پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 - 12:53
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمد عصاريان

 

پرتو حُسن

 

نگاهي به «نمايشگاه هنرهاي قرآني» حوزه هنري

درب کرم‌رنگ، چهارطاق باز بود. به محض وارد شدنم، فردي به من اشاره کرد که افطار کردي؟ من هم زبان روزه، دروغ چرا! عرض کردم: نخير! ادامه داد: پس بفرماييد روبروي کتابخانه در خدمتتون باشيم. دو تا خرما و يک توک قاشق شکر، يك استکان چاي دبش و نان و پنير و کاسه‌اي مملو از آش رشته گرم. سفره درويشانه‌اي به نظر مي‌رسيد. کنار حوضچه نيمه‌پر و فواره‌هاي نيمه‌روشن. درخت‌هاي نخل که يادآور خاطرات خوشي است. سري به تعظيم به ياد رفاقت چندين ساله فرود مي‌آورم و تنه زبر و خشکيده آنها را لمس مي‌کنم.

اينجا حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي است. مکاني است که چند هفته‌اي است بيشتر مورد توجه عموم شهروندان واقع شده است. مکاني که در آن براي اولين بار نمايشگاهي با موضوع هنرهاي قرآن تحت عنوان پرتو حسن برپا شده است. اين نمايشگاه که براي اولين بار از سوي حوزه هنري شروع به کار کرده است، در حوزه‌هاي مختلف هنري آثاري را به نمايش گذاشته است. اين نمايشگاه در حوزه‌هاي:

1- تجسمي، عکس، گرافيک، نقاشي، صنايع دستي، تصويرسازي
2- موسيقي، منقبت‌خواني، سرود و ادعيه قرآني، نمايش فيلم سينمايي و انيميشن
3- ادبيات (شب شعر قرآني)، شب خاطره (قرآن و اسارت)، رمضان در دفاع مقدس به فعاليت مي‌پردازد.

در برپايي اين نمايشگاه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و همچنين شهر کتاب قرآن، سازمان فرهنگي هنري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي را ياري مي‌دهند.

نمايشگاه در محوطه بيروني حوزه هنري، در غرفه‌هاي متعدد و متنوعي از قبيل تصويرسازي، آثار برگزيده خوشنويسي، خط و نقاشي، نمايشگاه عکس و آثار رسيده از کشورهاي آسيايي و اروپايي در زمينه فعاليت‌هاي قرآني آغاز به کار کرده است.

در بازديد از آثار خوشنويسي اساتيد هنرمند با آثاري شکيل و تاثيرگذار مواجه مي‌شويم. محمد حصاري استاد خط نستعليق و معلي در تفاوت ميان اين دو گونه خط (نستعليق و معلي) مي‌گويد: خط نستعليق خط دل است، عروس قرآن است. چرا که برعکس خط معلي خط ضربه زني نيست. در خط نستعليق نقش کردن حرف «ي» بسيار مشکل است اما هنگامي که من با آن پيچ و تاب‌هاي عرفاني اين حرف را نقش مي‌زنم احساس قلبي خاصي پيدا مي‌کنم و روح من در آرامشي وصف‌ناشدني غوطه‌ور مي‌شود و هم اکنون اگر بخواهم دلتنگي‌هايم را نقش کنم، نستعليق را انتخاب مي‌کنم.

حصاري که اخيراً در خانه سوره نمايشگاهي جمعي برپا کرده است، حضور بازديدکنندگان را در اين گونه مراکز مهم توصيف کرد و گفت: ارتقاء سطح علم و آگاهي مردم، ارتباط مستقيمي با حضور فعال در اينگونه مراکز دارد چرا که با بازديد آثار هنري عميق، مي‌توانند به نگاه خود عمق و معني ببخشند و نگاهي تيزبين داشته باشند. وي در ادامه افزود: متاسفانه چند شبي است که به دليل مصادف شدن فعاليت‌هاي نمايشگاه با مراسم شب‌هاي احيا با رکود بازديد کننده مواجه شده‌ايم و خب برخي از شهروندان اين عمق و درک معاني را در شب‌هاي احيا و شب نشيني‌ها جستجو مي‌کنند.

حصاري که 17 سال است در اين زمينه فعاليت مي‌کند در خصوص عدم همکاري با نمايشگاه بين المللي قرآن کريم مي‌گويد: ما زاده و بزرگ‌شده حوزه هنري هستيم. همانطور که از اسم نمايشگاه بين المللي قرآن کريم برمي‌آيد داراي يک سري اسلوب و ضوابط خاص است که من نمي‌توانم در آن قوانين جاي بگيرم. او با اشاره به اين نکته که تبليغات گسترده و فراگير در نمايشگاه بين المللي بي‌تاثير نبوده است تاکيد کرد: ما از سازمان تبليغات اسلامي خواستاريم با اختصاص بودجه‌اي در زمينه تبليغات گسترده بتوانيم در زمينه جذب مخاطب بيش از پيش موفق باشيم.

در ادامه به هادي علي‌اکبري، مدير امور استان‌هاي واحد تجسمي حوزه هنري برخورد کردم. او هدف از برگزاري اين دست از نمايشگاه‌ها را حرکتي قرآني، عظيم و تاثيرگذار بر افکار مخاطب به منظور روشنايي هرچه بيشتر ذهن و دل عاشقان قرآن و عترت دانست. علي‌اکبري در خصوص سطح آثار ارائه شده در نمايشگاه مي‌گويد: اين آثار، فعاليت‌هاي دوستان هنرمند حوزه هنري است. در زمينه‌هاي مختلف طراحي، نقاشي، گرافيک، نگارگري، خط و مجسمه و اشکال ديگر ... که بحمدالله از نگاه بازديدکنندگان جذاب و پرمعنا بوده‌اند. البته بسيار خوش‌بين هستم که تا پايان ماه مبارک رمضان بتوانيم مخاطبان بيشتري را جلب و جذب کنيم. همچنين مدير امور استانهاي واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري در خصوص مشارکت جوانان شهرستاني در حوزه‌هاي هنري ديني و برنامه‌هايي که براي اين قشر تدارک ديده شده است گفت: ما با برگزاري مسابقات هنري گوناگون در سطح کشور در زمينه‌هاي خط، تذهيب، نگارگري و به طور کلي کليه هنرهايي که با هنرهاي تجسمي در ارتباط‌اند، طي يکسال گذشته، زمينه مشارکت دوستان هنرمند را فراهم کرديم. همچنين علي‌اکبري با اشاره به اين موضوع كه گفت‌وگو و ارتباط مداوم و پايدار و صميمانه بين هنرمندان، مي‌تواند زمينه‌هاي رشد و ارتقاي سطح کيفي علمي را فراهم کند در ادامه مي‌گويد: ما با پيش‌بيني 2 طرح در زمينه مشارکت جوانان شهرستاني در عرصه هنر قرآني، حضور آنان را تضمين کرده‌ايم. در ابتدا با برگزاري نمايشگاه‌هايي در سطح تهران و استفاده از آثار هنرمندان جوان شهرستاني، به گونه‌اي که هم‌اکنون در همين نمايشگاه واقع در حوزه هنري آثاري از هنرمندان جوان قزويني به نمايش گذاشته شده است. همچنين نمايشگاه هنرمندان تبريز واقع در خانه سوره نيز شروع به فعاليت کرده است. طرح ديگر، برگزاري نمايشگاه‌هاي ادواري در سطح کشور است. نمايشگاهي که اخيراً تحت عنوان توصيه به سربازان آمريکايي در زمينه کاريکاتور آغاز به کار کرده است و از قم شروع شده است و از شهرهاي اراک، همدان، لرستان و اصفهان گذر کرده است و خود را براي مهماني در چند شهر ديگر نيز آماده مي‌کند.

به سراغ امير راد مي‌روم، کارمندي که به عکاسي و نقاشي علاقه‌اي مفرط دارد. او که به همراه همسرش براي بازديد از نمايشگاه هنرهاي قرآني به حوزه هنري قدم گذاشته است اصلاً از کار نمايشگاه راضي به نظر نمي‌رسد. او مي‌گويد:

تصويري که از نمايشگاه در ذهن من نقش بسته بود با اين مکان تفاوت فاحشي دارد. اين مکان بيشتر شبيه به يک نگارخانه است تا نمايشگاه. او که از نمايشگاه عکس به دقت بازديد کرده بود عکس‌هاي ارائه شده را در سطح حرفه‌اي نمي‌داند و مي‌گويد: متاسفانه عمق و خلاقيت در بين عکاسان ما ديگر جايگاهي ندارد. او که در پي آثار جديدي در زمينه‌هاي ديني و مذهبي بود شکوه خودش را از عدم وجود حتي يک اثر تازه و جان‌دار در بين کتب اين نمايشگاه بيان مي‌کند و بسيار مايل است اين بي‌توجهي، عدم پژوهش و تحقيق و تفحص در بين موضوعات ديني و مذهبي، حداقل پيگيري شود. فاطمه صابري در تاييد سخنان همسرش مي‌گويد: وقتي حتي غرفه‌داران بر محصولات غرفه خود نيز مسلط نيستند و نمي‌توانند آثار را به مخاطب معرفي کنند، چه توقعي از مخاطب است که وقتي از نمايشگاه بيرون مي‌رود نيازي از او برطرف شود. او ادامه مي‌دهد: متاسفانه با اين حجم فزاينده از افکار، طرح و مشارکت‌هاي خلاقانه و همين‌طور سرمايه‌گذاران با تجربه، هنوز به دنبال استفاده از برنامه‌هاي شکست‌خورده و تکراري هستيم. مشکل اصلي متوليان برپايي اين نوع نمايشگاه‌ها نگاه خط مستقيم آنهاست، نگاهي کم‌عمق و غيرخلاقانه. نگاهي سمبليک و نمادين که تا وقتي اين نگاه بر چهره فرهنگ ديني ما سايه افکنده است انتظار هيچ تغيير و تحولي و اصلاحي را نبايد داشته باشيم.

همچنين همراه با برپايي نمايشگاه هنرهاي قرآني، هرشب در تالار مهر حوزه هنري، همزمان نمايش شهر‌آشوب تا انتهاي ماه مبارک رمضان، کاري از گروه يتيمان کوفه کانون حر به کارگرداني و نويسندگي سيدجواد هاشمي برگزار مي‌شود.

جهت ديدن ادامه‌ي عكسها به آرشيو تصاوير مراجعه نماييد.
 

 

شنبه 29 مهر 1385 - 10:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری