چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 17:6
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمد عصاريان

 

گزارشي از نمايشگاه عكس هاي برتر تئاتر سال 85

 

رسول اوليازاده رئيس خانه عكاسان ايران:

زبان تصوير، زبان بشريت است.

نمايشگاه عكس هاي برتر سال 85 در دو بخش نمايشگاهي و مسابقه اي در هفته جاري در خانه عكاسان ايران با حضور جمع قليلي از عكاسان و اساتيد اين رشته برگزار شد. اين مراسم  به همت مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و خانه عكاسان ايران برپا شد و بر پايي اين نمايشگاه همراه بود با اهدا جوايزي به عكاسان برگزيده سال 85 كه عكس هاي آنان در قالب 65 اثر بر ديوارهاي نمايشگاه به نمايش گذاشته شده بود در ابتداي مراسم حسيني دبير برپايي نمايشگاه و مسابقه عكس هاي برتر 85 پشت تريبون قرار گرفت و گفت: در ابتدا لازم مي دانم تعامل صورت گرفته ميان اهالي عكاسي و تئاتر جامعه هنري را تبريك بگويم. اگر به تاريخچه كوچك و مختصر عكاسي تئاتر رجوع كنيم مي بينيم عمر اين ژانر هنري بيش از 12 سال نيست. در 12 سال پيش مسابقه عكس تئاتر در بخش جنگي جشنواره بين المللي فجر توسط حسين فرخي به اجرا درآمد كه طي آن نيز كتابي چاپ شد.

در نوزدهمين  جشنواره بين المللي فجر نيز به همت سيف الله صمديان شاهد برپايي نمايشگاه 10 سال عكاسي تئاتر ايران بوديم كه بعد از برگزاري اين دو نمونه، ديگر هيچ فعاليتي در اين عرصه شكل نگرفت. حسيني در مورد چگونگي برپايي اين نمايشگاه گفت: موضوعي كه مدتها ذهن من و دوستانم را مشغول كرده تشكيل انجمن مستقل عكاسان تئاتر بود كه برخوردار از جايگاه مناسبي باشد و صرفاً عكاسي تئاتر را به بحث ژورناليستي آن ختم نكند. به هر حال هر نمايشي پس از مدتي به دليل شكل اجرايي آن نمايش تمام خواهد شد. حتي بزرگترين نمايش هاي جهان كه طي 20 سال هم روي صحنه اجرا مي شدند به دليل شكل اجرايي نمايش از صحنه پايين آمدند و تنها ياد  تصويري آن نمايش، در ذهن‌ها مانده است. بنابراين به اين نتيجه رسيديم كه نمايشگاه عكاسي تئاتر ديگري را برپا كنيم تا بتوانيم شاهد رشد و حرفه اي شدن اين ژانر در هنر عكاسي باشيم».

دبير نمايشگاه عكس هاي برتر سال 85، عكاسي تئاتر را مظلوم دانست و افزود: «مركز هنرهاي نمايشي در عرصه تئاتر براي تمام عوامل اجرايي يك نمايش يك تعرفه و حق الزحمه معين دارد اما جاي عكاس تئاتر در اين چارت خالي است. عكاسان تئاتري كساني هستند كه بار تصويري جامعه را بر روي دوش دارند كساني كه بايد عوامل نمايش را در يك فرم خود بگنجانند در حاليكه امروز در اين مراسم هيچ يك از آن كارگردانان و هنرمندان صحنه تئاتر حضور ندارند.»

وي در ادامه از اوليازاده رئيس خانه عكاسان به دليل زحمات بي‌منت و خالصانه در برپايي اين نمايشگاه قدرداني كرده وافزود: «نمايشگاه برگزار شد اما مهم آن است كه بتوانيم اين جريان را به صورت مداوم ادامه بدهيم و به تعريف و جايگاه مشخصي نسبت به اين ژانر هنري دست پيدا كنيم.»

اوليازاده مدير خانه عكاسان ايران ديگر سخنران اين مراسم بود وي پيرامون چگونگي انتخاب آثار رسيده گفت: داوري ها در دو قسمت شش ماهه اول و شش ماهه دوم سال 85 انجام گرفت. اساتيد بزرگ اين عرصه كه هيات داوران را تشكيل مي دادند استاد سمندريان، استاد سيامك زمرديان مطلق و اميرعابدي، متحمل زحمات زيادي شدند. بنده خود شاهد بودم كه اين دوستان تا ديروقت به بررسي كارشناسانه و اصولي عكس هاي مورد نظر مي پرداختند كه لازم است در همين جا از زحمات اين دوستان تشكر كنم. ما در انتخاب عكس ها نيز يك مشكل داشتيم و آن اين بود كه در نيمه دوم سال 85 عكس هاي كمتري در اختيار ما قرار گرفت.

وي دليل اين اتفاق را اينگونه بيان مي كند: «به دليل اينكه مدتي تئاتر شهر تعطيل بود و روابط عمومي آن هم در مورد در اختيار گذاشتن عكس هاي نمايشگاه اندكي كم لطفي مي كردند  در نتيجه عكس هاي كمتري در نيمه دوم سال 85 در اختيار داشتيم.»

رئيس خانه عكاسان ايران در ادامه به طرح پيشنهادي براي عكاسان اين مراسم پرداخت: «بنده پيشنهادي دارم كه اگر دوستان عكاس من در عرصه عكاسي تئاتر به آن توجه لازم را بكنند مي توانيم اين حركت را براي ديگر ژانرهاي عكاسي هم مورد استفاده قرار بدهيم. به اعتقاد من بهتر است اين عكس ها در كتابي چاپ شود و به جامعه عرضه شود.

وي اجرايي شدن اين پيشنهاد را منوط به يك عامل مي داند: متاسفانه ما براي اجرايي كردن اين فكر بودجه اي در اختيار نداريم و هيچ نهادي هم بودجه در اختيار ما قرار نمي دهد.بنابراين لازم است هر عكاسي حق التاليف چاپ عكس خود را كه 30000 تومان مي باشد را بپردازد تا بتوانيم كتاب را چاپ كنيم. سپس پس از انتشار كتاب قيمت تمام شده آنرا محاسبه مي كنيم و معادل حق التاليف پرداخت شده از سوي عكاس آن كتاب را در اختيار وي قرار مي دهيم.

وي ويژگي هاي اين حركت را اينگونه بيان كرد: «اول اينكه كتاب عكس سال را چاپ كرده ايم و دوم آنكه عكاسان مي توانند از اين كتاب به عنوان رزومه استفاده كنند و همچنين مي توانيم اين دستاورد را به عنوان معرفي اين ژانر به جامعه عرضه كنيم. اگر عكاسان اين حركت را به صورت خودجوش انجام دهند ما ديگر وامدار هيچ كس نخواهيم بود.»

وي در ادامه افزود: «شايد بتوانيم از اين طريق سواد بصري جامعه را ارتقا دهيم و در رشد و نمو آن موثر واقع شويم.»

سپس مجري برنامه پشت تريبون حاضر شد و پيرامون نكتهاي توضيح داد: « هنگاميكه اساتيد بزرگ «زمردي مطلق» و «عابدي» به بررسي آثار پرداختند مشاهد شد كه بررسي آثار شامل 2 جنبه مي شود: يكي تكنيك و ديگري ذات تئاتر. بنابراين لازم ديده شد از فردي ديگر كه با روح تئاتر آميخته شده است دعوت به عمل بيايد تا ايشان رادر اين امر ياري كند. از اين رو حضور استاد سمندريان را لازم ديديم.»

در ادامه حميد سمندريان استاد بزرگ كارگرداني تئاتر به سخنراني پرداخت. وي گفت: خوشبختانه حركت جديدي شكل گرفته است. پيوند تئاتر به عنوان هنري زنده، لحظه اي و ميرا با هنر عكاسي .در طبيعت تئاتر ما لحظه اي را داريم كه ديگر قادر به تكرار نيست. اگر صد شب را يك نمايش اجرا كنيم. صد نوع اجرا متفاوت خواهيم داشت اين موضوع برمي گردد به جو مورد نظر تئاتر.

سمندريان با انتقاد از كمبود ثمرات تصويري در عرصه تئاتر افزود: ما لحظات تصويري بسيار كمي در اين عرصه داريم تا بتوانيم در آينده نمايش اجرا شده را براساس آن بررسي و ارزيابي كنيم. بايد امروز اين پيوند ايجاد شده را مستحكم تر كنيم.وي در خصوص تخصص در هنر عكاسي در رابطه با صحنه نمايش گفت: عكاس بايد در اين زمينه آموزش ديده باشد و بتواند به صورت كاملاً‌تخصصي زاويه ديد و پر و خالي بودن فرم و تصاوير را در اين عرصه دنبال كند كه كار عكاس در اين زمينه از فعاليت فيلم بردار بسيار سخت تر است.

وي ادامه داد: عكاس تئاتر در تصوير خود بايد كلام و پيامي را بگنجاند كه اگر فردي نتوانسته است نمايش را ببيند بتواند پيام آن نمايش را در تصوير بگيرد. نوع زاويه ديد بسيار مهم است. حركتي كه فيلمبردار مي كند بايد عكاس از طريق لنز دوربين خود انجام دهد عكاس بايد حركت خود را در ثبوت و ايستا بودن تداعي كند.

امير عابدي ديگر سخنران اين مراسم با تشكر و قدرداني از زحمات ابراهيم حسيني دبيرنمايشگاه و رسول اوليا زاده مديرخانه عاسان حوزه هنري بيانيه هيات داوران در انتخاب عكس هاي برتر تئاتر سال 85 را قرائت كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است.

هيئت داوران در داوري اين مسابقه، داشتن حداقل استانداردهاي عكاسي يعني بهره مندي از نور كافي، و استفاده بجا از ابزارهاي عكاسي، استفاده به موقع از شرايط فيزيكي مقابل عكاس، انتخاب زاويه درست، لحظه نگاري مناسب از جمله نكاتي بوده اندكه از نگاه و زاويه ديد يك عكاس تئاتر مدنظر داشتند.

پس از پايان سخنراني عابدي نوبت به اعلام اسامي اهدا جوايز به برترين عكاسان تئاتري سال 85 در دو نوبت شش ماهه اول و شش ماهه دوم و اسامي افراد برتر رسيد.

برگزيدگان نيمه اول سال 85:

1-   علي آوازيان

2-   شكوفه هاشمي

3-   رئوفه رستمي

4-   سارا ساساني

برگزيدگان نيمه دوم سال 85

1-   رئوفه رستمي

2-   سمانه غلام نژاد

3-   مهناز ميناوند

اسامي عكاسان برتر سال 85

1-   امير اميري

2-   عليرضا كيان پور

3-   شهرام نوشير

4-   علي زارع

5-   گلريز فرماني

6-   حسين نوشير

7-   محمدمهدي كشاورزي

8-   محمدمهدي كشاورزي

9-   ابراهيم سيسان

10-  مريم مخل

11-  عليرضا محمديان

12-  تهمينه منزوي

13-  منصوره قره داغي

14-  قادر عاقلي

15-   آزيتا بيات

16-  نيما اسماعيل پور

در پايان مراسم نيز از شركت كنندگان با سيني هاي شيريني و شربت كثير پذيرايي شد.

حميد سمندريان ، سيامك زمردي مطلق و اميرعابدي از اساتيد برجسته عرصه هاي هنري در زمينه تئاتر و هنر عكاسي مي باشند كه لازم است براي آشنايي هرچه بيشتر خوانندگان با سه عضو هيات داوران به معرفي شخصيت و آثار ارائه شده اين بزرگان عرصه هنر پرداخته شود.

استاد حميد سمندريان:

حميد سمندريان در سال 1310 ديده به جهان گشود. وي مراحل تحصيل حرفه اي خود را در زمينه تئاتر را در آكادمي تعليمي ادوارد ماركس تحت نظر اساتيد برجسته رشته تئاتر به پايان رساند. وي در حال حاضرمدرس و كارگردان تئاتر مي باشد. سمندريان آموزشگاه آزاد بازيگري خود را در سال 1383 تاسيس كرد. از آثار وي مي توان به نمايش هاي دوزخ، اشباح، مرده هاي بي كفن، اجباري، ملاقات بانوي سالخورده،‌ نگاهي از پل مرغ دريايي، كرگدن، دايره گچي قفقاز، باغ وحش شيشه اي و ... وي همچنين داوري چندين جشنواره تئاتر بين المللي و كشوري را نيز برعهده دار بوده اند.

سيامك زمردي مطلق:

وي در سال 1337 در تهران به دنيا آمد. كار خود را با عكاسي از نمايش «مده آ» به كارگرداني قطب الدين صادقي در سال 67 آغاز كرد . از فعاليت هاي عكاسي تئاتر وي را مي توان به چند نمونه اشاره كرد:

برنده مدال نمايشگاه بين المللي (ميجكس) استراليا در بخش عكس تئاتر در سال 1382، منتخب به عنوان يكي از سه برگزيده در بيست و يكمين جشنواره بين المللي فجر 81، برگزيده اول عكاسي تئاتر ايران (انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر) در سال 81، منتخب بيست و دومين جشنواره بين المللي فجر در سال 82 و همچنين برگزاري چندين نمايشگاه عكس در داخل و خارج كشور

امير عابدي

عابدي در تهران سال 1341 به دنيا آمد. او در پرونده كاري خود تجربه 20 ساله عكاسي در تئاتر و سينما را دارد. از فعاليت هاي وي مي توان به نمونه هاي زير اشاره كرد:

-   عضو هيئت مديره خانه سينما در دو دهه اخير

-   رئيس انجمن عكاسان ايران در سه دوره

-   داوري جشنواره دفاع مقدس ،جشن خانه سينما و فيلم پليس و ..

دستاوردهاي امير عابدي در زمينه عكاسي تئاتر به شرح زير است:

-   برنده جايزه عكس از هشتمين جشن خانه سينما براي فيلم مزرعه پدري

-   برگزيده اولين دوره نمايشگاه عكس فيلم از انجمن عكاسان سينماي ايران

-  عضو انجمن صنفي عكاسان و مطبوعات و شوراي عالي داوري خانه سينما و هضو هيئت موسس انجمن ملي عكاسان

ابراهيم حسيني (دبير مسابقه)

حسيني در سال 1355 در شاهرود به دنيا آمد. وي كارشناس گرافيك از جهاد دانشگاهي مي باشد وي فعاليت هنري خود را در سال 1374 آغاز كرد و عكاسي بيش از 150نمايش صحنه اي را در كارنامه خود دارد. وي عكاس چند جشنواره سراسري و بين المللي تئاتر ايران از جمله جشنواره تئاتر فجر، تئاتر ماه،‌پانتوميم، تئاتر دانشگاهي، تئاتر كوتاه جوان، نمايش هايي دارد.

از دستاوردهاي وي به چند نمونه اشاره مي كنيم:

-  رپايي شش نمايشگاه گروهي در زمينه عكاسي تئاتر

-  چاپ كتاب (ماه در قاب) و (عكس هاي تئاتر)

-  نگارش مقالات و نقدهاي تخصصي در زمينه گرافيك تئاتر

-  طراح پوستر بيش از 25 نمايش صحنه اي

-  دبير ماهنامه تخصصي صحنه

در حاشيه مراسم تلاش كرديم با متوليان و برگزيدگان اين مراسم گفتگوي كوتاهي را انجام دهيم كه در پي مي آيد:

اوليازاده رئيس خانه عكاسان ايران:

رسول اوليازاده با ابراز خرسندي از برگزاري چنين مراسمي هدف از برپايي نمايشگاه را كشف استعداد جوان دانست و گفت: «به صورت كلي وظيفه اصلي خانه عكاسان كشف استعدادهاي جوان در تمام زمينه ها و گرايش هاي هنر عكاسي و پرورش آنها مي باشد. متاسفانه در گرايش عكاسي تئاتر، خانه عكاسان در سال اخير كم رنگ ظاهر شده بود كه با برگزاري اين مراسم سعي كرديم بار ديگر اين گرايش هنر عكاسي را مطرح و معرفي كنيم.» وي در ادامه گفت: «به همين جهت با دوستانمان در مجله تحصصي صحنه صحبت كرديم، طرحي را ارائه كرديم و در پايان نيز به اين تعامل رسيديم كه عكس هاي برگزيده تئاتر سال 85 را در دو قسمت معرفي كنيم. حاصل اين حركت 65 اثر خوب و مفيد و ارزشمند است كه روي ديوار مي بينيم.»وي حوزه هنري را مبناي شكل گيري اين حركت عنوان كرد

اوليازاده با اشاره به اينكه زبان تصوير، زبان قوميت ها و اقشار جامعه است ادامه داد: «ما با استفاده از هر زباني تنها قادر به برقراري ارتباط با مخاطبان آن زبان هستيم اما زبان تصوير زبان بشريت است تصوير مرز و جغرافيا را از بين مي برد و هر مخاطبي مي تواند با آن ارتباط برقرار كند.»

سيامك زمردي مطلق (عضو هيئت داوران)

سيامك زمردي مطلق در خصوص ارتباط عكاسان ما با عكاسان بين المللي مي گويد: «ما سال ها قبل حدود 35 عكس را به فرانسه برديم تا در برپايي نمايشگاهي شركت كنيم. بازخورد بسيار خوبي داشت. مردم فرانسه شگفت زده شده بودند كه چگونه يك زن با حجاب نمايش را اجرا مي كند. وقتي برگشتيم بنده براي آقاي نشاط رئيس مركز هنرهاي نمايشي وقت، گزارشي از اين سفر تهيه كردم و در آن اشاره كردم كه خارجي ها به ما لقب سفير تئاتر ايران را دادند. اميدوار بوديم اين سير ادامه پيدا كند اما با تعجب شاهد اين بوديم كه در سال هاي 84 و 85 و 86 چنين مراسمي هرگز برگزار نشد.

وي دليل اين امر را ضعف مديريت فرهنگي مي داند و ادامه مي دهد: ما يك مشكل اساسي در حوزه مديريت داريم. يعني هر مديري مدير قبلي خود را قبول ندارد. هر مديري از صفر شروع مي كند و طرح ها و برنامه هاي خودش را دارد. عكاسي تئاتر در چند سال اخير رشد قابل توجهي داشته است اما به آن بها نمي دهند.»

وي معتقد است بچه هاي عكاسي يك دست و متحد هستند و تنها نياز به تاسيس يك انجمن محكم و پايدار است: «دو سال پيش قرار بود انجمن تئاتر را پايه ريزي كنند كه به دلايلي مانند عدم زمان بندي مناسب امكان پذير نشد. مسئله يكدستي بچه نيست. بچه ها يكدست هستند. مسئله اين است كه نبايد پراكندگي عكس داشته باشيم.»

استاد حميد سمندريان (عضو هيئت داوران)

سمندريان مهمترين تهديد تئاتر ايران را فرهنگ متوليان و مخاطبان مي داند. وي مي گويد: «سمندريان در همه جا گفته است: تئاتر ما آسيب پذير است. در كشوري كه فرهنگ آن تئاتر و گويش هنرمند را محدود مي كند امكانات محدود است و كارها تصادفي شكل مي گيرد و روي صحنه مي رود، هنرمند مايوس خواهد شد.

وي فضاي اجرايي جشنواره هاي ما را محدود مي داند و مي گويد: بايد امكانات انتخابات بازيگران را بيشتر كنند ما نبايد هنرپيشگي را از كارگرداني و ديگر اجزاي نمايش مجزا بدانيم. تئاتر يك كليت است كه اين كليت ها ضعف و قوت ها را بوجود مي آورد.

صحبت‌هاي برگزيدگان مسابقه عكس تئاتر سال 85:

منصوره قره باغي، دانشجوي 21 ساله، يكي از برگزيدگان در قسمت عكس تئاتر سال 85 است. وي عكاسي در اين گرايش را مستلزم تحمل و فشارهايي مي داند.

وي كه به دليل عكس از نمايش «جنايات و مكافات» به كارگرداني «چيستا يثربي» حايز اين مقام شده است مي گويد: متاسفانه ما در عكاسي اين گرايش با مشكلاتي از قبيل عدم تحرك و  فضا مواجه هستيم.

 ابراهيم سيسان نيز ديگر برگزيده اين مراسم است. وي علاوه بر عكاسي تئاتر در گرايش هاي عكاسي صنعتي، طبيعت و معماري نيز فعاليت مي كند.

سيسان وضعيت آكادمي هنر عكاسي را جالب نمي داند و مي گويد:بچه ها از لحاظ تئوري ضعيف نيستند اما به صورت تجربي با مشكل مواجه اند.

وي دليل اين ضعف را اينگونه بيان مي كند: مواد اصلي قديمي هستند نگاه ها به روز نشده است. بايد سعي كرد در هر رشته اي در كنار شناختن اصول كلاسيك آن رشته نيم نگاهي هم به افق هاي جديد داشت.

وي معتقد است عكاسان تئاتري شديداً نياز به يك انجمن دارند براي ايجاد انجمن عكاسي تئاتر بايد از افراد حرفه اي استفاده كرد.

سيسان پيرامون تعداد كم شركت كننده در مراسم امشب مي گويد: در كل بايد مراسم شلوغ تر مي بود اما مردم كمي دلزده شده اند. فكر مي كنند سراغ هنر آمدن برابر است با هزينه كردن بايد وقت بگذارند و پول بدهند در صورتيكه هنر عكاسي ريشه در مردم دارد و توقع هنرمندان از جامعه آن است كه حداقل با توجه مردم به آثارشان اميد به كار را در خود تقويت كنند.

 عكسها از امير اميري

 

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1386 - 15:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری