پنجشنبه 23 آبان 1398 - 1:48
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمد عصاريان

 

سينماي معناگر از ضعف فيلم‌نامه رنج مي‌برد

 

گزارشي از پشت صحنه فيلم اجير، كاري از محسن خان‌جهاني

25 كيلومتر به سمت كرج كه از تهران خارج مي‌شي در دل كوه‌هاي شمالي به روستايي برمي‌خوري به نام ورديج، كمرشكن كوه را كه رد مي‌كني شكوفه‌هاي گيلاس و آلبالو چشمانت را نوازش مي‌كند. باران سوزني امان از كفت مي‌ربايد. شيشه و ماشين را پايين مي‌كشي و دستانت را به نم باران مي‌سپاري. پيچ‌هاي خطرناك و جاده غير ايمن نمي‌تواند تو را از اين فضاي دل‌انگيز جدا كند. اين منطقه خود چهار فصل است. دقايقي باراني و دقايقي بعد آفتاب مستقيم صورتت را مي‌سوزاند. لحظه‌اي بعد طوفان در مي‌گيرد و مدتي ديگر نسيم بهاري سرمستت مي‌كند. شيب تند جاده را در مي‌نورديم و از كنار باغات گيلاس و آلبالو، مناطق سبز بكر گذر مي‌كنيم و به دل روستاي ورديج مي‌زنيم. روستاي ورديج هم از هجوم اسكلت‌هاي فلزي و نخراشيده مدرنيته شدن در امان نمانده است. محسن خان جهاني نويسنده و كارگردان سينماي معناگرا در حال حاضر در اين روستا در حال ساخت آخرين فيلم خود به نام اجير مي‌باشد.

نور، صدا، تصوير 000

تصوير، لانگ شات. مجيد مظفري و نيكي مظفري داخل پژو 405 از كمرشكن كوه گذر مي‌كنند و تصوير باز گرفته مي‌شود. پس از طي اين مسافت مقابل دوربين متوقف مي‌شوند. مجيد درب را باز مي‌كند. نگاهي همراهش، در كنار دستش مي‌اندازد. از ماشين بيرون مي‌آيد. دست در جيب كاپشن كرم رنگش مي‌برد. آهي مي‌كشد و نگاهي به آسمان مي‌كند. خسته و دلگير از مقابل دوربين گذر مي‌كند و بر لبه دره مي‌ايستد. نيكي مظفري موبايل به دست، مشغول صحبت كردن از ماشين پياده مي‌شود. به جلوي ماشين تكيه مي‌زند و ايستاده پا روي پاي دگر مي‌اندازد.

-( بايد با پدر صحبت كنم000 متين هم مي‌آوريد000 بايد هماهنگ كنم با پدر000 بله)

خان جهاني، از بازيگرانش كاملاً راضي است. خان‌جهاني معتقد است براي فيلم‌هايي كه در تلويزيون پخش مي‌شود و شعاع مخاطبان آن گسترده است بايد از بازيگران حرفه‌اي استفاده كرد و اصرار خود به استفاده از بازيگران حرفه در تله فيلم خود را اينگونه توجيه مي‌كند. موضوع اجير مربوط به مسائل پيرامون نماز است. پسري پس از سال‌ها از كشور خارجي به ايران برمي‌گردد و قصد دارد به وصيت نامه پدرش عمل كند. پدرش در قسمتي از وصيت‌نامه وصيت كرده است كه براي سه ماه نماز قضايش، فردي را اجير كند تا سه ماه نماز قضا بجا بياورد و اتفاقاتي كه پيرامون اين موضوع اتفاق مي‌افتد. كارگردان فيلم اجير پيرامون ساخت اجير توضيح داد كه فيلم‌نامه اجير را طي 24 ساعت در سال گذشته نوشتم و بعد از تصويب با دوست خوبم ابوذر كبيري به روي كميت و كيفيت آن به بررسي پرداختيم. دي ماه 85 بود كه اكبري‌راد به عنوان تهيه‌كننده حاضر به سرمايه‌گذاري بر روي اين فيلم نامه شد. فيلم هم به سفارش سيماي همدان ساخته شده است. پيش توليد را از 25 اسفند شروع كردند و حدود 22 فروردين امسال پيش توليد فيلم به اتمام رسانده‌اند. فيلم 23 فروردين كليد خورد و تا امروز كه 12 روز از فيلم‌برداري كار گذشته است حدود 50 درصد كار هم ساخته شده است.

خان‌جهاني ژانر فيلم اجير را، قالب سينماي ديني مي داند و دليل انتخاب ژانر ديني را علاقه بسيار زيادش به سينماي ديني مطرح مي‌كند: سه تا فيلم قبلي من هم در اين ژانر ساخته شد و بسيار هم مورد تشويق مخاطبان خارجي و داخلي قرار گرفت.

او شيوه كارش را منحصر به خودش مي‌داند و عنوان مي‌كند: فيلم‌هاي من مختص به جعبه جادوئي نيست. بلكه من به صورتي فيلم مي‌سازم كه فيلم ظرفيت پذيرش مخاطبان خارجي را هم داشته باشد.

يكي از مطرح‌ترين بازيگران سينما و تلويزيون مجيد مظفري است كه در فيلم اجير نقش پسري به نام نصرت الله كه از خارج به ايران برمي‌گردد و قصد دارد وصيت نامه پدرش را جامه عمل بپوشاند، بر عهده دارد.

مجيد مظفري نقش خود را اين گونه ترسيم مي‌كند: پدر من در طول زندگي خود 4 ماه نماز نخوانده و در وصيت‌نامه خود قيد كرده است كه پسرش براي اداي نماي قضاي پدر اجير بگيرد كه نماز قضاي پدر را ادا كند. من معتقدم پدر به عمد اين عمل را انجام داده است تا من را با هويت خودم درگير كند. وقتي نصرت‌الله به ايران برمي‌گردد و به وصيت‌نامه پدر عمل مي‌كند، خود را با عده‌اي درگير مي‌كند كه در واقع نصرت‌الله طي اين درگيري ارتباطي گشمده‌هاي دروني خود را طي دوران مهاجرت به خارج از كشور پيدا كند و در مسير قصه به يك تحول و آگاهي مي‌رسد. وقتي دختر نصرت‌الله (نسترن) به ايران مي‌آيد پدر و دختر هر دو به دنبال خود مي‌گردند تا بتوانند هويت خود را بيابند و سرانجام هم تصميم مي‌گيرند در ايران بمانند. چرا كه معتقدند خيلي نيك است كه انسان در زندگي هويتش را از دست ندهد.

مهران رجبي ديگر بازيگر فيلم اجير در نقش آقا سيد مصطفي، معتمد و ريش سفيد محل ظاهر مي‌شود. مهران رجبي كه به تازگي در مجموعه طنز قرارگاه مسكوني هم ظاهر شده است، در ايفاي نقش خود سعي كرده است با تزريق ويژگي‌هاي شخصيتي خود و دميدن تجربه به نقش، سيدمصطفي را از يك معتمد خشك و معمولي تبديل به فردي با نشاط و سرحال كند.

نيكي مظفري ديگر بازيگر فيلم اجير است كه، در نقش نسترن، به ايفاي كار خود مي‌پردازد. دختر نصرت‌الله، كه او هم به ايران برمي‌گردد تا در كنار پدرش باشد.

فيلم اجير اولين تجربه بازيگري نيكي مظفري است. نيكي مظفري در يك خانواده هنرمند پرورش يافته، علاقه زياد خود به بازيگري را دليل حضور خود در اين فيلم مطرح مي‌كند. نيكي مظفري حضور خود در كنار پدرشان(نصرت‌الله) كه نقش مقابلشان را هم دارد بسيار هيجان‌انگيز توصيف مي‌كند و مي‌گويد: براي من تجربه كار با پدرم بسيار هيجان‌انگيز است. بعضي‌ها خيال مي‌كند چون پدر من در كنار من حضور دارند هواي من را خيلي دارند. اما من براي رسيدن به اين جايگاه متحمل سختي‌هاي زيادي شده‌ام. در پرورش روح بازيگري نيكي مظفري، زحمات فراواني كشيده‌ شده است تا پدرم اجازه دادند به صورت حرفه‌اي پا در اين عرصه بگذارم. نيكي مظفري همكاري با محسن خان‌جهاني را را آرزوي هر بازيگري مي‌داند معتقد است خان جهاني سينماي مخصوص به خودش را دارد.

در چند سال اخير سينماي ديني در كشور مورد توجه سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي واقع شده است. تخصيص بودجه به برنامه‌هاي سينماي ديني، نسبت به ديگر برنامه‌هاي فرهنگي بسيار قابل توجه است. به گونه‌اي كه بازيگران براي فعاليت در فيلم‌هاي ديني تقاضاي قراردادهاي سنگين مي‌كنند. اما محسن خان‌جهاني معتقد است با تمام اين توجهات به سينماي ديني، اين سينما هنوز نتوانسته است پارامترهاي لازم و كافي براي ارائه يك فيلم ديني با تاثيرگذاري فرهنگي بالا را رعايت كند. خان‌جهاني توجه مراكز ديني به ساخت فيلم ديني را كم‌رنگ مي‌بيند و معتقد است: عده‌اي فقط شعار مي‌دهند و پول خرج مي‌كنند، افرادي هم از كنار اين دست شعارها، شركتي تأسيس مي‌كنند و از راه سينماي ديني به امرار معاش مي‌پردازند. بودجه تخصيص داده شده به سينماي معناگرا بسيار خوب است اما هنوز سينماي ديني ما از ضعف فيلمنامه قوي و خلاق رنج مي‌برد.

 

 

شنبه 8 ارديبهشت 1386 - 16:21


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری