دوشنبه 5 تير 1396 - 18:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

محمد عصاريان

 

محسن خان جهاني: اجير، اثري تاثيرگذار در سينماي ديني است

 

محسن خان جهاني نويسنده و كارگردان مطرح در سينماي ديني كشور در چند سال اخير به شمار مي رود. وي با فيلم هايي مانند خواهران حافظ و نماز آخر توانست در چند جشنواره مورد استقبال و تشويق مخاطبان خارجي و داخلي قرار گيرد. وي توانست جايزه بهترين فيلم سينماي ديني و قرآني در سال 86 را با فيلم نماز آخر از آن خود كند. جايزه بهترين فيلم نماز و نيايش قم، جايزه بهترين كارگرداني، بازيگري، فيلم نامه نويسي در جشنواره فيلم هاي ديني رحمت تبريز، بهترين فيلم به معناي مطلق در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم سال 85 و ... از موفقيت هاي خان جهاني در عرصه فيلم نامه نويسي و كارگرداني است. همچنين وي در عرصه ساخت مستند نيز فعاليت مي كند كه مستند ارتفاع 437 متر از ساخته هاي اوست. محسن خان جهاني اكنون مشغول ساخت فيلم ديگري در عرصه سينماي ديني است. او هم اكنون در روستاي ورديج كرج مشغول ساخت فيلم اجير مي باشد. با وي پيرامون ساخت فيلم اجير و فعاليت او در سينماي ديني گفتگويي كرده ايم كه در پي مي آيد:

- ساخت فيلم اجير از كجا شروع شد و در حال حاضر روند ساخت فيلم چگونه است؟

- بنده فيلم نامه را سال قبل نوشتم . يعني حدوداً شهريور 85 كار تصويب شد سپس طرح را با يكي از دوستانم به نام ابوذر كبيري در ميان گذاشتم و هر دو بر روي فيلم نامه كار كرديم. دي ماه 85 بود كه به ما اطلاع دادند تهيه كننده پيدا شده است و حاضر است روي اين طرح سرمايه گذاري كند. فيلم به سفارش سيماي همدان كليد خورد. قصد ما اين بود كه پيش توليد را از دي ماه شروع كنيم اما به دليل اينكه تهيه كننده درگير كار ديگري هم بود 25 اسفند را شروع پيش توليد قرار داديم. 2 روز پيش توليد گذاشتيم بعد كار را تعطيل كرديم. سپس از 7 فروردين ادامه پيش توليد را انجام داديم كه تا 22 فروردين امسال به طول انجاميد. 23 فروردين كار كليد خورد و تا به امروز كه 11 روز از آغاز كارمان مي گذرد چيزي حدود 50 درصد كار انجام گرفته است و 50 درصد باقي مانده را در تهران و همدان خواهيم بود.

- لوكيشن هاي شما در تهران كجا خواهند بود؟

- كلاً‌2 روز ديگر در اين روستا خواهيم ماند. سپس به تهران مي رويم. ما در تهران در بيمارستان يك برج، يك برج نيمه ساز ، و در يك خانه ويلايي كار خواهيم كرد. همچنين به دليل اينكه كار به سفارش سيماي همدان است يك روز را مهمان همداني هاي عزيز خواهيم بود.

- نگارش فيلم نامه چقدر طول كشيد؟

- من كلاً بيشتر روي طرح فيلم هايم كار مي كنم تا نگارش فيلمنامه. معمولاً يك طرح خوب را 24 ساعته به فيلم نامه تبديل مي كنم و فيلم نامه فيلم اجير هم از اين امر مستثني نبوده است. اما بعداً آن را كمي تغيير دادم. فيلم نامه را پس از دو سه ماه اندكي تغيير دادم اما به صورت كلي قلم روز اولم را حفظ كردم.

- اجير در چه ژانري ساخته مي شود؟

- اين فيلم در ژانر سينماي ديني ساخته مي شود موضوع آن هم پيرامون نماز است. در فيلم قبلي من (نماز آخر) كه در جشنواره هاي خارجي و داخلي با استقبال روبرو شد، موضوع فيلم نماز بود و حالا اجير هم به نوعي دنباله فيلم نماز آخر است. فيلم نماز آخر در مورد نماز بود اما اجير بهانه اي براي نماز است. يعني اجيرگرفتن. پسري كه بعد از سالها از آمريكا به ايران برمي گردد و مي خواهد به وصيت نامه پدرش عمل كند. پدرش وصيت كرده كه براي او اجير بگيرند تا اجير، سه ماه نماز قضاي پدر را بخواند و اتفاقات ديگري كه در اين ميان مي افتد. تدوين اين فيلم هم به صورت هم‌زمان از ديروز توسط آقاي محسن توكلي آغاز شده است.

- چرا اين ژانر را براي ساخت فيلم سوم تان انتخاب كرديد؟

- من سينماي ديني را دوست دارم. سه تا فيلم قبلي ام هم با اين مضمون ساخته شد و بسيار هم مورد استقبال و تشويق قرار گرفت. البته فيلم هاي من بيشتر مورد توجه خارجي ها بوده است تا متوليان و هنرمندان در داخل كشور. شيوه كار من هم به گونه اي نيست كه تنها براي تلويزيون ايران فيلم بسازم. من فيلمي مي سازم كه هم مخاطبان خارجي بتوانند از مشاهده آن لذت ببرند و هم مخاطبان داخل كشور. اجير هم تا حدي تلويزيوني است چرا كه بيننده بيشتري دارد به همين دليل هم سعي كردم از بازيگران مطرح استفاده كنم.

- انتخاب بازيگران به چه صورت انجام گرفت؟

- تمام بازيگران مستقيماً‌توسط خودم انتخاب شدند. براي اين انتخاب من حتي از زماني كه طرح داستان را مي ريختم در ذهنم گزينه هايي را داشتم.

- پس مشاوره اي در كار نبود؟

- نه مستقيم خودم انتخاب مي كردم. حتي در ذهنم بازيگر جايگزين هم داشتم، مثلاً در ابتدا قرار بود نقش آقاي مجيد مظفري را آقاي علي نصيريان بازي كنند اما به دلايلي عليرغم اينكه ايشان از فيلم نامه بسيار لذت بردند اما موفق به همكاري نشدند كه دلايل آن هم قابل ذكر نيست. اما بنده در ابتدا براساس بازيگرهاي جايگزين در ذهنم مشخص مي كردم كه اگر آقاي نصيريان نشد از مجيد مظفري استفاده كنم يا اگر مهران رجبي نشد از عبدالرضا اكبري استفاده كنم.

- تا چه ميزان شخصيت بازيگران را براي نزديكي با نقش محول شده در نظر داشتيد؟

- تقريباً همه بازيگران خودشان هستند و بازي نمي كنند. آقاي مهران رجبي كه دقيقاً خودشان هستند اصلاً بازي نمي كنند. فقط مجيد مظفري علاوه بر تبلور شخصيت خود در نقش محول شده كمي به بازي مي پردازد.

- چه اتفاقي افتاد كه نيكي مظفري را اانتخاب كرديد؟

- انتخاب اول ما سميره سياح بود. ايشان بازيگر معروفي هستند و زماني كار هم زياد كرده بودند. با ايشان قرارداد بستيم اما بعداً به دليل يك‌سري تغييرات در فيلم نامه، وقتي با خانم مظفري آشنا شدم فكر كردم ايشان به شخصيت فيلم خيلي نزديك هستند.

- چگونه با ايشان آشنا شديد؟

- ايشان را به همراه پدرشان مجيد مظفري ملاقات كردم. در ابتدا به خود آقاي مظفري پيشنهاد را مطرح كردم. ايشان هم گفتند بهتر است با خود دخترم صحبت كني و ادامه كار ...

- خانم نيكي مظفري تا به حال تجربه اي در زمينه بازي داشته اند؟

- تا به حال بازيگري را تجربه نكرده است ولي چند فيلم ساخته اند و در حال حاضر هم دانشجوي رشته بازيگري هستند.

- از ايشان راضي هستيد؟

- من از همه بازيگران فيلم اجير راضي هستم . تا به امروز عالي ظاهر شدند.

- با توجه به اينكه سينماي ديني ما از يك نوع ضعف فيلم نامه رنج مي برد فيلم نامه اجير تا چه ميزان توانسته است پارامترهاي سينماي ديني را رعايت كند و به نوعي حق مطلب را ادا كند؟

- من فكر مي كنم تا به امروز كارهايي كه توسط من ساخته شده اند به دليل استقبال خوبي كه در داخل و خارج از آن به عمل آمده است، توانسته اند به پارامترهاي اين سينماي خاص نزديك شوند. اجير از نظر فرهنگي به قدري غني است كه فكر نمي كنم اگر متوليان فرهنگي ما 500 ميليون هم خرج فرهنگ ديني كشور مي كردند مي توانستند تا به اين ميزان تاثيرگذار باشند. من در اين فيلم نامه نگاه متفاوتي را عرضه نكرده ام. نگاه من كاملاً ساده و دوستانه و به نوعي رئاليستي است.

- تكرار مكررات كرده ايد يا حرف جديدي هم گفته ايد؟

- به جرات مي توانم بگويم حتي يك نمونه فيلم، سريال يا حتي فيلم كوتاه در سينما و تلويزيون ايران با اين ايده و موضوع و با اين عمق تاثيرگذاري تا به حال وجود نداشته است. شما در نوع خودش بازي فوتبال را نگاه كنيد، آيا تا به امروز فيلمي مانند «من ليدر هستم» ساخته شده است. در مورد موضوع نماز هم اين مضمون مصداق پيدا مي كند. اجير گرفتن. اصلاً چند نفر مي دانند اجيرگرفتن به چه معناست؟ آقاي علي نصيريان در آغاز اين كار، نزديك به دو هفته پيش براي مرور فيلم نامه به دفتر من آمدند. ايشان مي گفتند: تا اين لحظه نميدانستم اجير گرفتن يعني چه؟ اسم فيلم خيلي هندي است.

- با توجه به اينكه موضوع فيلم اجير نماز است و فيلم در ژانر سينماي ديني قرار گرفته است چرا شما براي يافتن تهيه كننده به سازمان ها و نهادهاي دولتي و ديني مراجعه نكرديد مثل سازمان تبليغات اسلامي ؟

- ببينيد، در حال حاضر سينماي ديني يكي از پردرآمدترين بخش‌هايي است كه مديران ما از اين بخش استفاده مي كنند. يعني عده اي فقط شعار مي دهند و پول خرج مي كنند. فردي شركتي باز مي كند و از راه سينماي ديني به امرار معاش مي پردازد. من اين نكته را بارها و بارها در مجامع مختلف متذكر شده‌ام. بودجه اي كه براي سينماي ديني اختصاص ميدهند بسيار زياد است ولي هيچ كار نو و طرح خلاقانه اي صورت نمي پذيرد. به همين سازمان تبليغات اسلامي بنده 7 بار پيشنهاد همكاري دادم و هر 7 بار مرا قبول نكردند.

- ايراد از چه بود؟

- مي گفتند از فيلمنامه است. بنده متن فيلم نماز آخر را به سازمان تبليغات اسلامي دادم. گفتند اين فيلم به درد ما نمي خورد، فيلم نامه خيلي قوي نيست. سينماي ديني انتظار بيشتري از متوليان فرهنگ ديني در كشور دارد.

 

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1386 - 16:37


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری