دوشنبه 29 آبان 1396 - 20:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

محمد عبدالهادي

 

جامعه عكاسي ما همانند يك گردنبد الماس است كه نخ گردنبد پاره شده و دانه‌هاي الماس روي زمين ريخته...

 

 

 

درابتدا با توجه به اينكه ممكن است مخاطبان ما با سوابق شما آشنا نباشند خود را به طور كامل معرفي نماييد؟

رسول اولياء زاده متولد سال 1336 و كارشناس ارشد رشته گرافيك هستم. حدوداً 28 سال است عكاسي حرفه‌اي انجام مي دهم و در سال 58 با نشريات مختلف كشور در زمينه عكاسي خبري، هنري، عكاسي صنعتي وتبليغاتي فعاليت داشته ام. در نشريات مختلف نيز كارهاي گرافيكي مانند: طراحي روي جلد و طراحي پوستر و صفحه‌آرايي هم انجام داده ام.

 

با توجه به اينكه بتازگي اين مسئوليت را به عهده گرفته‌ايد. اهداف و بر نامه هاي خود را در خانه عكاسان توضيح دهيد؟

حدود 75 روز از قبول مسئوليتم در اين پست مي‌گذرد. قبل از من آقاي ناطقي از هنرمندان و عكاسان خوب مملكت در اين پست فعاليت كرده و اداره مديريت اينجا بر عهده ايشان بود. مدتي پيش آقاي بنيانيان در مورد قبول اين مسئوليت با من صحبت كرده و برنامه‌هايمان را به يك هماهنگي كلي رسانده بوديم. حكم من از تاريخ 26/7/84 خورده شد و من از فرداي آن روز مشغول به كار شدم. از جمله مواردي كه به تفاهم رسيديم اين بود كه جامعه عكاسان ما منحصر و محدود به تهران نمي‌شود. ما يك سري افراد را بايد تحت پوشش خودمان قرار دهيم كه اين افراد ممكن است همانند كساني كه در تهران كار مي‌كنند دسترسي به منابع كاري و ارتباطي نداشته باشند مثلاً در شهرستانهاي مختلف افراد مختلفي با قابليتها و استعدادهاي خوب كار مي كنند كه امكان برقراري ارتباط با ما را ندارند. لذا ما بايد شرايط و موقعيت‌هايي بوجود آوريم كه هركس در هر جا و هر نقطه‌اي از ايران با هر ميزان استعداد و كارآيي با ما ارتباط برقرار كرده و بتواند پتانسيل‌هاي خود را مطرح كند. ما هم در اين راستا برنامه‌ريزي كرده ايم كه اين جوان بتواند پيشرفت كرده و به تعالي رسد. به همين خاطر يكي از برنامه‌ها و اهدافي كه در نظرمان است: استعداد يابي، استعداد پروري و به رشد و تعالي رساندن افرادي است كه مستعد هستند ولي امكانات ندارند. به همين خاطر ما برنامه‌ريزي كرده ايم كه شهرستانها را در قالب حوزه‌هاي هنري جذب نيرو و برنامه‌ريزي كنيم و آنها را به حدي برسانيم كه بتوانند با ما ارتباط برقرار كنند. براي آنها كلاس آموزشي گذاشته و آنها بتوانند در اين مجامع حضور پيدا كنند تا اينكه در راه رشد وكمال هنر عكاسي در شهرستانها فعال شويم و اهدافي را كه مد نظرمان است به عرصه ظهور برسانيم.

 

شما فرموديد كشف استعداد چه در داخل و چه در خارج تهران، براي كشف اين استعدادها چه برنامه هايي داريد؟

ما در اينجا كلاس آموزشي داير كرده ايم و هركس كه تمايل داشته باشد عكاسي را ياد بگيرد مي تواند در اين كلاس ها ثبت نام ‌كرده و آموزش ببيند و به يك حد نصابي از عكاسي برسند. اما آيا اين چند ترم آموزش او را عكاس مي‌كند؟ خير نظرم من چيز ديگري است. ببينيد شما كسي را كه مي‌خواهيد به يك فن مسلح كنيد ابتداي كار بايد ديدگاه او را تغيير دهيد، بايد آموزش دهيد كه عكاسي وهنر يعني چه؟ مي بايست ظرافتهاي هنر را به او ياد بدهيد. شما اين حديث را زياد شنيده‌ايد(الله جميل و يحب الجمال) خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد . بايد اين زيبايي‌ها را به آنها نشان داده و ياد دهيد كه زيبايي چيست و چطور دنبال زيبايي بگردند. بعد با توجه به اين آموزش، كه در ديدگاه فكري او تحولي بوجود آورده، تكنيك عكاسي را به او ياد ‌دهيد. در كل ما بايد ديدگاه اين فرد را عوض كنيم. اگر اين كار انجام شد و اين عينك روي چشم او گذاشته شد اگرهم بخواهد از معضلات عكس بگيرد عكس مثبت خواهد گرفت و عكس منفي نمي‌گيرد. مطلب بعد اينكه ما در اين مسئله يك نگاه خاص داريم مثلاً جواني دوربين به دست مي‌گيرد و دوست دارد عكاسي را ياد بگيرد. تمام دغدغه‌ او اين است كه بتواند عكاسي كرده و خوب عكس بگيرد. بعد كه عكاسي كرد دغدغه بعدي او بوجود مي‌آيد كه چطور از راه عكس و عكاسي مي‌توانم پول در بياورم و بازار كار داشته باشم وقتي كه توانايي اش بالا مي‌رود يقيناً وارد بازار كار شده و به او كار داده مي‌شود. هنگامي كه وارد كار شد دغدغه دومش هم حل مي شود و دغدغه ديگري برايش بوجود مي‌آيد و آن اين است كه آيا كسي پيدا مي شود مرا ارزيابي كند يا خير؟ يعني من كه كار عكاسي كرده ام آيا مي شود حاصل كارم را در نمايشگاهي به تماشا بگذارم و مردم براي تماشاي آن بيايند و كارهايم را نقد و ارزشيابي كنند. ما در خانه عكاسان حوزه هنري تك تك اين موارد را رسالت مي دانيم. يعني براي جواني كه دوست دارد عكاسي كند بايد امكانات فراگير اين فن را فراهم بياورم و به اوآموزش دهيم كه بتواند عكاسي را ياد بگيرد. و اگر در حد مقدوراتمان بود جوان‌هايي كه مستعد هستند و خوب كار مي‌كنند را جذب بازار كار كنيم.

البته از صحبتهاي من اين طور برداشت نشود كه اوليازاده براي همه بازار كار فراهم مي‌كند. ممكن است شما به من مراجعه كنيد كه يك عكاس خوب براي سايتمان مي‌خواهم من هم مشاهده مي كنم كه 5 تا 6 نفر عكاس خوب جزء افراد خانه عكاسان هستند با اين رابطه آنها را به شما معرفي مي‌كنم. البته اين بدين معنا نيست كه من يك بنگاه كاريابي براي خانه عكاسان فراهم كرده ام نه. در مرحله بعد بايد وارد عمل شويم يعني براي اين جوان كه عكاسي را ياد گرفته و جذب بازار كار شده بايد كارگاهها و نمايشگاه ها يي را طراحي كنيم كه محصولات وي به نمايش گذاشته شده و در مورد نقد و بررسي قرار گيرد. به طور مثال من طرحي را در برنامه كاري ام دارم و قصدم اين است كه آن را به مرحله عمل برسانم. قصد داريم سايت‌هاي مختلف و عكاسان مختلف را مورد ارزيابي قرار دهيم و كارشناساني را بگذاريم كه عكسها را مشاهده كرده و ارزيابي كنند و در پايان هر ماه افرادي را كه در رشد عكاسي خبري، عكاسي هنري و عكاسي تبليغاتي يا رشته‌هاي مختلف، شاخص بودند معرفي ‌كنند. با اين كار در طول سال اين عكاسان شناخته شده خواهند بود. ارزيابي كار عكاسان و جهت دادن به آنها باعث مي شود عكاسان جوان كه وارد بازار كار مي شوند متوجه شوند كساني هستند كه بر كار آنها نظارت مي‌كنند و برايشان كلاس توجيهي و كارگاههايي تخصصي مي‌گذارند و آنها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند اين بخش هم مورد نظرمان است كه اميدواريم در برنامه كاري خانه عكاسان قرار گيرد.

 

مراحلي كه در صحبت هاي خود به آن اشاره داشتيد به امكانات زيادي نياز دارد آيا حوزه هنري اين امكانات را در اختيار شما قرار مي دهد؟

امكانات حوزه هنري امكانات محدودي است. من ديدگاهم اين است كه شما هنگامي كه وارد دبيرستان و دانشگاه مي‌شويد پدر شما تا يك حدي مي تواند از لحاظ امكانات شما را ساپورت كند مابقي برمي‌گردد به توان شما يعني شما چقدر مي‌توانيد از خودتان قابليت مثبت ارائه داده و به تخصص برسيد. مثلاً پدري فرزندش را دركلاس كامپيوتر ثبت نام مي كند او نمي‌تواند آموزش هاي كامپيوتر را توي مغز او فرو كند. اين به آن شخص بستگي دارد كه از امكانات خود يا دوستانش استفاده كرده تا بتواند به نرم‌افزارهاي مختلف تسلط پيدا كند. امكانات حوزه نيز همانند اين مثال امكانات محدودي است من به عنوان يك مدير بايد با ديگران هم رابطه داشته وكار كنم يعني بتوانم از امكانات بيرون از حوزه هم استفاده كنم اگر مي توانم با افراد مختلف ارتباط برقرار كنم چرا بايد خودم را محدود كنم. چرا بايد فقط در طول سال 10 يا 12 نمايشگاه دوره‌اي در خانه عكاسان داشته باشيم. بنابراين با توجه به اين تفاصيل ما اين كار را انجام داده ايم و نمايشگاه هاي دوره‌اي در گالري خانه عكاسان داير كرده ايم و براي نمايشگاههاي متعددي با گالري‌هاي ديگر به توافق رسيده ايم و در مكان هاي مختلف نمايشگاه برگزار مي‌كنيم. مثلاً براي شهداي سانحه هواپيمايي c-130 نمايشگاهي از آثار عكاسان ترتيب داده ايم كه در گالري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان داير شده است. در كل بايد عنوان كنم امكانات ما در خانه عكاسان محدود است و يك گالري بيشتر نداريم. بنابر اين، بقيه كار برمي‌گردد به اينكه من با بيرون از حوزه چه تعاملي داشته باشم. مقداري اين طور تامين مي‌شود و مقداري ديگر ممكن است در ارتباط با نهادها و ارگانها تامين گردد. بدينوسيله و با انجام كارهاي ديگر بايد بتوانيم درآمدزايي كرده و از اين امكانات به خوبي استفاده كنيم.

 

با توجه به اينكه در سراسر كشور عكاسان جوان زياد وجود دارد. خانه عكاسان چطور اين استعدادها را جذب، شكوفا و شناسايي مي‌كند؟

به علت اينكه ما وابسته به حوزه هنري هستيم و حوزه هنري نيز وابسته به سازمان تبليغات اسلامي، از اين رو همانطور كه عرض كردم با دفاتر و حوزه‌هاي هنري شهرستان‌ها و استان‌هاي ديگر ارتباط برقرار كرده و مي‌خواهيم در زمينه عكس فعاليت كنيم. مثلاً حوزه هنري مشهد از حوزه‌هاي فعال ما است و در مشهد پتانسيل هاي فعال و بسيار خوبي در زمينه عكاسي وجود دارد. در مازندران، استان مركزي و قزوين نيز همين طور. بنابر اين با اينها ارتباط برقرار كرده و امكانات آنها را بررسي مي‌كنيم و اگر براي تدريس عكاسي احتياج به استاد داشته باشند به آنها معرفي مي‌كنيم. اگر نياز به آموزش داشتند براي آنها كلاس آموزشي برگزار مي‌كنيم. نمايشگاه عكس، مسابقات عكاسي و..... بخواهند برايشان برگزار مي‌كنيم. يكي از روشهاي استعداديابي و كشف استعدادهاي جوان، روش برگزاري مسابقات عكاسي است كه ما در شهرستان‌ها و استانهاي مختلف مسابقه عكاسي راه بياندازيم. در اين مسابقات ممكن است 10 يا 20 يا 1000 نفر شركت كنند كه با اين كار، افراد ميتوانند استعداد يابي شوند و در آينده در جامعه عكاسي حضور داشته و فعاليت كنند.

 

آيا اين مسابقات تا به حال برگزار شده. اهداف شما در اين مورد چگونه است و چگونه اين استعدادها از اين مسابقات تعيين مي‌شوند و سرنوشت‌ساز خواهند شد؟

شما هنگامي كه به جوانها اين امكانات را داده و امكان ابراز وجود و مطرح شدن را به آنها مي‌دهيد پتانسيل‌هاي عكاسي اين مناطق را فعال مي‌كنيد. يعني جوان عكاسي كه تا به حال براي خودش در محدوده‌اي مختصر عكس گرفته و تنها به دوستان و آشنايانش عكس‌هايش را نشان داده است حالا ما نمايشگاه مي‌گذاريم و كار او را به يك شهر و استان مي بريم و با اين كار افراد بيشتري با او ارتباط برقرار مي كنند و كارهاي او را مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهند و همين زمينه رشد او را فراهم مي‌كند. حال براي پيدا كردن اين جوانها لازم است مسابقه‌اي بگذاريم و موضوعات مختلفي را مطرح كنيم. با مسئولين حوزه‌هاي هنري استانها تعامل داشته و امكانات برپايي مسابقات را مهيا كرده و عكس‌ها را جمع آوري و از بين آنها، استعدادهايي كه مد نظر هست را شناسايي كنيم و سپس آموزش‌هاي تخصصي بگذاريم و اينها را به آن سمت سويي ببريم كه باعث رشد و تعالي هنر عكاسي و جامعه عكاسي باشد.

 

حضور هنرمندان خانه عكاسان در عرصه هاي بين‌المللي چگونه بوده است؟

عكاسان ما و جامعه عكاسي، عمدتاً در رابطه با فراخوان‌ها و مسابقات جهاني به طور خودجوش فعاليت و شركت مي‌كنند. مثلاً از حوزه هنري مازندران امسال دو نفر از عكاسان مازندراني در دو سالانه عكس لهستان مطرح شدند. اين نشان مي‌دهد عكاسان ما عكاسان فهيم و كاركرده و افرادي متخصص در اين زمينه اند كه در نمايشگاه هاي خارج از كشور هم مي‌توانند حلقه اوليه را رد كرده و عكس‌ها را پيدا كنند. وظيفه ما نيز در اين زمينه اين است كه اين استعدادها را شناسايي، تقويت، حمايت و هدايت كنيم كه بتوانند بيشتر در عرصه هاي بين‌المللي فعاليت كنند. بخش بين‌الملل نيز مي بايست فعاليتش را براي جوانها مضاعف كند و بتوانيم سرويس و خدمات ارائه دهيم تا بيشتر در عرصه بين‌المللي شركت و فعاليت داشته باشيم.

دانشگاهها و اساتيد در اين زمينه چگونه و در چه سطحي هستند؟

بحمدالله در جامعه عكاسي خصوصا" در بخش آكادميك از امكانات بسيار خوبي برخوردار هستيم. دانشگاه تهران و هنر، دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد، دانشگاه الزهرا و ساير دانشگاهها در اين زمينه به خوبي فعاليت مي‌كنند و نسبتاً مدرسان خوبي نيز داريم. دانشجويان خوش فكر و علاقه‌مند نيز زياد هستند كه گوشه و كنار شهر كارهايشان را به نمايش مي‌گذارند و فعاليت‌هاي خوبي دارند. اما ما چطور مي‌توانيم از اين كانال به اهدافمان در زمينه عكس و عكاسي برسيم كه اينجا جاي بحث دارد. من معتقد هستم مي بايست با اين اساتيد كه در زمينه عكاسي فعاليت دارند و تدريس مي كنند بيشتر صحبت شود. البته كلا" در زمينه بنيه علمي، ما امكانات خوب و مدرسان خوبي داشته و دانشگاهها نيز فعال هستند و توقع ما اين است كه در چند سال آينده كشور ما در زمينه عكاسي به تحول اساسي دست پيدا كند و يقيناً يك جهش خوبي در زمينه عكس و عكاسي خواهيم داشت. اين اميد را دارم و انشاءالله محقق خواهد شد.

 

خانه عكاسان چه امكاناتي را در اختيار عكاس حرفه‌اي كه وارد خانه عكاسان مي‌شود قرار مي‌دهد؟

كاري كه ما براي او انجام مي دهيم اينست كه كارهاي او را به معرض نمايش مي گذاريم و اگر اين فرد در سطحي باشد كه بتوانيم كلاس و كارگاههايي را بگذاريم كه جوان‌ها بتوانند از وي عكس و عكاسي را ياد گرفته و از تجارب پيشكسوتان اين كار بهره‌مند شوند استفاده خواهيم كرد. اگر آثار و عكس‌هاي مطرحي در زمينه‌هاي مختلف داشته باشند ما مي‌توانيم براي آنها در زمينه‌هاي مختلف به نمايش گذاشته بلكه آثار آنها را هم منتشر كنيم كه در تيراژهاي مختلف بتوانند مخاطبين بيشتري جذب كنند.

 

جواناني كه علاقه‌مند به اين رشته هستند چطور بايد وارد اين حرفه شده و چگونه مي توانند عضو خانه عكاسان شوند؟

جواناني كه به اين رشته علاقه مند هستند مي توانند به اينجا رجوع كرده و ما براي آنها كلاس ها و كارگاه هاي آموزشي مي گذاريم. ما ديدگاهمان اين است كه هركس دوربين به دست مي‌گيرد چه آماتور باشد و چه حرفه‌اي، دانشجو است. بايد احساس كند خانه عكاسان خانه او است و بايد به خانه عكاسان رجوع كند و از امكاناتي كه در اينجا است بهره‌مند شود. مثلاً جواني كه تازه مي‌خواهد عكاسي را شروع كند به خانه عكاسان آمده و آموزش ديده و دوره‌هايي را مي‌گذراند و آرام آرام به عكاسي وارد مي‌شود. سپس وارد بازار كار خواهد شد و000 . ما براي كساني كه از لحاظ درجه بالاتر از آنها هستند هم برنامه داريم و به عنوان مدرس از آنها استفاده مي كنيم. همينطور به ترتيب براي افراد در سطح بالاتر برنامه ريزي كرده ايم تا بتوانيم اهداف و سياست‌هاي خانه عكاسان را به بهترين شكل و با علمي‌ترين نوع به پيش بريم. بايد همه، براي به تعالي رساندن جامعه عكاسي ايران در خانه عكاسان ايران همت و تلاش و مشاركت كنند تا ما بتوانيم اين اهداف را پيش بريم. جامعه عكاسي ما همانند يك گردنبند الماس است كه نخ گردنبند پاره شده و دانه‌هاي الماس روي زمين ريخته، همه اينها قيمتي هستند و من هنرم اين است كه بعنوان مدير خانه عكاسان ايران اين گردنبند را دوباره نخ كنم و دانه‌هاي گرانقيمت را چيدمان درست داده و اين گردنبند را به گردن جامعه عكاسي ايران نصب كنم و فكر نمي‌كنم كه اين كار كار ساده‌اي باشد بلكه كار پر زحمت و پر مشغله‌اي است كه با كمك دوستان ميسر خواهد شد.

 

يكشنبه 2 بهمن 1384 - 11:24


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر