يكشنبه 26 آذر 1396 - 0:14
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

عليرضا قرائي

 

مخاطبان ما اساتيد و افراد ذي‌نفوذ هستند

 

سيد حسن ميركريمي مدير شركت چاپ و نشر بين‌الملل تنها ناشري بود كه از انتشارات وابسته به سازمان تبليغات اسلامي موفق به مصاحبه با وي شديم. شرح گفتگوي ما با ميركريمي را در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بخوانيد.

گفتني است مدير انتشارات اميركبير آقاي دكتر قنبري بدليل عدم همكاري آقاي وحيدي‌فر مدير روابط‌عمومي اين انتشارات و انتشارات سوره آقاي حمزه‌زاده بدليل نبودن در نمايشگاه حاضر به مصاحبه با خبرنگار بشري عليرغم هماهنگي‌هاي بسيار نشدند.

نمايشگاه كتاب را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

نمايشگاه فرصت مناسبي براي ارائه آثار را در اختيار ما مي‌گذارد. فرصتي مغتنم و بي‌رقيب كه در كل لازمه كار ماست. مسلماً ايراداتي به جزئيات آن وارد است و يكي از مهم‌ترين مشكلات نمايشگاه كتاب كميت گرايي است. نمايشگاه كمتر بستري را در زمينه كيفيت آثار براي ناشران فراهم كرده است.

نمايشگاه كتاب امسال نسبت به دوره‌هاي قبل چه تفاوت‌هايي داشته است؟

تلاش مسئولان بر تفاوت با سال‌هاي قبل بوده است. نظم و برنامه‌ريزي در جاهايي منظم‌تر و واضح‌تر و مشهودتر بوده است. البته به صورت استثنا ضعف‌هايي هم وجود دارد. اين ضعف‌ها در جاهايي شامل شركت چاپ و نشر بين‌الملل نيز شد. مثلاً در اختصاص فضاي غرفه و همچنين مكان غرفه از نظر ترتيب حروف الفبا با مشكلاتي مواجهيم.

درباره ارتباط شركت چاپ و نشر بين‌الملل و سازمان تبليغات اسلامي توضيح دهيد.

از نظر حقوقي عمده سهام ما متعلق به سازمان تبليغات اسلامي است و اين ريشه وابستگي ما به سازمان است. در گذشته شركت چاپ و نشر بين‌الملل مستقيم زير نظر سازمان اداره مي‌شد اما امروز شركت زير نظر انتشارات اميركبير با واسطه اداره مي‌گردد.

ارتباط ما با سازمان غيرمستقيم است و سازمان آثاري را كه ارائه مي‌دهد ما منتشر مي‌كنيم. همين چندي پيش بود كه آثار پژوهشكده باقرالعلوم در قم و معاونت فرهنگي به ما ارائه و منتشر شد.

آيا براي چاپ و نشر آثاري از سوي سازمان اعمال فشار صورت مي‌گيرد؟

ما اين حق را داريم از بين آثاري كه به ما معرفي مي‌شود انتخاب كنيم. فشاري از سوي سازمان به شركت چاپ و نشر بين‌الملل اعمال نمي‌شود. ما آثار را به ارزياب‌‌ها ارائه مي‌دهيم و از نظر بازرگاني و تجاري هم كارها را بررسي مي‌كنيم. يعني علاوه بر خوب و با كيفيت بودن محتواي اثر بازار نيز مد نظر ماست.

چه توقعاتي از سازمان تبليغات اسلامي بعنوان حامي شركت چاپ و نشربين‌الملل داريد؟

حدود هزار شبكه تلويزيوني در خارج از كشور راجع و بر عليه ايران مطلب مي‌گويند كه اگر دروغ نگويند، همه حقيقت را هم نمي‌گويند. اين حرف‌ها در مورد ايران و بخصوص اسلام كم‌كم ذهن مردم را مسئله‌دار مي‌كند. شركت چاپ و نشر بين‌الملل كتبي چاپ مي‌كند كه مخاطبان آن اساتيد دانشگاه و افراد ذي‌نفوذ هستند. اگر معتقديم كه شأن اسلام مهم است، كاري بايد كرد. با شعار و توسعه سازماني كاري از پيش نمي‌رود.

سازمان تبليغات اسلامي بازوي اجرايي ماست. شما بايد اين سوال را از سازمان بپرسيد كه در قبال ما چه مي‌كند؟ چاپ 34 اثر چاپ اول و 100 و اندي اثر تجديد چاپ بضاعت شركت چاپ و نشر بين‌الملل در نوزدهمين نمايشگاه كتاب است. حال سازمان در قبال اين بضاعت چه كار مي‌كند؟ كاري كه انجام شده است در مقايسه با كاري كه مي‌بايست انجام شود، قطره در برابر درياست. قرار نيست هميشه شركت چاپ و نشر بين‌الملل متكلف باشد. مخاطبان ما تنها زائر حرم حضرت معصومه نيست و بايد همه اقشار جامعه را مدنظر قرار داد و اين توجه را خود سازمان مدنظر قرار خواهد داد.

درباره آثار شركت چاپ و نشر بين‌الملل صحبت كنيد.

اكثر آثار ما مذهبي است ولي نه منبري. برخي آقايان شروع به ارسال خطبه‌هاي نمازجمعه‌شان براي ما كرده بودند. به نظر ما سخنان منبري در شأن چاپ براي كتاب نيست و زبان گفتار و نوشتار باهم متفاوت است. اگر نگاهي به آثار ناشران دولتي بياندازيد، مي‌بينيد كه خروجي اين ناشران در مقايسه با آن دريچه ورودي بسيار چشمگير مالي افتضاح است.

 

 

سه‌شنبه 26 ارديبهشت 1385 - 9:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری