چهارشنبه 26 مهر 1396 - 12:52
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

جمال الدين آذري

 

در مدارس «صدرا» اهتمام بر تبديل فضايل به ملكات است

 

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علي دارابي رئيس گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي(صدرا)

اشاره:

رشته علوم و معارف اسلامي يكي از چهار رشته نظري آموزش و پرورش است كه به صورت خاص از سوي نهادهاي فرهنگي يا اشخاص حقيقي در قالب دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي آموزش داده مي‌شود. دبيرستان‌هاي صدرا نيز كه از سال 81 با مجوز شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش توسط سازمان تبليغات اسلامي راه‌اندازي شده‌اند، جزو خانواده‌هاي دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي هستند.

سايت اطلاع‌رساني سازمان تبليغات اسلامي در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علي دارابي، رئيس گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي كوشيده است، گامي كوچك در شناساندن و معرفي هرچند مختصر اين مدارس بردارد.

رابطه دبيرستان‌هاي صدرا با مدرسه عالي شهيد مطهري به چه صورتي است؟ آيا مدارس صدرا ادامه مدارس شهيد مطهري است؟

آنچه كه زمينه‌ساز شكل‌گيري مدارس علوم و معارف اسلامي در دهه 60 شد، ناظر به ارشادات و راهنمايي‌هاي موثر و راهبردي حضرت امام خميني(ره) بود. ايشان در ديداري كه در سال 59 با مسئولان وقت مدرسه عالي شهيد مطهري داشتند، بر كادرسازي فرهنگي و نيروسازي و حكيم پروري تاكيد كردند و فرمودند: اميدوارم از بين شما خواهران و برادراني كه در مدرسه شهيد مطهري مشغول تحصيل هستيد، مطهري‌ها و يا يك مطهري پيدا شود. به نظر مي‌رسد ايشان آينده‌اي را كه براي مدارس اسلامي مي‌ديدند اين بود كه اين مدارس قابليت پرورش اسلام شناساني توانمند با زبان گويا و با رعايت مقتضيات زمان و مكان داشته باشند.

بر اين مبنا مي‌بينيم دبيرستان‌هاي مختلف علوم و معارف اسلامي در دهه 60، توسط شخصيت‌هاي علمي- فرهنگي كه دغدغه تعليم و تربيت اسلامي را داشتند افتتاح مي‌شوند. با اين هدف كه كمبودها و كاستي‌هايي را كه در عرصه تعليم و تربيت وجود دارد رفع كنند.

مي‌بينيم اين مدارس در فصلي از آغاز انقلاب اسلامي شكل پيدا مي‌كند، نضج مي‌گيرد و از ميان فارغ التحصيلان آن دبيرستان‌ها، شخصيت‌هاي موثر و ارزشمندي پرورش مي‌يابند كه در حال حاضر هم در مسئوليت‌هاي خطير فرهنگي، سياسي و حقوقي حضور دارند و منشأ خدمات ارزنده هستند.

با توجه به اين كه مدارس شهيد مطهري و دبيرستان‌هاي ديگر معارف در عرصه تعليم و تربيت ديني حضور فعالي دارند و با توجه به اين مسأله كه اهدافي كه براي مدارس صدرا تعريف شده كادرسازي، تبليغ و توسعه فرهنگ ديني، با اهداف اين مدارس همپوشي دارد اين سوال پيش مي‌آيد كه با وجود چنين مدارسي چه نيازي براي تأسيس مدارس صدرا بود؟ آيا كار ويژه‌هاي خاصي دارد؟

مدلي كه ما براي مدارس علوم و معارف اسلامي طراحي كرديم الهام گرفته از همان مدل مدرسه عالي شهيد مطهري است. پشتوانه تجربيات ارزشمند اين عزيزان سبب شد كه ما كار را با شرايط آزمون و خطا پيش نبريم.

ببينيد در دوره متوسطه در بخش نظري مجموعاً 000/200/4 دانش‌آموز در 4 رشته مصوب رياضي فيزيك، علوم تجربي، ادبيات و علوم انساني و علوم و معارف اسلامي تحصيل مي‌كنند. حتي اگر ما بخواهيم رسالت سازمان در حوزه تبليغ حكيمانه دين را لااقل براي يك هزارم اين دانش‌آموزان محقق سازيم مي‌بينيم كه از برنامه خيلي عقب هستيم. ما خيلي از دانش‌آموزاني را كه علاقه‌مند تحصيل در اين رشته هستند را نمي‌توانيم پوشش دهيم.

در يكي از بازديدهايي كه از استان خوزستان داشتيم يكي از دانش‌آموزان دبيرستان معارف و علوم اسلامي برايم گفت: من احساس مي‌كردم در عرصه معارف دين خيلي كمبود دارم. دوست داشتم در فضايي قرار بگيرم كه هم فضاي رسمي درسي‌ام باشد و هم فضايي باشد كه بتوانم به سوالات و شبهه‌هاي فكري‌ام پاسخ قانع كننده بيابم. با ثبت نام در مدارس علوم و معارف اسلامي، نيازهايي را كه داشتم برآورده شد و خلأ فكري و شبهاتي كه در ذهنم بود و آزارم مي‌داد مرتفع شد.

دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي سازمان تبليغات اسلامي بهترين جايگاه براي توسعه فرهنگ ديني و برآورده كننده نيازهاي عقيدتي و اخلاقي دانش‌آموزان به خصوص با در نظر گرفتن زبان امروز است.

مي‌خواهيم گريزي بزنيم به نظام آموزشي كشورمان. مثال دانش‌آموز خوزستاني را فرموديد و به رفع شبهات فكري‌اش با ورود به مدارس معارف و علوم اسلامي اشاره كرديد. آيا هر دانش‌آموزي كه دچار شبهه فكري بود بايد به دبيرستان‌هاي معارف و علوم اسلامي هدايت شود؟ آيا آموزش ديني در نظام آموزشي ما نمي‌تواند اين شبهات را برطرف كند؟ و يا به تعبير ديگر، آموزش ديني نظام آموزشي ما نارساست؟

در آسيب‌شناسي تربيت ديني به اين نكته مهم مي‌رسيم كه در نظام آموزش و پرورش، بچه‌ها ما دين‌دارمي‌شوند ولي ديندار بار نمي‌آيند. به تعبيري با فضايل آشنا مي‌شوند ولي اين فضايل به ملكات تبديل نمي‌شوند.

در مدارس معارف اهتمام ما تبديل فضايل اخلاقي به ملكات اخلاقي است.

نتيجه مشهود فعاليت‌هاي شما معمولاً چگونه قابل ارزيابي است؟

براي ما جالب و ارزشمند است كه در جلساتي كه با والدين داريم پدر يا مادر بزرگواري مي‌گويد، از وقتي فرزند ما در دبيرستان معارف مشغول تحصيل شده است نماز شبش ترك نمي‌شود، يعني ما توانسته‌ايم آموزه‌هاي ديني را به رفتار تبديل كنيم.

چرا شما با نظام آموزش و پرورش مقامل نداريد تا تجربيات خودتان را در حوزه آموزش ديني به گروه برنامه‌ريزي و آموزش ديني منتقل كنيد و همين روند در نظام سراسري آموزش شكل‌گيري بگيرد؟

مي‌دانيد كه آموزش و پرورش با مشكلات عديده‌اي رو در روست. البته لازم است بنده به همكاري خوب و تعامل مثبتي كه بين سازمان تبليغات اسلامي و وزارت آموزش و پرورش حاكم است اشاره كنم و از مديران آموزش و پرورش تشكر كنم. آنچه كه مسلم است امكانات آموزش و پرورش امكانات محدودي است.

سازمان تبليغات اسلامي حسب امكاناتي كه دارد بخشي از اين بار را از دوش آموزش و پرورش برداشته و به عنوان يك همكار در عرصه ترويج معارف الهي همت گماشته است.

اميدواريم با توجه به سوگيري‌هاي دولت نهم نسبت به توسعه كمي و كيفي مدارس علوم و معارف اسلامي بتوانيم شاهد گسترش اين مدارس باشيم و سازمان تبليغات اسلامي اسلامي بتواند در عرصه نرم‌افزاري كمك اصلي دوستان در آموزش و پرورش باشد.

البته ما جلسات متعددي با همكاران خوب‌مان در آموزش و پرورش داريم. از نظرات كارشناسي آنان استفاده مي‌كنيم. معتقديم فقط نگاه درون سازماني به دبيرستان‌هاي معارف نداشته باشيم و محتاج نگاه بيروني هستيم تا اگر آسيب‌هايي در عرصه مدارس وجود دارد سعي كنيم شناسايي و رفع شود.

مراحل جذب دانش‌آموز براي مدارس صدرا به چه صورتي است؟

اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت ماه همزمان با هفته مشاغل از مديران مدارسمان خواهش كرده‌ايم كه به مدارس راهنمايي بروند و در مورد معرفي رشته علوم و معارف اسلامي و افق درخشان آن براي بچه‌ها صحبت كنند. در هفته آخر ارديبهشت و اوايل خردادماه ثبت نام اوليه صورت مي‌گيرد. پس از اتمام امتحانات پاياني آزمون عملي برگزار مي‌شود. شرط ورود به مدارس علوم و معارف اسلامي، علاوه بر داشتن معدل 18 قبولي در آزمون ورودي است كه از مجموعه كتاب‌هاي عمومي و تخصصي دوره راهنمايي به عمل مي‌آيد.

پس از كسب حد نصاب در آزمون، گفت‌وگو و مصاحبه با دانش‌آموزان و اوليا دانش‌آموزان را داريم. در اين گفت‌وگو ميزان علاقه‌مندي و اشتياق دانش‌آموزان، پس از اين گفت‌وگو اردويي برگزار مي‌كنيم در اين اردو بچه‌ها بيشتر با اين رشته پايبند باشند آشنا مي‌شوند. پس از برگزاري اردو، ثبت نام قطعي به عمل مي‌آيد.

تعداد دانش‌آموزاني كه در مدارس علوم و معارف اسلامي مشغول تحصيل‌اند؟

نزديك به هزار نفر در سراسر كشور.

تعداد مراجعه‌كنندگان براي ثبت نام؟ چند درصد از علاقه‌مندان و مراجعه‌كنندگان پذيرفته مي‌شوند؟

ما در سال اول راه‌اندازي دبيرستان، كارمان را با يك كلاس حداكثر 25 نفره آغاز مي‌كنيم. مي‌كوشيم كيفيت را فداي كميت نكنيم. شديداً به مديران توصيه كرده‌ايم كه بيش از يك كلاس راه‌اندازي نشود و البته مستحضر هستيد كه استقبال از اين مدارس زياد است. چون خانواده‌ها علاقه‌مندند فرزندانشان در يك محيط كاملاً سلامت از نظر فكري و عقيدتي حضور پيدا كنند. طبيعي است كه مدارس ما به لحاظ اين كه مدارسي خاص هستند و محيط‌شان يك محيط كاملاً علمي، اخلاقي و معرفتي است با استقبال زيادي مواجه شوند. البته سال‌هاي اول به لحاظ اين كه نوع مدرسه براي مردم روشن نبود، خيلي با استقبال زيادي مواجه نبوديم ولي با گذر 3 سال از راه‌اندازي مدارس و به بركت موفقيت دانش‌آموزان ما در عرصه‌هاي علمي و پرورشي و تربيتي توجه مردم به مدارس ما جلب شده است.

الان چند مدرسه فعالند؟

در مجموع 23 دبيرستان علوم و معارف اسلامي و 7 مركز پيش‌دانشگاهي داريم.

خروجي پيش‌دانشگاهي هنوز نداشته‌ايد؟

ان‌شاالله سال آينده.

پس امسال اين بچه‌ها رقابتشان را براي ورود به دانشگاه با بچه‌هاي گروه علوم انساني خواهند داشت و توانايي‌شان مشخص خواهد شد.

ميانگين معدل دانش‌آموزان 18 به بالاست. اميدواريم با حركت‌هايي كه صورت گرفته و تلاش‌هايي كه دوستان انجام داده‌اند ما نتايج خوبي بگيريم.

ما براي تقويت بنيه علمي دانش‌آموزان دوره پيش‌دانشگاهي‌مان يك آزمون سراسري را به صورت ماهانه برايشان برگزار مي‌كنيم، در همان قد و قواره كنكور سراسري و به همان شكل و فرمت. اين براي بچه‌ها خيلي خوب است. از اضطراب و دلهره بچه‌ها كم مي‌شود. به حمدالله اولين مرحله از كنكور سراسري ويژه دانش‌آموزان مدارس علوم و معارف اسلامي اعم از وابسته به سازمان يا غيروابسته را در 11 آبان برگزار كرديم.

با برنامه‌ بسيار دقيقي كه توسط كارشناسان برنامه‌ريزي درسي ما طرح ريزي شده و تلاش جدي دانش‌آموزان، ما اميدواريم بچه‌ها با قبولي صددرصد در رشته‌هاي خوبي كه انتخاب مي‌كنند خستگي را از تن ما و همكاران‌مان به در كنند.

اگر اين دانش‌آموزان وارد دانشگاه نشوند يا نخواهند وارد دانشگاه شوند چه فرصت‌هاي شغلي برايشان وجود دارد؟

يكي از دغدغه‌هاي والدين همين مسئله است. اين كه پس از اخذ مدرك ديپلم رشته علوم و معارف اسلامي اگر دانش‌آموزان بنا به هر دليلي در كنكور سراسري شركت نكردند وضعيتشان چگونه خواهد بود.

ما در مدارسمان به گونه‌اي به دانش‌‌آموزان‌مان مشاوره مي‌دهيم كه اگر گرايش حوزوي داشته باشند يعني علاقه‌مند به تحصيل در حوزه‌هاي علميه باشند با راهنمايي‌هاي موثري كه مي‌شود، پس از اخذ ديپلم رشته علوم و معارف اسلامي حسب توافقاتي كه با حوزه علميه قم صورت گرفته مي‌توانند از پايه سوم حوزه ادامه تحصيل بدهند و اگر چنانچه گرايش حوزوي هم نداشته باشند، ما هماهنگي‌هايي انجام داده‌ايم و پژوهشگاهي را براي بچه‌ها در نظر گرفته‌ايم تا بتوانيم از تجربيات بچه‌ها استفاده كنيم. جلساتي را به صورت ثابت و دوره‌اي داشته باشيم تا ارتباط اين بچه‌ها با سازمان قطع نشود.

اما نسبت به اشتغال‌شان طبيعي است كه ما هيچ وعده اشتغال به احدي از دانش‌آموزان نمي‌دهيم و هر بار سوالي در اين حوزه از سوي خود دانش‌آموزان يا اوليايشان مطرح مي‌شود مي‌گوييم كه ما در دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي شرايطي را فراهم مي‌آوريم كه دانش‌آموزان به لحاظ علمي و اخلاقي نسبت به گروه‌هاي همسال خود صاحب برتري باشند. بنابراين اين‌ها بايد به گونه‌اي تربيت شوند كه شغل در اختيار اين‌ها قرار بگيرد. همواره به دانش‌آموزان‌مان تاكيد كرده‌ايم كه شيوه مطالعه‌شان بايد به گونه‌اي باشد كه دانش‌آموزان پايه دوم بتوانند كليه متون تخصصي و عمومي پايه اول دبيرستان را تدريس بكنند. وقتي دانش‌آموزي با اين كيفيت رشد بكند، به راحتي مي‌تواند به عنوان يك معلم موفق و كاركشته در مقاطع پايين‌تر، دوره‌هاي راهنمايي و ابتدايي ايفاي نقش بكند.

اگر بچه‌ها تحصيلاتشان را درحوزه ادامه دادند، چه مدت زماني بايد تحصيل بكنند تا به سطح معادل ليسانس برسند؟

اين عزيزان پس از ارائه مداركشان پايه سوم حوزه را ادامه مي‌دهند تا پايه نهم حوزه يعني 6 سال را بايد تحصيل بكنند و پس از اين مدت مي‌توانند مدرك سطح 2 حوزوي يا معادل ليسانس را دريافت بكنند.

در اهدافي كه براي مدارس صدرا ذكر شده است به، استفاده از ابزارها و روش‌هاي تبليغي نوين دين براي نوجوانان و جوانان اشاره شده است. چه ابزارهاي نويني در نظر گرفته مي‌شود؟

دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي مجهز به سيستم رايانه هستند و ما در مدارس‌مان كارگاه رايانه داريم. بچه‌ها با آخرين نرم‌افزارهاي ديني آشنا مي‌شوند. ما در تغذيه فكري دانش‌آموزان‌مان، علاوه بر كتاب‌هاي تخصصي كه در كتابخانه‌هاي تخصصي مدارس وجود ندارند، به لحاظ نرم‌افزاري هم دانش‌آموزان‌مان را حمايت مي‌كنيم. از بن‌هاي تخفيفي كه موسسه تبيان براي دانش‌آموزان در نظر گرفته است آنها را برخوردار مي‌كنيم. حسب هماهنگي با موسسه تبيان، دانش‌آموزان ما داراي شماره كاربري هستند و مي‌توانند از خدماتي كه سايت تبيان در اختيارشان قرار مي‌دهد استفاده بكنند.

ما جديدترين اطلاعات و اخبار را در بخش مدرسه اينترنتي سايت تبيان در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهيم.

ما توانسته‌ايم دانش‌آموزان‌مان را در عرصه آشنايي با ابزارهاي نوين ارتباطي هم درگير بكنيم و در كنار آموزش‌هاي سنتي كه اعتقاد داريم هنوز نافذ است از ابزارهاي نوين كه وجود دارد نيز بهره برده‌ايم. بچه‌هاي ما از سال اول ورود، با كامپيوتر و مسائل مرتبط با آن آشنا مي‌شوند.

ساختار اداري مدارس و روابطش با آموزش و پرورش به چه صورتي است؟

ساختار مدرسه ما مثل ساير مدارس است با اين تفاوت كه ما از يك مشاور تربيتي بهره مي‌بريم. كتابدار مسئول امور كتابخانه داريم. نكته مثبت ديگر حضور ائمه جمعه و نمايندگان مقام معظم رهبري در مدارس ماست كه وزان معنوي خوبي را در مدرسه ايجاد كرده است.

به لحاظ ساختاري همان ساختار آموزش و پرورش است. مدارس ما حسب قوانيني كه هست بايد كاملاً از قوانين آموزش و پرورش تبعيت بكنند و بايستي نسبت به نمرات دانش‌آموزان پاسخگو باشند. آزمون‌هايي كه از سوي آموزش و پرورش ابلاغ مي‌شود بايستي برگزار شود. به مجموعه آيين‌نامه‌هاي آموزش و پرورش بايستي پايبند باشيم و به آن عمل كنيم. علاوه بر آن ابلاغيه‌هايي از سوي گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي به لحاظ پيگيري اهداف سازمان تبليغات اسلامي به مدارس ابلاغ مي‌شود.

بحث حضور ائمه جمعه به صورت برنامه‌ريزي شده است، يعني ساعات خاصي به طور منظم به اين مسئله اختصاص داده مي‌شود يا صرفاً حالت بازديد گاه گاهي دارد؟

ما از مديران‌مان درخواست كرده‌ايم كه يك برنامه منظم مدرسه‌اي را براي ائمه جمعه و نمايندگان محترم مقام معظم رهبري قرار بدهند به گونه‌اي كه يا دانش‌آموزان به محضر اين بزرگان نايل بيايند يا اين عزيزان در صحن مقدس مدارس قرار بگيرند و معتقديم كه اين ارتباط تنگاتنگ مي‌تواند زمينه‌ساز ظهور و بروز خلاقيت‌ها و استعدادهاي دانش‌آموزان بشود و فضاي مدرسه را در يك فضاي معنوي قرار بدهد و احياناً نسبت به آشنايي ائمه محترم جمعه و نمايندگان محترم مقام معظم رهبري با مطالبات نسل جوان و نوجوان تاثيرگذار باشد.

كادر مديريتي مدارس را سازمان منصوب مي‌كند يا آموزش و پرورش؟

آيين‌نامه‌اي در اين ارتباط داريم كه بر مبناي آن مديركل تبليغات اسلامي استان از بين حائزين شرايط(داراي مدرك تحصيلي فوق ليسانس مرتبط با رشته علوم و معارف اسلامي يا سطح سه حوزوي و000) بايستي سه نفر را كه داراي بالاترين شرايط احراز مقام مديريت دبيرستان هستند به سازمان آموزش و پروش استان معرفي كند و سازمان آموزش و پرورش استان هم بنا به شرايط و آيين‌نامه‌هاي داخلي‌شان بر اساس اولويت يك نفر از اين‌ها را به سازمان معرفي مي‌كند. ابلاغيه آموزش و پرورش خطاب به مديريت دبيرستان به همراه حكمي كه از سوي معاونت پرورشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي صادر شده است توسط گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي به مدير اعطا مي‌شود.

اين مدير جزو نيروهاي رسمي آموزش و پرورش است يا سازمان تبليغات اسلامي؟

به لحاظ آيين‌نامه‌اي بايد رسمي آموزش و پرورش باشد. از نيروهاي رسمي و موظف آموزش و پرورش كمك مي‌گيريم ولي يك حكمي هم به لحاظ اين كه ما از مدير دبيرستان‌مان مواردي را مي‌خواهيم (اهدافي كه سازمان تعقيب مي‌كند و براي مدارس صدرا در نظر گرفته شده است) به صورت داخلي براي او صادر مي‌كنيم.

نيروهاي آموزشي‌تان از كجا تامين مي‌شود؟

با تفاهمي كه با وزارت آموزش و پرورش شكل گرفته، تامين كادر آموزشي مدارس علوم و معارف اسلامي، از آن جهت كه مدارس ما وابسته دولتي است و در قبال ثبت نام دانش‌آموزان شهريه‌اي دريافت نمي‌شود، حسب آيين‌نامه آموزش و پرورش تخصيص نيروي انساني همانند دبيرستان‌هاي عادي است.

نيروهاي موظف از آموزش و پرورش دريافت مي‌شوند البته به لحاظ اين كه ساعات بيشتري را در مدرسه ما حضور دارند سازمان تبليغات اسلامي سهم ناچيزي را در تشكر و قدرداني مادي از اين عزيزان ايفا مي‌كند.

چه بخشي از بودجه مدارس از سوي آموزش و پرورش تامين مي‌شود؟

به لحاظ اينكه دبيرستان‌ها وابسته به سازمان هستند و سازمان تبليغات اسلامي حكم موسس دارد، نقش اصلي را در تامين بودجه ايفا مي‌كند و البته نقش وزارت آموزش و پرورش به لحاظ تامين مدير، كادر اجرايي و آموزشي دبيرستان كليدي است.

براي تاسيس يك مدرسه جديد چه مراحلي طي مي‌شود؟

پس از درخواست استان، دو نفر از اعضاي شوراي سياستگذاري مدارس علوم و معارف اسلامي مستقر در گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي جهت بررسي وضعيت آن استان حضور پيدا مي‌كنند.

بررسي‌ها هم از جهت تعداد دانش‌آموزان سوم راهنمايي و نيز وضعيت سخت‌افزاري انجام مي‌پذيرد. اين گروه پس از گزارشي خطاب به رياست محترم سازمان ارائه مي‌كنند. پس از بررسي گزارش و تاييد معاونت پژوهشي و آموزشي و نظر مثبت رياست محترم سازمان، دبيرستان معارف در استان مربوطه راه‌اندازي مي‌شود.

برنامه‌هاي آينده سازمان در حوزه مدارس علوم و معارف اسلامي چيست؟

در سال 1368، 12 دبيرستان در 12 استان راه‌اندازي خواهد شد، همچنين بحث راه‌اندازي باشگاه پژوهشگران جوان مطرح است كه فارغ‌التحصيلان رشته علوم و معارف اسلامي را خاصه علاقه‌مندان به پژوهشگري در حوزه معارف دين ساماندهي خواهد كرد.

همچنين نسبت به احداث شبكه بين مدارس اهتمام خواهد شد.

شرايط ثبت نام در مدارس صدرا داشتن معدل حداقل 18 و نمره انضباط 20 و قبولي در آزمون ورودي است.

فارغ‌التحصيلان پسر دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي با 1360 مسئله شرعي و فارغ‌التحصيلان دختر با 1400 مسئله آشنا مي‌شوند و به تعبيري اين بچه‌ها مرجعيت خانوادگي پيدا مي‌كنند.

فارغ‌التحصيلان دبيرستان‌هاي صدرا مي‌توانند در همه رشته‌هاي گروه علوم انساني در دانشگاه ادامه تحصيل بدهند.

كادرسازي در عرصه‌هاي فرهنگ ديني جامعه، ارتقا كيفي آموزش‌هاي ديني در بين نسل جوان جامعه، تعميق باورهاي ديني در بين نسل جوان و نوجوان و استفاده از ابزارها و روش‌هاي تبليغي نوين دين براي نوجوانان و جوانان از جمله اهداف مدارس علوم و معارف اسلامي است.

كسب توانايي در روش‌هاي تبليغي و فعاليت‌هاي فرهنگي، آيين سخنوري و فن خطابه نيز براي دانش‌آموزان مدارس صدرا در نظر گرفته شده است تا فارغ‌التحصيلان اين مدارس توانايي فعاليت در امور فرهنگي و تبليغي را داشته باشند.

 

 

دوشنبه 4 دی 1385 - 10:28


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری