يكشنبه 4 تير 1396 - 21:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

جمال الدين آذري

 

نهادي براي ساماندهي آموزش‌هاي تبليغي

 

گفت‌وگو با حجت الاسلام سيدمحمد كامرانيان سرپرست اداره كل برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي تخصصي تبليغ

اشاره:

اداره كل برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي تخصصي تبليغ از زير مجموعه‌هاي معاونت آموزشي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي است. فعاليت‌هايي كه در اين اداره كل صورت مي‌گيرد پيش از اينكه به شكل پراكنده از طريق اداره آموزش سابق در برخي استان‌ها انجام مي‌گرفت ولي حالت برنامه‌ريزي شده و ساماندهي شده امروزي را نداشت.

اين اداره كل به منظور ساماندهي و هدفمند نمودن آموزش‌هاي تخصصي تبليغ براي كساني كه به طور مستقيم و غيرمستقيم با مسئله تبليغ دين مرتبط‌اند دوره‌هاي كوتاه مدت آموزشي طراحي كرده است كه در حال حاضر در استان‌ها اجرا مي‌شود. براي آشنايي با فعاليت‌هاي آموزش اين اداره با حجت الاسلام سيدمحمد كامرانيان سرپرست اداره كل برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي تخصصي تبليغ گفت‌وگو كرده‌ايم. كامرانيان 23 سال است كه در سازمان تبليغات اسلامي فعاليت مي‌كند و از 5/1 سال پيش تاكنون نيز سرپرستي اداره كل برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي تخصصي تبليغ را بر عهده دارد.

اداره كل شما آموزش غيررسمي چه قشري از جامعه را بر عهده دارد؟

اداره ما متناسب با مخاطبان خود 5 بخش دارد:

- تشكل‌ها و انجمن‌هاي اسلامي
- مداحان
- مبلغان
- روحانيون مستقر
- گفتمان‌هاي ديني

براي اين‌ها برنامه‌ريزي مي‌شود و در طول سال آموزش‌هايي براي زير مجموعه‌هاي اين گروه‌ها گذاشته مي‌شود.

اگر موافق باشيد هر كدام از قشرهاي مخاطب شما را يكايك بررسي كنيم از روحانيون مستقر شروع كنيم.

بلي ما در كشور 65 هزار روستا داريم اگر ما بخواهيم براي هر 10 روستا يك روحاني مستقر داشته باشيم حدود 6500 روحاني لازم است تاكنون 1080 روحاني در روستاهاي بزرگ مستقر شده‌اند و حدود 1200 روحاني هم از طرف دفتر مقام معظم رهبري، معاونت تبليغ حوزه علميه قم اعزام شده‌اند. سازمان تلاش مي‌كند كه تا سال آينده سقف اين روحانيان را به 5000 نفر برساند.

كدام روحانيان مي‌توانند در اين برنامه سازمان داخل شوند؟

روحانياني كه سطح دوم حوزه را تمام كرده‌اند به روستاها اعزام مي‌شوند. در طول سال براي اين‌ها كلاس‌هاي آموزشي گذاشته مي‌شود.

اين روحانيان را اداره شما انتخاب و آموزش مي‌دهد؟

انتخاب و به كارگيري‌شان از سوي معاونت فرهنگي و تبليغ است ولي آموزش‌شان از سوي معاونت پژوهش و آموزش و اداره كل ما انجام مي‌گيرد.

ما دوره‌هايي را براي اين‌ها تعريف كرده‌ايم و با هماهنگي استان‌ها و ارسال بودجه به استان‌ها اين دوره‌ها را برايشان برگزار مي‌كنيم.

در اين دوره چه آموزش‌هايي داده مي‌شود؟

اصول مديريت و برنامه‌ريزي تبليغ، جامعه‌شناسي تبليغ، پاسخ به شبهات ديني، تحليل سياسي و مسائل روز، خلاقيت و نوآوري در روش تبليغ، روانشناسي تبليغ و آشنايي با سايت‌هاي اينترنتي، روش‌هاي برگزاري مسابقات، مناسبت‌ها و اردوها از جمله موضوعات درستي است كه در اين دوره آموزش داده مي‌شود.

اين آموزش‌هايي كه داده مي‌شوند متناسب با نيازهاي چه قشري از جامعه است؟

مخاطبان اين روحانيان كدام قشر اجتماع هستند؟

با دو گروه، در مساجد با عموم مردم و نيز با قشر جوان و نوجوان ارتباط دارند.

براي نوجوانان و جوانان برنامه‌هاي خاصي برگزار مي‌كند مثل برنامه‌هاي تابستاني يا برنامه‌هاي ايام فراغت.

دوره آموزشي اين‌ها چقدر طول مي‌كشد؟

4 روز. اين‌ها فراخوانده مي‌شوند و در سازمان تبليغات اسلامي استان مربوط امكان مي‌گيرند و چهار شبانه‌روز برايشان دوره‌هاي مربوطه برگزار مي‌شود.

4شبانه‌روز كافي است؟

هر سال يك دوره كشوري هم دارند. براي مثال اين دوره امسال در اردوگاه باغ سبز كرج برگزاري شد. سازماندهي اين اردو با معاونت فرهنگي و تبليغي است و آموزش با ماست.

مبلغان آزاد به كدام گروه گفته مي‌شود؟ چه ارتباطي با سازمان دارند؟ از كجا سازماندهي مي‌شوند؟

آزاد يعني اينكه به جايي وابسته نيستند. در حوزه درس خوانده‌اند و فارغ‌التحصيل شده‌اند و سپس در شهرستاني مبلغ شده‌اند يا امام جماعتي مسجدي شده‌اند و هيچ ارتباط فيزيكي و اداري با سازمان‌ها و ارگان‌ها ندارند. مردم اين‌ها را تامين مي‌كنند و اين‌ها در مناسبت‌هاي مختلف براي مردم صحبت مي‌كنند و منبر مي‌روند. به منبري معروف‌اند. اين‌ها مستقل‌اند ولي چون سازمان تبليغات اسلامي مركز ساماندهي مبلغان است اينها را غيرمستقيم سازماندهي مي‌كند. به محافل و مجالس اعزام مي‌كند. براي اقامه نماز جماعت به ادارات معرفي مي‌كند و برايشان دوره‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود.

پس آموزش اين‌ها نيز با شماست؟

ما براي اينها يك برنامه آموزش تدوين كرده‌ايم و به استان‌ها فرستاده‌ايم. بودجه‌اي هم در نظر گرفته‌ايم. استان‌ها اين‌ها را فرا مي‌خوانند از تهران يا استان، بر مبناي سر فصل‌هايي كه داده‌ايم استاد تامين مي‌شود و دوره برگزار مي‌شود.

آموزش اين مبلغان با چه اهدافي صورت مي‌گيرد؟ چه فاكتورهايي در تدوين برنامه آموزشي اين‌ها در نظر گرفته مي‌شود؟

هدف كارآمد نمودن بيش از پيش مبلغان در امر تبليغ و آشنا ساختن آنها با روش‌هاي جديد ارتباطي و شيوه‌هاي صحيح تبليغ است با برگزاري اين دوره مي‌كوشيم مشكلات و كاستي‌هاي موجود در امر تبليغ و عملكرد مبلغان در امر تبليغ از نظر كيفي ارتقا پيدا كند.

سر فصل‌هاي آموزشي اين‌ها چيست؟

همان سر فصل‌هايي كه در مورد روحانيان مستقر اشاره شده سر فصل‌ها عمدتاً مشترك‌اند. مبلغاني كه اين دوره‌ها را مي‌گذرانند مي‌توانند با مخاطب‌شناسي و نيازسنجي مخاطبان بهتر با مخاطبان ارتباط برقرار كنند.

ما بيشتر روش‌ها و مهارت‌هاي تبليغ را به اين‌ها تدريس مي‌كنيم براي مثال مي‌آموزند كه اگر بخواهند حديث تدريس كنند تاريخ اسلام يا احكام بگويند چگونه بگويند تا در مخاطبان نفوذ و تاثير بيشتري داشته باشد.

براي انجمن‌ها و تشكل‌هاي اسلامي چه آموزش‌هايي داده مي‌شود؟

طبيعتاً شما اگر بخواهيد همه اعضاي اين تشكل‌ها را آموزش دهيد هزينه و زمان زيادي صرف خواهد شد.

ما همه انجمن‌ها را آموزش نمي‌دهيم از استان‌ها خواسته‌ايم كه انجمن‌هاي شاخص و مهم‌ترين آنها را براي ما معرفي كنند. ما براي اينها دوره‌هاي مورد نظر را برگزار مي‌كنيم.

شاخص انتخاب اين تشكل‌ها چيست؟

معيار، فعاليت تشكل‌هاست. آن انجمن‌هايي كه فعال هستند معرفي مي‌شوند. پس از شناسايي اين‌ها براي سرگروه‌هايشان دوره‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود. از طريق استان دعوت مي‌شوند و 4 روز (هر روز دو نوبت صبح و عصر) دوره برگزار مي شود ما استاد اعزام مي‌كنيم و سرفصل‌هاي مربوطه برايشان آموزش داده مي‌شود.

براي اين گروه كدام سرفصل‌ها در نظر گرفته شده است؟

معرفت‌شناسي، اخلاق و معنويت، روش كار گروهي، آسيب‌شناسي اجتماعي- فرهنگي، جامعه‌شناسي دين، آشنايي با مسائل سياسي روز000

اين افراد مرتباً در كلاس حضور پيدا مي‌كنند؟

شايد براي برخي امكان نباشد كه 4 شبانه‌روز پشت سرهم در مراكز حضور پيدا كنند.

اگر امكان حضور نداشتند، جلسات به صورت ماهي يك روز برگزار مي‌شود.

فكر مي‌كنيد اين چهار روز كافي است؟ بحث‌ها و سرفصل‌ها خيلي متنوع‌اند. شما مجبوريد كه اشاره كنيد و واگذاريد. با اين وصف اين آموزش‌ها مي‌توانند موثر باشند؟

براي هريك از اين بحث‌ها يك روز كامل در نظر گرفته مي‌شود. براي مثال در يك سمينار سه روز سه درس مطرح مي‌شود. هر روز يك درس، استاد از صبح تا غروب برايشان درس مي‌دهد. جزوه و سي دي هم تهيه مي‌شود و به شركت‌كنندگان داده مي‌شود. سرفصل‌‌هايي كه مي‌ماند در سال بعد آموزش داده مي‌شود.

استقبال از اين كلاس‌ها چگونه است؟

تاكنون خوب بوده است مي‌آيند با سازمان ارتباط پيدا مي‌كنند. در مراسم و جلسات با اين‌ها همكاري مي‌شود تا حالا كسي اين‌ها را به بازي نگرفته بود. در اين قضيه، سازمان براي اين‌ها بها داده است و پس از جامعه‌شناسي دين، آشنايي با مسائل سياسي روز و...

اين افراد مرتباً در كلاس حضور پيدا مي‌كنند؟

شايد براي برخي امكان نباشد كه 4 شبانه‌روز پشت سرهم در مراكز حضور پيدا كنند.

اگر امكان حضور نداشتند جلسات به صورت ماهي يك روز برگزار مي‌شود.

فكر مي‌كنيد اين چهار روز كافي است؟ بحث‌ها و سرفصل‌ها خيلي متنوع‌اند. شما مجبوريد كه اشاره كنيد و واگذاريد. با اين وصف اين آموزش‌ها مي‌توانند موثر باشند؟

براي هريك از اين بحث‌ها يك روز كامل در نظر گرفته مي‌شود براي مثال در يك سمينار سه روزه سه درس مطرح مي‌شود هر روز يك درس. استاد از صبح تا غروب برايشان درس مي‌دهد. جزوه و سي‌دي هم تهيه مي‌شود و به شركت‌كنندگان داده مي‌شود. سر فصل‌هايي كه مي‌ماند در سال بعد آموزش داده مي‌شود.

استقبال از اين كلاس‌ها چگونه است؟

تاكنون خوب بوده است. مي‌آيند با سازمان ارتباط پيدا مي‌كنند در مراسم و جلسات با اين‌ها همكاري مي‌شود تا حالا كسي اين‌ها را به بازي نگرفته بود. در اين قضيه، سازمان براي اين‌ها بها داده است و پس از پايان دوره نيز ارتباط تنگاتنگ و نزديك خود را با سازمان حفظ مي‌كنند.

نتيجه اين آموزش‌ها ارزيابي شده است؟ بازخورد گرفته‌ايد؟

چون اولين سال است كه اين برنامه برگزار شده است هنوز بازخوردها جمع‌بندي نشده است.

الان تقريباً 5 سال است كه اين ساختار و سازماندهي جديد ايجاد شده است ولي برگزاري دوره‌هاي آموزشي اولين سال خود را تجربه مي‌كند؟

البته سال قبل هم بوده ولي منسجم نبوده است. امسال رسمي، منسجم و برنامه‌ريزي شده است. برنامه به استان‌ها ابلاغ شده است و همه استان‌ها موظف به برگزاري اين دوره‌ها هستند.

استادان هر دوره از كجا تامين مي‌شوند؟

بر اساس سرفصل‌هايي كه ما تنظيم كرده‌ايم مي‌توانند از استادان دانشگاه و حوزه استان كه در دروس مربوطه تبحر دارند دعوت به عمل بياورند و استفاده كنند. ولي عمدتاً 50% استادان از استان تامين مي‌شوند و 50% نيز از تهران اعزام مي‌شوند. اساتيد ما هم از دانشگاه، حوزه و خود سازمان هستند.

در آموزش سرگروه انجمن‌ها و تشكل‌هاي اسلامي چه اهدافي پيگيري مي‌شود؟

آموزش اين‌ها در حوزه مسايل سياسي روز و معرفت ديني است به علاوه چون اين‌ها سر گروه‌ها و روساي انجمن‌ها هستند، انجمن خودشان را با همين مباحث آشنا مي‌كنند و در واقع ما بار علمي و فرهنگي آن انجمن را از طريق روسايشان بالا مي‌بريم.

يعني شما اين‌ها را براي آموزش زير مجموعه خودشان تربيت مي‌كنيد.

بلي، براي اينكه بتوانند آموزش بدهند و رابط سازمان تبليغات اسلامي با آنجا باشند اگر احياناً نياز به استاد داشتند، از سازمان تامين بكنند.

اين پيش‌بيني‌ها انجام گرفته است؟

بلي. اينها قبلاً علاقه داشتند ولي راه ارتباط را نمي‌دانستند. با اين جلسات، اين‌ها ارتباطشان با سازمان محكم مي‌شود. اين افراد در واقع سمپات و بازوي سازمان مي‌شوند. براي مثال براي ساماندهي كارهاي ملي مثل راهپيمايي‌هاي روز قدس يا 22 بهمن، اين‌ها بهترين نيروها هستند.

در ارتباط با آموزش مداحان چه فعاليت‌هايي صورت مي‌گيرد؟

مداحان سرشناس استان‌ها شناسايي مي‌شوند و برايشان دوره‌هايي برگزار مي‌شود. سازماندهي و شناسايي‌شان با معاونت فرهنگي و تبليغي است و آموزش‌شان با ماست.

ما براي استان‌ها بخشنامه كرده‌ايم كه چنانچه بر اساس سرفصل‌هايي كه طرح كرده‌ايم براي مداحان سرشناس كلاس بگذارند هم استاد اعزام مي‌كنيم. هم برايشان كمك هزينه ارسال مي‌شود.

بر اساس كدام سر فصل‌ها؟

فرهنگ عزاداري، آموزش احكام مبتلا به، آشنايي با مسائل سياسي روز، آسيب‌شناسي مدح و رثا و...

كدام مداحان آموزش داده مي‌شوند؟

مداحان مطرح و مداحاني كه هيئت‌هاي زيادي را تحت پوشش دارند.

هستند مداحاني كه منش‌شان چندان مورد تاييد نيست و از قضا مخاطبان زيادي به ويژه بين جوانان دارند و البته تحت آموزش‌هاي پيشنهادي شما نيز قرار نمي‌گيرند. مي‌خواهم بگويم شما با آموزش به مداحان سنتي مورد تاييد كه شايد چندان نيازي نيز به آموزش‌هاي مطروحه نداشته باشند، تاثير چنداني در بهبود و اصلاح وضعيت فعلي مداحي نخواهيد داشت چون مداحان مورد بحث، ارتباطي با آموزش‌هاي شما ندارند. و اساساً ارتباطي نيز برقرار نخواهند كرد.

ما الان مستقيماً نمي‌توانيم با اين‌ها مبارزه كنيم و جلوي كارشان را بگيريم. در توان ما نيست شايد درست هم نباشد بهترين روش مبارزه اين است كه ما مداحان خوش صدا را با مسائل آشنا كنيم. خط و جهت بدهيم و بستر رشدشان را فراهم كنيم. اين‌ها اگر رشد كنند جلوي گروه‌هاي ديگر گرفته مي‌شود.

سرفصل‌هايي كه براي دوره‌هاي آموزشي گروه‌هاي مختلف در نظر گرفته شده‌اند كجا طراحي مي‌شوند؟

در همين جا طراحي شده‌اند. با سابقه‌اي كه از قبل داشتيم با اساتيد هر فن در ارتباط بوده‌ايم. اين‌ها دعوت شدند جلساتي گذاشته شد و كميته‌هاي خاصي براي هر موضوعي به صورت تخصصي كار كرده جزواتي را تنظيم و تهيه كردند.

همين جزوه‌ها به صورت كتاب درخواهد آمد.

سازمان چاپ خواهد كرد؟

بلي، ما در برنامه‌هاي خود چاپ متون درسي را داريم كه انشاالله به زودي چاپ خواهند شد.

پس در واقع علاوه بر بخش‌هاي آموزشي كه صحبتشان رفت اينجا كميته‌هاي پژوهشي نيز هستند كه تدوين و تاليف برنامه‌هاي آموزشي را بر عهده دارند. درست است؟

بلي. يكي كميته تدوين مسائل آموزشي است كه متناسب با مسائل روز سرفصل‌هاي جديد را طراحي مي‌كند كه پس از تصويب در شوراي معاونت پژوهشي به استان‌ها ارائه مي‌شود. چون اساتيد ما مرتب در حال تدريس هستند و از سوي ديگر با مسائل روز نيز آشنا هستند، جديدترين شيوه‌ها را براي مبلغان طراحي مي‌كنند و آموزش مي‌دهند. كميته ديگر، كميته تدوين كتاب‌هاي آموزشي است كه بيشتر در بحث مهارت‌ها، روش‌ها، احكام، معرفت‌شناسي و مباحث ديني فعاليت مي‌كند.

در برنامه‌ريزي آموزشي براي تبليغ و تدوين سرفصل‌هاي درسي‌تان از چه ديدگاه‌هايي استفاده مي‌كنيد؟

ما بيشتر از احاديث استفاده مي‌كنيم. آن نكاتي را كه ائمه اطهار در بحث تبليغ دين فرموده‌اند. براي مثال امام صادق مي‌فرمايند: كونوا دعاه الناس بغير السنتكم. مردم را به دين دعوت كنيد نه با زبان با رفتارتان.

همين مباحث را ما باز مي‌كنيم. با مثال‌هاي درسي روانشناسي و علوم تربيتي اين‌ها را جا مي‌اندازيم. يا مثلاً در بحث تربيت كودك حديثي از امام كاظم داريم كه مي‌فرمايند: شيطنت و بازيگوشي كودكان در دوران خردسالي باعث زيادي عقل آنان در دوران بزرگسالي است. پس بازي براي كودكان اصالت دارد. والدين و مربيان بايستي بازي‌هاي كودكانه بياموزند. در اين راستا ده‌ها نوع بازي كودكانه به مبلغان ياد مي‌دهيم بر اين مبنا كه چگونه مي‌توان از طريق بازي، كودكان را به دين علاقه‌مند كرد.

ضمن اينكه ما ديدگاه‌هاي نوين در تبليغ دين را نيز مطالعه كرده‌ايم. براي مثال مباحث تبليغ دين در كشورهايي مثل آلمان و ايتاليا را بررسي كرده‌ايم. هم فعاليت‌هاي مبلغان مسيحي را بررسي كرده‌ايم، هم از مدارس مسيحي بازديد كرده‌ايم و نتايج تحقيقات ما در تدوين سرفصل‌هاي آموزشي‌مان مورد استفاده قرار گرفته و منعكس شده است.

بازگرديم به بحث گروه‌هايي كه آموزش مي‌دهيد. روحانياني كه در مناسبت‌هايي مثل محرم و رمضان به استان‌ها اعزام مي‌شوند كجا آموزش داده مي‌شوند؟ از كجا سازماندهي مي‌شوند؟

اعزام اين روحانيان از طريق سازمان است براي مثال امسال در ماه محرم حدود 30 هزار روحاني كه بيشتر اين روحانيان از حوزه‌هاي علميه قم و مشهد هستند در روستاها و مناطق مختلف توزيع خواهند شد.

اين‌ها نوعاً از كساني هستند كه قبلاً در آموزش‌هاي ما حضور پيدا كرده‌اند و پرونده آموزشي دارند. علاوه بر اين قبل از هر اعزام كلي يك دوره آموزشي فشرده دو روزه به شكل سمينار در قم يا مشهد برگزار مي‌شود.

توسط شما؟

با همكاري ماست. اين سمينار را شوراي مديريت حوزه علميه قم با همكاري دفتر تبليغات اسلامي قم و سازمان تبليغات اسلامي برگزار مي‌كند. از شخصيت‌هاي تراز اول حوزه علميه از شخصيت‌هاي سياسي كشوري (در حد رياست جمهوري يا رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام) و كارشناساني از حوزه‌هاي ديگر از جمله از وزارت اطلاعات كه اين‌ها را با مسائل روز آشنا كند، براي اين روحانيان سخنراني مي‌كنند.

نقش شما در اين سمينار چيست؟

در قسمت روش‌ها و مهارت‌هاي تبليغ ما استاد معرفي مي‌كنيم.

گروه گفتمان‌هاي ديني چه نقشي دارند؟

يكي از كارهاي سازمان تبليغات اسلامي اين است كه جوان‌ها را در محيط مدرسه، دانشگاه و مسجد و يا هر سالني كه امكان گردهمايي باشد فراخوان داده جمع مي‌كند و يك استاد متبحر در موضوع مورد نظر اعزام مي‌كند. و در موضوعات مختلف روز و شبهاتي كه ايجاد شده است بحث و گفت‌وگو مي‌شود.

اين گروه دو سه سالي است كه راه‌اندازي شده است. امسال در زيرمجموعه‌ معاونت امور فرهنگي و تبليغ قرار گرفت.

پس در حال حاضر با شما ارتباط ندارند؟

البته دو قسمت شده است. بخشي كه مرتبط با محافل، مجالس و مساجد است به آنها داده شده، بخشي كه مربوط به دانش‌آموزان و دانشگاهيان است هنوز دست معاونت پژوهشي و آموزشي است. در اين حوزه با همه استان‌ها ارتباط داريم. در هر استاني كه زمينه فعاليت باشد اساتيد اعزام مي‌شوند و آنجا تدريس مي‌كنند.

برنامه آموزشي خارج از ساختارهايي كه فرموديد نيز داريد؟

گاهي در دفاتر استان‌ها و يا ادارات ديگر دوره‌هايي برگزار مي‌شود يا مراسمي دارند و به استاد احتياج پيدا مي‌كنند. در اين مورد به ما مراجعه مي‌كنند و ما كمكشان مي‌كنيم.

براي حوزه علميه خواهران گاهي استاد درخواست مي‌كنند. همچنين گاهي كلاس‌هاي آموزش مبلغان كه برگزار مي‌كنند و ما برايشان استاد مي‌فرستيم.

اتفاق افتاده است كه نهادي يا مدرسه‌اي براي دوره‌اي يا مناسبتي و مراسمي با شما ارتباط برقرار كند؟

دقيقاً‌به خاطر مهارت‌هايي كه بين همكاران ما وجود دارد خيلي از مدارس از طريق آموزش و پرورش براي آموزش معلمان ديني يا برگزاري جشن تكليف سوم دبستان‌شان معلمان‌شان را جمع مي‌كنند و ما استاد اعزام مي‌كنيم تا روش كار را برايشان بيان كنند. براي مثال اخيراً جلسه‌اي در ارتباط با جذاب‌سازي نماز در اداره كل آموزش و پرورش تهران برگزار شد كه بنده با يكي از همكاران رفتيم و جلسه‌اي گذاشتيم كه مباحث همان جلسه بعداً تبديل به كتابي شد به نام «313 روش جذاب سازي نماز براي دانش‌آموزان»

يا وزارت آموزش و پرورش براي مبلغاني كه به دبيرستان‌ها اعزام مي‌كنند كه هفته‌اي يك بار در فاصله بين دو نماز براي بچه‌ها صحبت كند؛ به ما مراجعه كردند كه اين مبلغ چه مباحثي را مطرح كند؟ ما به همراهي تعدادي از دوستان همين اداره كل كتابي برايشان تدوين كرديم شامل 60 درس براي سخنراني در بين دو نماز شامل احكام، تاريخ اسلام، حديث و 000 خيلي كوتاه و جمع و جور و باب طبع دانش‌آموزان. اين كتاب هم به زودي چاپ خواهد شد و به نيازهاي مبلغان مدارس پاسخ خواهد گفت.

اين مبلغان زير نظر خود آموزش و پرورش‌اند؟

زير نظر آموزش و پرورش هستند. براي مثال در تهران 13000 مبلغ در مدارس در دوره دبيرستان فعاليت مي‌كنند. خوراكي كه اين مبلغان ارائه مي‌دهند توسط سازمان طراحي شده است.

پس با آموزش و پرورش ارتباطات هرچند غيررسمي در تبليغ دين داريد؟

ما با حوزه آموزش ديني آموزش و پرورش هم ارتباط داريم. اشكال آموزش و پرورش تاكنون اين بوده است كه دين را آموزش مي‌داده است لذا همه ما اطلاعات ديني‌مان بالاست، اين آموزش خوب صورت گرفته است اما در بحث عمل، كمتر كسي عمل مي‌كند مي‌دانيم نماز در مسجد بهتر است اما كسي مسجد نمي‌رود. مي‌دانيم نماز اول وقت خوب است اما انگيزه آن را نداريم. بحث اين است كه نگاه، آموزش دين بوده است نه تربيت ديني.گاهي يك ميليارد تومان خرج يك مسجد مي كنيم ولي تنها50 نفر در آن نماز مي خوانند.در حالي كه من در امارات در شارجه كه بودم ،در خانه‌اي از دانش‌آموزي پرسيدم نماز را كجاي اين خانه مي‌خواني؟ خنده‌اش گرفت. وقتي اصرار كردم گفت حاج آقا نماز را در مسجد مي‌خوانند نه در خانه. اين قدر اين‌ها در مسجد نماز خوانده بودند كه فكر نمي‌كرد در خانه هم مي‌شود نماز خواند. مساجد نقلي و كوچك و تميز كه تا الله اكبر مي‌گويند مسجد پر مي‌شود. اين را مقايسه كنيد با مسجد خودمان. علت بازمي‌گردد به اين كه در مباحث تربيتي كم كار شده است. بيشتر اطلاعات داده شده است. البته تاكنون خوشبختانه نگاه آموزش و پرورش بر مبناي تربيت ديني است.

فكر مي‌كنيد اهميت فعاليت‌هاي شما در چيست؟

مي‌توان گفت كه فعاليت‌هاي آموزشي ما تا حدود زيادي منحصر به فرد است. الان دفتر تبليغات حوزه علميه قم هم اين فعاليت را انجام مي‌دهد.

اخيراً در خود حوزه علميه قم هم يك معاونت تبليغ راه‌اندازي شده است ولي اين‌ها در حال حاضر در اوايل راه هستند و هنوز در مرحله‌اي نيستند كه بتوانند آموزش‌هاي كامل ارائه دهند. به علاوه سازمان تبليغات اسلامي چون در تمام استان‌هاي كشور دفتر دارد انسجام كارش بيشتر است. در حالي كه دفتر تبليغات فقط در قم است و دو شعبه در اصفهان و مشهد دارند كه تلاش‌شان بيشتر در اين سه استان است.

با تشكر از شما آرزوي موفقيت براي همكاران ارجمندمان.

من هم از شما و دوستان عزيز روابط‌عمومي تشكر و قدرداني مي‌كنم.

 

 

سه‌شنبه 26 دی 1385 - 12:10


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری