرهنگ به چاپ رسيده بود. اين كتاب رايج ترين كتاب پيرامون افكار امام خميني بود. پس از آن وقتي موسسه نشر آثار امام خميني مجموعه دو جلدي كتاب صحيفه امام را منتشر كرد، تمركز فعاليت هاي ما بر روي اين آثار قرار گرفت.

از كتاب هاي ديگري هم استفاده كرديد؟

برداشت هايي از سيره امام خميني (ره)  و  پابه پاي آفتاب

زمانيكه صرف شد براي تاليف اين مجموعه چه مدتي بود؟

حداقل 8 سال به صورت متمركز كار شد.

ويژگي خاص اين مجموعه كتاب پيرامون افكار امام خميني چيست؟

تاليف اين كتب از دو جنبه قابل بررسي است. اول اينكه در سال 77 كه كار را آغاز كرديم حاصل كار را به صورت 8 عنوان در قطع پالتويي منتشركرديم. شيوه كار هم از نوع فيش برداري از نظرات و تفكرات امام بود. نظر ما برآن بود كه كتاب هايي كه در زمينه امام خميني در سطح جامعه وجود دارند بسيار سخت و سنگين هستند. بنابراين سعي شد كاري متفاوت عرضه شود. البته موضوعات كاري ما باديگر كتب تفاوتي نداشت اما شيوه كار ما متفاوت بودو تفاوت هم در اينجا بود كه ما فكر مي كنيم فرمايشات حضرت امام بايد در قالب جذاب تري ارائه شود. به همين خاطر هم شكل كتاب ها را پالتويي درنظر گرفتيم تا هم در حوصله خوانندگان ما باشد و هم تلاش شد براي تيترگذاري  مطالب از فرمايشات مستقيم خود امام استفاده كنيم. در انتخاب عناوين سعي شد مفاهيم بسيار ساده و روشن و جذاب در دستور كار قرار گيرد اما در مرحله دوم كه كار گسترده تر شد سعي بر آن شد كتاب هايي را چاپ كنيم كه بيشتر مورد استفاده كتابخانه ها باشد. مي خواستيم افراد پژوهشگري كه قصد تحقيق و بررسي بر روي افكار امام خميني را دارند، دسترسي ساده و روان تري به اين مفاهيم داشته باشند . نتيجه اين كار چاپ كتاب «انقلاب از آغاز تا پيروزي» شد كه مربوط به كل نامه ها و پيام هاي امام كه در مجموعه 22 جلدي صحيفه امام به صورت پراكنده موجود بود، مي باشد. ما اين نامه ها را در اين كتاب براساس صدور تاريخي از طرف آن حضرت طبقه بندي كرديم.

معيار انتخاب نامه ها در كتاب نامه هاي عرفاني امام به خانواده خود چه بوده است؟

تمامي پيام ها و نامه هاي اخلاقي امام كه از سال 57 تا 68 به خانواده خود دادند جمع آوري و در اين كتاب به چاپ رسيده است.

پس موضوع اخلاق ملاك قرار گرفت؟

بله

چرا سبك و سياق نگارش نامه هاي خانوادگي امام در برابر پيام هايي به شاگردانشان متفاوت است؟

اگر بخواهيم اين موضوع را از ديد كلي نگاه كنيم بايد گفت حكمي كه امام طي ساليان سال پيش از انقلاب استفاده مي كردند در مقايسه با قلم ايشان پس از انقلاب بسيار متفاوت است. آن قلم بسيار رسمي و كلاسيك است اما پيام هاي ايشان بعد از انقلاب به خانواده شان بسيار روان و جذاب و لطيف و در عين حال رسمي است. به عنوان نمونه پيام ايشان دربرائت از مشركين را مي توان نمونه اي از اين پيام ها نام برد. قلم امام در نگارش مطالب عرفاني ، اجتماعي، سياسي كاملاً‌ انتخاب شده و مجزا مي باشد و ايشان هرنوع نگارشي را متناسب با آن مفهوم انتخاب مي كردند.

نظرتان راجع به پيام گورباچف چيست؟

در اين پيام اصل بيان مطالب فلسفي به صورت گذرا و ساده و قابل فهم است.

ارتباط دانشجويان خارجي با امام خميني چگونه تعريف شده است؟

امام خميني به نوعي رهبري امت اسلامي را به عهده داشتند. بنابراين مخاطب ايشان هم طيف وسيع و گسترده جوامع عام و هم روشنفكر مسلمان است. مخاطب يك سري از پيام هاي امام در خارج از كشور،‌اعضا انجمن هاي اسلامي دانشجويان خارج از كشور بوده است كه در اروپا و آمريكا و هند مستقر بودند. البته اين پيام ها يك طرفه نبوده است. امام با اين اتحاديه ها مرتبط بودند. اعضا انجمن ها گزارش فعاليت هاي سالانه شان را به امام منعكس مي كردند  و امام نيز اين افراد را راهنمايي و هدايت مي كردند.

جدا از شناختي كه در ذهن شما از امام خميني وجود داشت، تاليف اين كتب شما را به چه شناخت جديدي از ايشان رسانيد؟

به صورت كلي همه امت اسلامي در داخل  و خارج از كشور از امام خميني شناخت خاص به خود را دارند. اما اين شناخت ها با يكديگر متفاوت است. به صورت كلي هرچقدر شما با فردي بيشتر محشور باشيد، شناخت شما از آن فرد بيشتر و كامل تر مي شود. ما با صفات ويژگي هاي امام خميني از دور، قبل از دوران تحقيق و پژوهش آشنا بوديم. اما هنگاميكه در اين عرصه به فعاليت پرداختيم به عمق آن ويژگي ها و خصائل بيشتر از پيش پي برديم. صفات تعبد، شجاعت و هوشياري ايشان براي تمامي امت اسلامي آشناست اما هنگاميكه به مرور زمان و با پژوهش و ممارست به شناخت جديدي از ايشان دست پيدا كرديم متوجه اين موضوع شديم كه ويژگي و خصائل ايشان نه تنها سطحي و گذرا نبوده است بلكه جزء ملكات نفساني ايشان بوده است.

 

يكشنبه 13 خرداد 1386 - 11:2


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری